تورم نقطه‌ای تن ماهی به ۱۱۳ درصد رسید

0
قیمت تن ماهی
متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری نشان می‌دهد کنسرو تن ماهی رکورددار تورم نقطه‌ای و خربزه پرچم‌دار گرانی در بهمن 1402 شده‌اند.

به گزارش نبض صنعت، مرکز آمار به روال هر ماه، جزئیات متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری مربوط به بهمن 1402 را منتشر کرد. داده‌های این مرکز نشان می‌دهد تن ماه با تورم 113 درصدی رکورددار تورم نقطه‌ای و خربزه با تورم 38 درصدی رکورددار تورم ماهانه هستند.

تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها در بهمن ماه

تورم نقطه‌ای مقایسه‌ای بین قیمت یک ماه طی یک ماه در مقایسه با قیمت آن محصول در ماه مشابه سال گذشته است. در بهمن 1402، پس از کنسرو تن ماه، طبق انتظار گوشت قرمز قرار دارد که نوع گوساله‌ای آن نسبت به بهمن 1401 دو برابر شده و گوشت گوسفند نیز 92 درصد گران‌تر از سال گذشته به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

قارچ که در بعضی از غذاها جایگزین گوشت شده نیز رشد قابل توجهی را تجربه کرده و مانند کشمش پلویی 75 درصد متورم شده است.

نکته جالب توجه در این داده‌ها به کاهش قیمت شش محصول در مقایسه با سال گذشته مربوط می‌شود. چنانکه پیاز، روغن نباتی جامد، برنج ایرانی، سیب زمینی، روغن مایع و هویج فرنگی تورم منفی را تجربه کرده‌اند.

نمودار زیر تورم خوراکی‌ها در بهمن امسال را در مقایسه با بهمن سال گذشته (تورم نقطه‌ای) را نشان می‌دهد.

تورم خوراکی ها در بهمن 1402

تورم ماهانه خوراکی‌ها در بهمن 1402

تورم ماهانه در واقع مقایسه قیمت یک کالا طی یک ماه در مقایسه با ماه قبل را نشان می‌دهد. در این محاسبه معمولاً کالاهای فصلی که مربوط به ماه مربوطه نیستند به دلیل کمبود عرضه تورم بیشتری را به ثبت می‌رسانند.

در بهمن 1402 نیز خربزه، محصولی که بیشتر در روزهای گرم استفاده دارد رکورددار تورم ماهانه شد و روی شاخص 38.3 درصد ایستاد تا طی 30 روز به این میزان گران شده باشد.

شیرخشک محصول دیگری که این روزها کمیاب شده و در داروخانه‌ها با کد ملی نوزاد عرضه می‌شود در بهمن ماه بیش از 9 درصد گران شد تا در رده دوم تورم ماهانه خوراکی‌ها در یازدهمین ماه سال بایستد.

انار نیز همچون دی ماه از پیشگامان تورم خوراکی‌ها شناخته می‌شود و در بهمن هم رشد حدود شش درصدی را بر جای گذاشت.

در این ماه تعداد محصولاتی که تورم منفی داشته‌اند قابل توجه است و از منظر مرکز آمار ایران 14 کالا در دی ماه ارزان شده‌اند و دو محصول خوراکی هم با همان نرخ ماه قبل عرضه می‌شوند.

به‌ویژه گوجه فرنگی گویا در یک ماه 36 درصد ارزان شده است. بررسی جزئیات داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد متوسط قیمت گوجه فرنگی در دی ماه 29 هزار و 400 و در بهمن 18 هزار و 800 تومان محاسبه شده است.

جزئیات تورم ماهانه خوراکی‌ها در بهمن 1402 در نمودار زیر قابل مشاهده است:

تورم ماهانه خوراکی ها در بهمن 1402

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید