افزایش قیمت خودروهای مونتاژی با طرح جدید وزارت صمت

0
خودرو
طرح پیشنهادی وزارت صمت برای افزایش قابل توجه سود بازرگانی واردات قطعات خودروهای مونتاژی، افزایش قیمت این خودروها را در سال آینده به همراه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نبض صنعت، طبق طرح جدید پیشنهادی وزارت صمت، حداقل افزایش سود بازرگانی برای خودرو های مونتاژی با حجم موتور تا 1500 سی سی 12 درصد (به غیر از سایر هزینه های مترتب) و برای خودروهای با حجم موتور 1500 تا 2000 سی سی 55 درصد خواهد بود که به نظر می رسد تولید خودرو با حجم موتور بالای 1500 سی سی توجیه اقتصادی خود را از دست خواهد داد و تولید این خودروها دیگر منطقی نخواهد بود.

بر این اساس، طبق مصوبه وزارت صمت افزایش قابل توجه در قیمت خودروهای مونتاژی با 20 تا 50 درصد ساخت داخل اتفاق خواهد افتاد و این در حالی است که اکثر خودروهای تولیدی در این رنج قرار دارند و قیمت نهایی آنها به شدت متاثر از این افزایش تعرفه خواهد بود.

در شرایطی که دولت به دنبال سر و سامان دادن به وضعیت بازار خودرو است و در این راستا طرح های مختلفی مانند ایجاد سامانه یکپارچه فروش خودرو، واردات خودروهای نو و کارکرده و همچنین تولید خودروهای برقی را در پیش گرفته، هرگونه تغییر تعرفه در جهت رشد هزینه تمام شده تولید می تواند آثار منفی بر بازار خودروهای مونتاژی داشته باشد.

از این رو لازم است وزارت صمت بازنگری در مصوبه پیشنهادی خود را در دستور کار قرار دهد تا بیش از این شاهد افزایش بی رویه قیمت خودروهای مونتاژی نباشیم.

سود بازرگانی پیشنهادی برای خودروهای مونتاژی

واضح است که هرچقدر که دولت زیرسازی‌های تولید خودرو را بیشتر فراهم کند و از فضای قیمت گذاری دستوری فاصله بگیرد، انگیزه بیشتری برای تولید خودرو در کشور فراهم می‌شود و خودروسازان طبیعتا به سمت انتقال تکنولوژی و تولید پیش خواهند رفت.

بیشتر بخوانید: تعرفه خودرو‌های مونتاژی افزایش یافت

بیشتر بخوانید: خودروهای مونتاژی ارزان می‌شوند

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید