دستورالعمل جدید قیمت گذاری خودرو همان آزادسازی قیمتهاست

0
یک کارشناس بازار خودرو گفت: دستورالعمل جدید قیمت گذاری خودرو در واقع همان آزادسازی قیمتی در شرایط انحصاری است.

به گزارش نبض صنعت، علی خسروانی کارشناس بازار خودرو گفت:صورتجلسه اخیر، دسیسه ای برای دور زدن قانون وافزایش شدید قیمت خودرو به نفع خودروسازان است وموارد گمراه کننده ای درآن گنجانیده شده است.

وی ادامه داد: اولین نکته گمراه کننده دراین صورتجلسه، موضوع “قیمت بازار” است. سوال این است که درشرایط انحصاری فعلی که قیمت های واقعی ومبتنی برعرضه وتقاضا وجودندارد، قیمت بازارچگونه تعیین می شود؟ آیا جز این است که خودروسازان از طریق ترفندهای قیمتی وقیمت سازی، قیمت بازار را به گونه ای تعیین می کنند که بهای فروششان افزایش یابد؟

خسروانی تصریح کرد:نکته بعدی این است که هزینه های مترتب برفروش خودرو به گونه ای است که همان پنج درصد زیر قیمت بازار را هم می بلعد وعملا خودروساز به هرقیمتی که می خواهد محصولاتش را خواهد فروخت و در واقع آزادسازی قیمتی در شرایط انحصاری اتفاق می افتد.

وی گفت:درکناراین، تجربه ثابت کرده که برخلاف اظهارات خودروسازان، دربازار انحصاری ایران، افزایش عرضه لزوما به کاهش قیمت منجر نشده و فقط باعث رسمیت بخشی به قیمت های بالا و بالاتر خواهدشد. تصور کنید وقتی خودروساز بهای یک خودرو را 100 میلیون تومان تعیین می کند، چون بازار انحصاری وعرضه کم وقطره چکانی است ،بازار بلافاصله 20 یا 30 میلیون تومان بالاتر از آن می ایستد واین سیکل معیوب همچنان ادامه خواهد یافت وقیمت ها هم به طور مستمر افزایش می یابد.

این کارشناس بازار خودرو خاطرنشان کرد: شاید برایتان سوال باشد که درشرایط ثابت ماندن بهای دلار، چرا اخیرا قیمت خودرو افزایش یافته است. علت، قصد خودروسازان برای اجرای آن صورتجلسه بود؛ آنان عرضه خودرو به بازار را قطره چکانی کردند تا با بازارسازی، قیمت بازار را افزایش دهند و محصولاتشان را هرقدر می توانند گرانتر بفروشند.

خسروانی افزود: جای سوال است دولت که تجربه سال 1397 فروختن خودرو پنج درصد زیر قیمت بازار در زمان وزارت رضا رحمانی وزیر وقت صنعت را پیش رو دارد ودید که اجرای آن طرح چقدر قیمت خودرو را جهش داد، چرا دوباره به دنبال احیای آن است. به نظر می رسد وزیر صنعت باید درتیم مدیریتی بخش خودرو خود تجدیدنظر کرده و از افرادی استفاده کند که تفکرات جدید داشته واز خانواده خودروسازان نباشند.

وی ادامه داد:درنهایت حرف کارشناسی این است که تا زمانی که بازار خودرو از حالت انحصاری خارج نشده وبه طور مشخص آیین نامه واردات خودروهای کارکرده به طور عملی اجرایی نشود، نمی توان مجوزی داد تا دو خودروساز همین محصولات محدودشان راهم به قیمت بازاری که خودشان می سازند، بفروشند وبه مردم ظلم کنند.

خسروانی گفت:خودروسازان پاسخ دهند این مازاد تولیداتشان کجاست؟اگر واقعا مازاد تولیددارند چرا به مردم خودرو جایگزین می دهند و مدام بدقولی می کنند؟ واقعیت این است که هدف نهایی از این صورتجلسه واقدامات مشابهی که دراین راستا درآینده محتمل است،فروش تولیدات خودروسازان به قیمت ازاد وساختن پایه قیمتی جدید وافزایش یافته برای این محصولات است؛ به گونه  ای که امکان کاهش آن درآینده وجود نداشته اما مسیر افزایش همواره مهیا باشد.

این کارشناس بازار خودرو تصریح کرد: ما در آینده نزدیک هم شاهد یک چنین ترفندهای مشابهی برای دورزدن قانون وافزایش قیمت خودرو خواهیم بود ولذا باید هوشیار بود و موضوعات را تبیین کرد وجلوی آن را گرفت. تنها راه حل آزاد سازی قیمت خودرو هم رفع انحصار دربازار است وآن گاه لازم نیست خودروساز محصولش را پنج درصد زیر قیمت بفروشد؛ بلکه می تواند آن را به 100 درصد بهای بازار والبته به قیمت عادلانه و رقابتی عرضه کند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید