برخی ذی‌نفعان اجازه مشاركت را به مردم نمی‌دهند

0
رئیس دانشكده اقتصاد دانشگاه خوارزمی با بیان اینكه ۶۰ درصد اقتصاد در اختیار شبه دولتی هاست، تاكید كرد: ذی نفعان اجازه مشاركت مردم را نمی‌دهند.

به گزارش نبض صنعت، وحید شقاقی درباره این كه آیا بسترهای كنونی، مشاركت مردم در اقتصاد را تضمین می‌كند یا خیر، گفت: خیر بسترها و ساختارهای كنونی امكان حضور و مشاركت مردم را در اقتصاد فراهم نمی‌كند.

وی افزود: در این بین سه محیط باید اصلاح شود و تا زمانی كه اصلاح نشود، امكان بهبود و مشاركت بخش خصوصی در اقتصاد وجود ندارد.

شقاقی به اصلاح محیط كسب و كار، محیط بی ثبات اقتصاد كلان و محیط غیر رقابتی اشاره كرد و گفت: این سه محیط امكان مشاركت مردم را فراهم نمی‌كند. در وهله اول با خود تحریمی رو به رو هستیم؛ در كشورهای حوزه خلیج فارس مجوزها در نصف روز اعطا می‌شود ولی در كشور ما این رویه با آشنا بازی و رشوه و آن هم چند ماهه به طول می‌انجامد.

وی افزود: مقاومت سنگینی در برخی دستگاه‌ها وجود دارد تا بخواهند مجوزهای كسب و كار را الكترونیكی و شفاف نمایند.

شقاقی مسئله دیگر را محیط بی ثبات اقتصاد كلان با تغییر مكرر آئین نامه‌ها دانست و افزود: هر مسئول و وزیری به خود اجازه می‌دهد هر زمان بخواهد آئین نامه تعیین كند و هیچ فعال اقتصادی در شرایط مبهم حاضر به پذیرش ریسك سرمایه گذاری نخواهد بود.

این اقتصاددان سومین مورد را غیر رقابتی بودن اقتصاد عنوان كرد و افزود: بیش از ۶۰ درصد اقتصاد در اختیار شبه دولتی هاست و اصل ۴۴ كاملا منحرف شده و لذا شاهد انحصار در اقتصاد ایران هستیم و از طرفی بیش از ۶۰ درصد اقتصاد در اختیار ساختارهای شبه دولتی است و ذی نفعان اجازه حضور بخش خصوصی را نمی‌دهد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید