تاکید وزیر صمت بر واردات خودروی کارکرده توسط مردم

0
وزیر صنعت از تصویب آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده خبر داد و تأکیدکرد: ‌معتقدم که باید به سمتی حرکت کنیم که افراد، خود بتوانند برای واردات خودرو اقدام کنند. با توجه به سخنان وزیر صنعت و طرح مجلس در این باره، به‌نظر می‌رسد به‌زودی مسیر واردات خودروهای کارکرده توسط مردم باز شود.

به‌گزارش نبض صنعت، موضوع واردات خودروهای نو و کارکرده روز گذشته با حضور وزیر صنعت در مجلس مورد بررسی قرار گرفت. در واقع سؤال جلال رشیدی کوچی، نماینده مرودشت درباره واردات خودرو منجر به حضور وزیر صنعت و همینطور رئیس‌کل بانک مرکزی در مجلس شد.

پرسش اصلی این بود که دلیل تخصیص‌نیافتن ارز برای واردات خودروی نو و کارکرده و تأخیر در اجرای این طرح چه بوده است که رئیس‌ کل بانک مرکزی گفت: در مورد ارز خودرو، بانک مرکزی به تکالیف خود عمل کرده است. از ابتدای سال تا پنجم دی‌ماه بالغ بر ۳۱ میلیارد و ۴۰۲ میلیون دلار ارز به وزارت صنعت داده شده است. به حوزه خودرو و قطعات نیز ۵ میلیارد و ۴۰۶میلیون دلار تاکنون ارز تخصیص داده شده است.

در این نشست، محمدرضا فرزین تأکید کرد: بانک مرکزی ارز مورد نیاز وزارت صنعت را تخصیص داده ‌و این وزارت صنعت است که باید برای آن برنامه‌ریزی کند. عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت نیز در پاسخ به این پرسش که چرا واردات خودرو طبق روال انجام نشده است، گفت: تاکنون به هر میزانی که ارز به ما تخصیص داده شد، خودروی مربوطه وارد کردیم.

واردات خودروهای کارکرده توسط مردم

در کنار بحث‌های مفصلی که درباره تامین ارز واردات خودرو در مجلس به‌وجود آمد، عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت اما از تصویب آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده خبر داد و گفت: درباره واردات خودروهای کارکرده و مناطق ویژه اقتصادی، آیین‌نامه در موعد مقرر توسط وزارت صنعت تدوین و به دولت ارسال شد و پس از طی بررسی‌های کارشناسی در کمیسیون‌های تخصصی و صحن دولت، در نهایت با اصلاحاتی تصویب شد و به‌زودی نیز ابلاغ می‌شود. با ابلاغ این آیین‌نامه، واردات خودروهای کارکرده نیز روی روال خواهد افتاد.

اما نکته اصلی که وزیر صنعت اعلام کرد، واردات خودروهای کارکرده توسط مردم است. او در این‌باره گفت: من معتقدم که باید به سمتی حرکت کنیم که افراد، خود بتوانند برای واردات خودرو اقدام کنند.

سخنان وزیر صنعت در واقع همان چالش اصلی است که برسر تامین ارز واردات خودروهای کارکرده به‌وجود آمده است. بحث اصلی بر سر این است که آیا ارز مورد نیاز برای واردات خودروهای کارکرده باید توسط بانک مرکزی تامین شود یا باید منابع دیگری برای این کار شناسایی شود.

مطابق طرح مجلس برای واردات خودرو، یکی از محل‌های اصلی تامین ارز واردات خودروهای کارکرده، ارزهای خانگی است. به این معنا که مردم خود قادر باشند با استفاده از منابع ارزی که در اختیار دارند، خودروهای کارکرده وارد کنند. بر همین اساس چنانچه طرح مجلس و ایده وزیر صنعت به سرانجام برسد، امکان واردات خودرو توسط مردم فراهم می‌شود.

دیروز جلال رشیدی کوچی هم دراین باره گفت: می‌گویند ما ارز نداریم! ما نگفتیم که دولت ارز را برای واردات خودرو تامین کند بلکه ما راه‌های مختلفی پیش‌روی دولت گذاشتیم تا ارز را برای واردات خودرو تامین کند. با استفاده از منابع ارز خانگی می‌توان خودرو وارد کرد.

نماینده مرودشت افزود: می‌گویند رشیدی کوچی به‌دنبال واردات ماشین‌های لوکس است. هیچ کجای دنیا خودروی ۱۵هزار دلاری لوکس نیست. اما زمانی که تعرفه ۱۰۰درصدی روی آن می‌بندیم قیمت خودرو به ۴۰هزار دلار می‌رسد و در بازار آزاد نیز به ۸۰هزار دلار می‌رسد. چرا تعرفه‌گذاری را اصلاح نمی‌کنید؟

به‌گفته او، آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده ۳‌ماه است که تصویب شده‌ اما ابلاغ نمی‌شود.

طرح واردات خودروی نو در چه مرحله‌ای است؟

آنطور که آمارها نشان می‌دهد تاکنون ۲۳شرکت مجوزهای لازم برای واردات خودرو را دریافت کرده‌اند و این شرکت‌ها با انعقاد قرارداد با خودروسازان خارجی در حال ثبت سفارش برای واردکردن خودروهای خارجی هستند. بخش عمده این قراردادها با شرکت‌هایی نظیر سوزوکی، تویوتا، کیا و هوندا منعقد شده است.

شرکت‌های واردکننده تاکنون سفارش ورود ٩٣ هزار و ٣۴٣ خودرو به ایران را ثبت کرده‌اند که از این تعداد ۹ هزار و ۱۷۶ دستگاه وارد ایران شده و ۱۰ هزار و ۱۷۶ دستگاه در حال حمل و روی کشتی است.

همچنین از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان اولیه خودروهای وارداتی که مرحله نخست آن اسفند سال قبل انجام شد، ۳۳ هزار و ۵۳۸ نفر، حائز شرایط دریافت خودروی وارداتی شناخته و نوبت‌دهی شده‌اند که حدود ٣٠ هزار و ۴۳۳ نفر در صف انتخاب خودرو و دریافت آن قرار گرفته و ۳ هزار و ۵۰۵ نفر نیز انصراف داده‌اند.

درعین حال طبق اطلاعات موجود ۸ هزار و ۲۲۰ دستگاه خودرو وارداتی به افراد ثبت‌نام‌کننده تحویل و حدود ۴ هزار خودرو پلاک شده است.

وزیر صمت در همین باره با بیان اینکه آمار واردات خودرو به سرعت در حال تغییر و رو به رشد است، گفت: از مردم می‌خواهیم صبور باشند و از طریق طرح‌هایی که طبق روال انجام می‌شوند، اقدام کرده و فریب دلالان را نخورند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید