تکلیف جدید وزارت صمت برای واگذاری معادن تعطیل

0
معدن، معادن
معدن، معدندار، معدنکار

با مصوبه کمیسیون نلفیق مجلس، تکلیف جدیدی برای وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت واگذاری مجوز معادن تعطیل تعیین شد که بر اساس آن، واگذاری ها باید در قالب شرکت‌های سهامی عام و از طریق بازار سرمایه صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار نبض صنعت، تعطیلی یا لغو مجوز برخی معادن همواره چالش هایی را به همراه داشته و باعث اعتراضاتی را از سوی معدنکاران و همچنین کارگران بیکار شده این معادن شده است.

در این راستا و به منظور حل مشکلات موجود، حالا کمیسیون تلفیق مجلس مصوبه ای را برای فعال کردن دوباره معادن تعطیل شده، صادر کرده که البته برای اجرایی شدن نیازمند تصویب در صحن علنی مجلس و تایید شورای نگهبان است.

به گفته رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس، بر اساس مصوبه این کمیسیون، وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است نسبت به واگذاری مجوزهای معادن تعطیل در اختیار خود در قالب شرکت‌های سهامی عام طرح از طریق بازار سرمایه اقدام کند.

وی ادامه داد: همچنین وزارت صنعت چهار ماه پس از اجرای این قانون، مجوز همه معادن تعطیل که بیش از یک سال از تعطیلی آنها می‌گذرد را به صورت خودکار لغو می کند و این وزارتخانه باید گزارش مربوطه را حداکثر تا 6 ماه به کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارائه کند.

زارع تاکید کرد: آیین نامه اجرایی این بند نیز ظرف یک ماه با پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و تایید شورای عالی بورس باید تدوین و اجرایی شود.

رضا فاطمی امین، وزیر صنعت معدن و تجارت پیشتر گفته بود: طبق لایحه بودجه 1401 دولت مجاز است که واگذاری معادن را از طریق بورس انجام دهد.

نهایی و اجرایی شذن مصوبه کمیسیون تلفیق می تواند از تعطیل ماندن بسیاری معادن جلوگیری کند و زمینه ای برای ایجاد اشتغال و فعال بودن صنایع وابسته به این مواد معدنی را نیز در پی خواهد داشت.

در واقع با توقف کار معادن، تزریق مواد معدنی به کارخانه های مصرف کننده و بازار متوقف می شود و در نتیجه شاهد کمبود و گرانی تولیدات صنعتی خواهیم بود. به این ترتیب دود ناشی از تعطیلی معادن در نهایت به چشم مردم خواهد رفت.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید