ضرورت توسعه زیرساخت‌ خودرو‌های برقی

0
براساس اعلام وزارت صمت قرار است تا پایان سال ۱۴۰۳ تعداد خودرو‌های برقی در کشور به ۵۰ هزار دستگاه برسد که هم اکنون زیرساخت این خودرو‌ها در شرکت برقی سازی مپنا تولید می‌شود.

به گزارش نبض صنعت، عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت تولید خودرو‌های برقی را یک اقدام بزرگ تحولی عنوان کرد و گفت: باید زیر ساخت‌های این خودرو‌ها به صورت همزمان و متناسب با این طرح توسعه یابد.

هم اکنون کمتر از هزار خودروی برقی در کشور وجود دارد و شرکت مپنا به عنوان تنها سازنده ایستگاه‌های شارژ عمومی و خانگی این خودروهاست که رقیب داخلی ندارد.

عادل دمشقی مدیر شرکت برقی سازی مپنا می‌گوید: امکان تولید روزانه ۱۵ شارژر تا توان ۶۰ و به همین ترتیب ۱۲۰ کیلووات وجود دارد، همچنین توان تولید و تحویل ۱۰ شارژر اتوبوسی با توان ۲۴۰ کیلووات و با توان بالاتر در این مجموعه وجود دارد.

قیمت این شارژر‌ها براساس کیفیت، میزان آمپر خروجی و تعداد سفارش متفاوت است، قیمت نمونه اروپایی دستگاه شارژ سریع ۱۲۰ آمپر بین ۳۵ تا ۵۰ هزار یورو است که مشابه این دستگاه در کشور حدود ۳۰ درصد ارزانتر است. همچنین نمونه چینی این دستگاه در سفارش با تعداد بالا بین ۲۳ تا ۲۹ هزار دلار بفروش می‌رسد.

عادل دمشقی مدیر شرکت برقی سازی مپنا با بیان اینکه در رقابت با رقبای خود هستیم، گفت: قیمت کالای داخلی به نمونه چینی نزدیک است گاهی کالای چینی و گاهی هم تولیدات ایرانی ارزانتر است که البته با توجه به شرایط حمل و گمرک کاملا می‌توانیم با کالای خارجی رقابت داشته باشیم و شارژر‌ها را ارزانتر به مشتری‌ها ارائه کنیم.

براساس اعلام گروه مپنا؛ شارژر‌های خودرو‌های برقی به صورت بومی طراحی و بیش از ۹۰ درصد داخلی سازی شده است. قاسمی مدیر زیرساخت برقی سازی مپنا می‌گوید: بخش مهم این شارژر‌ها برد کنترلی آن است که به صورت بومی طراحی شده و در مپنا ساخته می‌شود، فقط نازل‌ها داخلی سازی نشدند که توان ساخت آن را داریم، اما در حال حاضر تولید انبوه نشده، زیرا برای شرکت‌های داخلی به صرفه نیست.

براساس برنامه وزارت صمت؛ قرار است تولید و واردات خودرو‌های برقی تا پایان سال بعد به ۵۰ هزار دستگاه برسد.

هم اکنون حدود ۹۰ دستگاه شارژ در ۳۱ ایستگاه در سطح کشور نصب شده و استان‌های تهران، اصفهان، کرمان، البرز، مازندران و کیش دارای ایستگاه شارژ برقی هستند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید