سیاست گذاری نادرست در مصرف انرژی صنایع

0
برق صنایع،برق کارخانه سیمان
کارشناس انرژی گفت: نگاه ما در بحث حکمرانی انرژی باید اصلاح شود. اینکه شهروندان ما از منابع جدید انرژی بهرمند شوند خوب است اما این منابع انرژی تجدید ناپذیر و یک منبع انرژی است که در نهایت تمام خواهد شد.

به گزارش نبض صنعت، در حالی که انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی بادی و خورشیدی ارزان‌تر از سوخت‌های فسیلی هستند، اما ساختار‌های اشتباه انرژی در کشورمان ورق را به نفع انرژی‌های فسیلی برگردانده و به همین دلیل از توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر غفلت شده است.

انرژی تجدید پذیر، انرژی تولیدشده از منابعی مانند خورشید و باد است که به طور طبیعی دوباره جایگزین می‌شوند و تمام نمی‌شوند. از انرژی‌های تجدید پذیر می‌توان برای تولید برق، گرمایش و سرمایش آب و حمل‌و‌نقل استفاده کرد تا جایی که ۳۰‌درصد انرژی الکتریکی استفاده‌شده در دنیا را تا پایان سال ۲۰۲۲ منابع تجدیدپذیر تأمین کرده است. حدود ۳۰کشور در جهان وجود دارد که در سطح ملی، دست‌کم۲۰‌درصد از کل انرژی خود را از تجدیدپذیر‌ها تأمین می‌کنند.

محمد صادق مهرجو کارشناس انرژی گفت:از نظر مجموع ذخایر نفت و گاز در دنیا اول هستیم؛ اما هر ساله با ناترازی برق در تابستان و ناترازی گاز در زمستان و ناترازی بنزین در روزهای پرمصرف مواجه هستیم. موضوع ناترازی ها انرژی مربوط یه یک فصل و یک ماه نیست و در تمام فصول سال باید نسبت به این موضوع حساس باشیم و در اوج پیک مصرف دنبال رفع ناترازی نباشیم.

وی ادامه داد: ما عمدا یک سری مصرف کننده های ثابت و عمده داریم مانند صنایع، نیروگاه ها و نیاز برای تزریق به میادین نفتی و پتروشیمی که تمامی این موارد از مصرف کننده های ثابت و منابع قدیمی میباشند. همچنین یک سری منابع هم سال به سال افزایش پیدا می کنند مانند منابع خانگی، صنایع کوچک و گازرسانی به اقصی نقاط کشور که تمامی این موارد را با توجه به سیاست گذاری که از نیمه دوم دهه 70 در کشور داشتیم سرعت بیشتری گرفته است .

مهرجو با بیان اینکه در حال حاضر ضریب نفوذ گاز در کشور بالای 98 درصد است افزود: با توجیهات و مسائلی از جمله اجرای عدالت اجتماعی، توزیع رفاه و ایجاد زیرساخت برای شهرهای کوچک و کم برخوردارتر شبکه مصرف خانگی و تجاری و خرد را افزایش دادیم و با گازرسانی های اخیر به استان سیستان و بلوچستان تقریبا صد در صد شبکه خانگی و روستاهای بالای 20 خانوار از نعمت گاز برخوردار شدند.

وی خاطر نشان کرد:نگاه ما در بحث حکمرانی انرژی باید اصلاح شود. اینکه شهروندان ما از منابع جدید انرژی بهرمند شوند خوب است اما این منابع انرژی تجدید ناپذیر و یک منبع انرژی است که در نهایت تمام خواهد شد.ولی خواسته های ما تمامی ناپذیر است و به راحتی نمی توانیم این منبع را جایگزین کنیم همچنین باید به این نکته هم توجه داشت که گاز اثر و تاثیری زیادی در توسعه زیرساختها و صنایع پتروشیمی دارد.

مهرجو همچنین تصریح کرد:ما یک GDP(تولید ناخالص داخلی) مشخصی داریم و ایران هشت دهم اقتصاد دنیا را در بر میگرد و کشوری مثل چین که 22% اقتصاد دنیا را در دست دارد. 8.6 دهم گاز دنیا را مصرف می کند این در حالی است که ما زیر یک درصد اقتصاد دنیا 6.5 درصد گاز دنیا را مصرف می کنیم. همچنین در پیک مصرف تقریبا مصرف بخش خانگی ما به اندازه کل قاره اروپا می باشد که کل قاره اروپا 35 درصد اقتصاد جهانی را تولید می کند و به اندازه ما که زیر یک درصد اقتصاد جهان را داریم مصرف می کند.

وی عنوان کرد: ما در کشور علاوه بر اینکه منابع خود را بهینه استفاده نمی کنیم از منابع انرژی برای افزایش و توسعه اقتصاد هم استفاده نمی کنیم و شاخص انرژی که یک شاخص استاندارد جهانی است میران انرژی که شما برای تولید یک واحد GDP مصرف می کنید. این شاخص مشخص است در دنیا مثلا یک مقداری است ولی ما شاخص شدت انرژی مان از تورم دنیا بیشتر است و دو سه برابر نورم دنیا شاخص انرژی ما است

مهرجو با بیان اینکه در برنامه های کلان 5 ساله دولت هم کاهش شدت انرژی را مطرح می کنند گفت: با سیاست گذاری هایی که داشتیم بعضا متفاوت در عرصه عمل کار کردیم. روی کاغذ می نویسیم و برنامه می کنیم کاهش شاخص شدت انرژی اما در عمل مشوق های لازم را در اختیار صنایع قرار نمی دهیم.

وی همچنین خاطر نشلان کرد: وقتی برق و گاز مصرف کنندگان و صنایع را به منبع رایگان انرژی وصل می کنیم همین دلیل باعث می شود که صنایع ما دنبال بهینه سازی نروند و هیچ رگولاتوری هم انجام نشود و در نهایت هیچ سیاست گذاری درستی در عرصه عمل صورت نگیرد که صنایع را ملزم به استفاده از تکنولوژی جدید با انرژی کمتر استفاده کنند. اگر صنایع را optimize کنند یعنی بتوانید میزان انرژی که در صنایع مصرف می کنند را کاهش بدهند این سیاست گذاری مدل صحیح میباشد.

مهرجو همچنین در پایان خاطر نشان کرد:ما یارانه زیادی در بخش گاز و برق می دهیم و یارانه پنهان زیادی را سالیانه توزیع می کنیم که کشورهای توسعه یافته دنیا دنبال بهره وری و استفاده بهینه از منابع هستند. با توجه به قیمت های جهانی در بازار انرژی دنیا دنبال این هستند که قیمت های تمام شده را کاهش بدهند و علیرغم یارانه انرژی که پرداخت می کنیم توان رقابتی آن چنانی داشته باشیم چه صنایع فولاد و سیمان که جزء صنایع انرژی بر هستند.

انتهای یپام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید