نبض صنعت گزارش می دهد
تخصیص ارز به خودروسازان قطعی شد

0
در پی انتقاد برخی مدیران خودروساز از عدم تخصیص ارز و عملی نشدن تعهدات سامانه یکپارچه خودرو، یک مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت از تخصیص ارز مورد نیاز صنایع خودروسازی برای ایفای تعهدات سامانه یکپارچه تخصیص خودرو خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نبض صنعت، محدودیت تخصیص ارز جهت خرید بخشی از قطعات خودروهای داخلی و همچنین مونتاژی باعث شد تا تحویل این خودروها عقب بیفتد و در عین حال، برخی خودروسازان فراخوان جایگزینی خودروهای دیگر را صادر کردند که این اتفاق چندان به مذاق مشتریان خوش نیامد چرا که باید مبلغ بالاتری برای دریافت خودروی جدید پرداخت کنند.

بیوک علیمرادلو، مدیرعامل گروه بهمن اخیرا با انتقاد از نابرابری در تخصیص ارز به خودروسازان گفته بود: از ابتدای سال تاکنون کمتر از ۵۰ درصد ارز مورد نیازمان تامین شده است.

وی گفته بود: نیاز ارزی ما برای امسال حدود یک میلیارد دلار بود که کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار آن تامین شده و همین موضوع باعث تاخیر در تولید بخشی از محصولاتمان شده است.

حال یک مقام آگاه در وزارت صمت از قطعی شدن تخصیص ارز مورد نیاز خودروسازان برای پاسخگویی تعهدات به مشتریان در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو خبر داده است.

این منبع آگاه در وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه شرکت بهمن موتور نیز از این قاعده مستثنی نیست افزود: تخصیص ارز برای انجام تعهدات اخلاقی نسبت به متقاضیان محصولات خودروسازان در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو همچنان صورت گرفته و خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: تحویل خودروهای سامانه یکپارچه در انتظار تامین ارز خودروسازان

وی همچنین اضافه کرد: با توجه به عدم ایفای تعهدات شرکت بهمن موتور در زمستان سال جاری، 4 محصول از شرکت مدیران خودرو و 3 محصول از شرکت کرمان موتور که اغلب آن‌ها دارای ویژگی های معادل و یا حتی برتر از خودروهای ثبت نامی شرکت بهمن موتور است، برای جایگزینی انتخاب مشتریان در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو قرار داده شده است.

این مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: با توجه به تجربیات تلخ سال‌های پیش از دولت سیزدهم در عدم امکان ثبت نام شفاف و عادلانه متقاضیان و عدم توانمندی خودروسازان در ایفای تعهدات به مشتریان، سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به‌عنوان محلی قابل اعتماد و اتکاء برای نوبت دهی متقاضیان خودروهای داخلی و وارداتی طراحی شد که با استقبال قابل توجه مردم همراه بوده است.

وی تصریح کرد: همچنین مطابق دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری شورای رقابت، به منظور شناسایی مصرف کنندگان واقعی و تسهیل دسترسی به بازار، تمامی عرضه کنندگان خودرو موظفند طرح‌های فروش و پیش فروش خود را در سامانه خود ارائه و در زمان انعقاد قرارداد فروش خودرو به مشتریان، اطلاعات مربوط به خودرو و خریدار را در سامانه یکپارچه ثبت کنند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید