مالیات سنگین دخانیات باعث رشد قاچاق و كم‌توانی تولیدكننده می شود

0
سیگار، دخانیات
سیگار، دخانیات
مدیركل اسبق شركت ملی دخانیات ایران مالیاتهای سنگین بر بازار دخانیات را عامل رشد بازار قاچاق و كم توان شدن تولیدكننده دانست و گفت: در این شرایط دولت نه تنها نمی‌تواند مالیات بهتری را دریافت كند بلكه بازار قاچاق موجب فرار مالیاتی می‌شود.

به گزارش نبض صنعت، عبدی مدیركل اسبق شركت ملی دخانیات ایران در مورد آسیب شناسی ناهنجاری‌های حاكم بر بازار دخانیات بیان كرد: سیگار یك آسیب اجتماعی است اما تا امروز دولت به صورت جدی به آن نپرداخته است. در بازار سیگار مافیا همواره وجود داشته و فساد خاص خود را دارد. قاچاق سیگار، كمر تولیدكنندگان را شكسته است.

وی افزود: با عوارض و مالیتهای سنگین دولت برای كاهش مصرف، قاچاق شدت گرفته است. زمانی كه تولیدكننده با پرداخت مالیاتهای سنگین توانایی تولید نداشته باشد، بازار خود را با بازار قاچاق از دست می‌دهد و سیگار قاچاق با قیمت بسیار نازل وارد كشور می‌شود. ورود قاچاقی سیگار به كشور هم كمر تولیدكننده را می‌شكند و هم موجب بیماری و به خطر افتادن بهداشت و سلامت می‌شود.

عبدی مالیاتهای سنگین را عامل رشد بازار قاچاق و كم توان شدن تولیدكننده دانست و خاطرنشان كرد: در این شرایط دولت نه تنها نمی‌تواند مالیات بهتری را دریافت كند بلكه بازار قاچاق موجب فرار مالیاتی می‌شود.

مدیركل اسبق شركت ملی دخانیات ایران تشریح كرد: دولت با وضع قانونی كه در تاریخ اول دی سال ۱۴۰۲ تصویب كرده، تمام اصنافی كه بالای ۱۸ میلیارد تومان گردش مالی در سال دارند باید در سامانه تمام خرید و فروشهای خود را اعلام كنند. دولت تمام شغلها را بررسی نكرده چرا كه برای برخی از اصناف این امر شدنی نیست در حالیكه دولت باید با اصناف مشورت می‌كردند.

به گفته وی، گردش مالی بازار دخانی بسیار بالاست و دولت باید آن را در نظر می‌گرفت. قوانینی كه در كشور گذاشته می‌شود، پوست صنعت دخانیات را می‌كند.

وی همچنین اذعان كرد: در تمام دنیا، دخانیات در انحصار دولت است اما در ایران انحصار را برداشتند و كمر شركت دخانیات را شكستند. شركتهای كوچك كه وارد بازار دخانیات شده‌اند به راحتی با شركت دخانیان مبارزه می‌كنند. همچنین مالیاتهای سنگین موجب شده شركت دخانیات توان رقابتی خود را از دست بدهد. در حالیكه كالای قاچاق با كمترین قیمت به دلیل نبود مالیات به دست مصرف كننده می‌رسد.

عبدی با ابراز تاسف از تفویض اختیار شركت دخانیات به یك دستگاه دیگر در حوزه مبارزه با دخانیات اظهار كرد: این دستگاه توانایی لازم برای نظارت را ندارد. شركت دخانیات ۱۰۰ ساله قدمت دارد و توانایی نظارت بر این حوزه را داشتند.

وی افزود: زمانی كه انحصار در اختیار دخانیات ایران بود می‌توانست به معضلاتی مانند قاچاق مبارزه كند اما از زمانی كه از دخانیات ایران گرفته شد، رشد قاچاق افرایش یافت. همچنین خصولتی شدن آن حوزه موجب شده یك شركت بزرگ بدون هیچ اختیاری بتواند عملكرد موفق داشته باشد.

مدیركل اسبق شركت ملی دخانیات ایران با اشاره به تحریم ورود كالاهای اساسی به كشور تصریح كرد: سیگار تنها كالایی است كه ورود آن تحریم نشده است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید