فرسودگی ماشین‌آلات و عدم سرمایه‌گذاری مناسب در حوزه اکتشافات

0
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه متاسفانه به دلیل فقدان سرمایه‌گذاری مناسب در حوزه اکتشافات عمقی و فرآوری به درستی نتوانستیم از ظرفیت بخش معدن استفاده کنیم، مهم‌ترین چالش‌های پیش روی معدن و صنایع معدنی را فرسودگی ماشین آلات و نبود فناوری‌های پیشرفته و فقدان اعتبار لازم جهت زیرساخت‌ها برشمرد.

به گزارش نبض صنعت، حجت اله فیروزی درباره تامین ماشین‌آلات معدنی، گفت: سایر کشورها در حوزه اکتشاف‌های معدنی اقدامات بسیاری انجام داده و عمق اکتشاف آن‌ها روزبه روز بیشتر می‌شود، این در حالی است که اکتشاف در کشور ما محدود و در عمق‌های کم انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه برای تعمیق اکتشاف باید ماشین‌آلات موردنیاز تامین شود تا کار حفاری به درستی انجام گیرد، ادامه داد: نمی‌توان انتظار داشت که در حوزه معدن تحول گسترده‌ای در راستای استفاده از ظرفیت این بخش صورت گیرد اما تجهیزات مناسب در اختیار نباشد.

وی اضافه کرد: علیرغم اینکه کشور ما از نظر دارا بودن مواد معدنی غنی است اما متاسفانه در حوزه اکتشاف غفلت شده است و بهره‌برداری درستی از این بخش صورت نگرفته و زنجیره‌ها تکمیل نشده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه باید نگاه مدیران به بخش معدن متحول شود، تصریح کرد: اگر در واگذاری پهنه‌های معدنی دقت و اهلیت‌سنجی درستی صورت نگیرد، ممکن است دلالان به راحتی از این فضا سوءاستفاده کنند بنابراین باید دستورالعمل درستی برای واگذاری این پهنه‌ها پیش‌بینی شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: دولت باید برای بهبود وضعیت اکتشاف از ظرفیت بخش خصوصی  استفاده کند و تجهیزات مناسبی برای حفاری و بهره‌برداری این بخش در نظر گیرد که برای تحقق این مهم از یک سو می‌توان از ظرفیت واحدهای تولیدی داخلی و از سوی دیگر واردات استفاده کرد.

فیروزی با بیان اینکه متاسفانه به دلیل فقدان سرمایه‌گذاری مناسب در حوزه اکتشافات عمقی و فرآوری این حوزه به مزیت رقابتی تبدیل نشده است، مهم‌ترین چالش‌های پیش روی معدن و صنایع معدنی را فرسودگی ماشین آلات و نبود فناوری‌های پیشرفته و فقدان اعتبار لازم جهت زیرساخت‌ها برشمرد و افزود: ما در صورتی بتوانیم از پتانسیل این بخش استفاده کنیم، دارای مزیت نسبی هستیم.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید