بررسی مستندات تایرسازان برای افزایش قیمت به سال آینده موکول شد

0
تایر
تایر

سازمان حمایت بررسی مستندات تایرسازان برای افزایش قیمت تایر را به پس از پایان تعطیلات عید نوروز سال آینده موکول کرده است.

به گزارش نبض صنعت، از مرداد امسال درخواست تولیدکنندگان تایر برای افزایش حداقل ۱۵ درصدی قیمت تایر خودروها به دنبال افزایش قیمت مواد اولیه مطرح و اعمال این افزایش قیمت از ابتدای شهریور ماه درخواست شد. با توجه به اینکه بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، تعیین قیمت به خود تولیدکنندگان واگذار شده بود، انجمن صنفی صنعت تایر افزایش قیمت ١۵ درصدی را تایید و بر اساس آن افزایش قیمت اعمال شد، اما طولی نکشید که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان این افزایش قیمت را در راستای ساماندهی بازار لاستیک و در جهت شرایط خاص این بازار، منتفی اعلام کرد.

به دنبال این خبر،  رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان کلیه بنگاه‌های تولیدکننده تایر را موظف کرد تا حداکثر ظرف ۴۸ ساعت صورت‌های مالی حسابرسی شده و مدارک و مستندات مربوط به قیمت‌های جدید را برای بررسی‌های لازم به این سازمان ارسال کنند. تولیدکنندگان تایر نیز مدارک و مستندات خود را به سازمان حمایت ارائه کرده و به دنبال آن به تشریح کامل علت درخواست افزایش قیمت پرداختند اما در نهایت سازمان حمایت پس از برگزاری جلسه مشترک تایرسازان با وزیر صمت و تشریح وضعیت این صنعت، ‌با افزایش قیمت تایرهای رادیال سواری تا پایان سال جاری مخالفت و زمان ارائه مدارک و مستندات تایرسازان به سازمان حمایت و بررسی آن‌ها را به فروردین‌ سال ۱۴۰۱ موکول کرد.

در این رابطه مصطفی تنها، سخنگوی  انجمن صنفی صنعت تایر به ایسنا گفت: سازمان حمایت با افزایش قیمت تایر به استناد اینکه «دولت دستور داده که به هیچ عنوان افزایش قیمتی پذیرفته نشود» مخالف است. از سوی دیگر اما اصل موضوع این است که این مخالفت با افزایش قیمت تنها مشمول تولیدکنندگان تایر می‌شود و کاری به افزایش قیمت تولیدکنندگان مواداولیه مورد نیاز تایر ندارند و آزاد هستند که هر چه می‌خواهند قیمت را بالا ببرند.

وی تصریح کرد: تا این لحظه قیمت‌گذاری مواداولیه آزاد بوده و بر پایه منافع تولیدکنندگان تعیین می‌شود اما صنعت تایر چه زیان‌ده باشد چه نباشد یا ورشکسته شود، برای هیچکس مهم نیست و اولویت این است که قیمت ثابت باقی بماند.

این عضو هیات مدیره انجمن صنعت تایر ادامه داد: این درحالیست که قیمت تنها برای تولیدکننده تایر ثابت می‌ماند و قیمت در بازار آزاد چندان تابع این قاعده نیست. این ثابت ماندن قیمت‌ها تنها برای بخش تولیدکننده محصول، بسیار آنها را تحت فشار قرار داده است و صنعت تایر را از پا در می‌آورد.

وی ضمن اشاره به اینکه وزیر کشور اعلام کرده است «افزایش غیر منطقی قیمت‌ها را محکوم می‌کنیم» تصریح کرد: تمایل ما این است که با قیمت ثابت، تولید انجام شود اما مشروط به اینکه قیمت نهاده‌ها هم ثابت باشد. دولت در همین ماه گذشته (دی ماه) قیمت‌ برق را نتوانست ثابت نگه دارد و به صورت مشخص از ابتدای دی ماه برق صنایع افزایش قیمت داشته‌اند. در کشوری که ۵٠ تا ۶٠ درصد تورم وجود دارد، چگونه می‌توان قیمت‌ها را در یک صنعت بالغ بر ١۵ ماه ثابت نگه داشت؟

تنها با تاکید بر اینکه طی ١۵ ماه اخیر قیمت چه محصولی ثابت مانده است که قیمت تایر تغییر نداشته است؟ اظهار کرد: چرا تا این حد صنعت تایر در فشار است؟  اگر یک محصول تولید می‌شود، صدها ماده مصرف می‌شود تا تولید صورت گیرد؛ ما هم علاقه‌مند این هستیم که کشور از ثبات اقتصادی بهره‌مند باشد و از کسانی که قصد دارند اقتصاد کشور دچار مشکل باشد، نیستیم؛ اما از مشکلی که اقتصاد کشور بدان دچار شده، گریزی نیست و در این شرایط تاثیر بسیاری بر صنایع دارد؛ لذا ثابت نگه داشتن تنها قیمت محصول نهایی در انتهای زنجیره صنعت تایر، به زودی این صنعت را کاملا از پای درخواهد آورد.

سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران خاطرنشان کرد: زمانی که تعیین قیمت به دست تولیدکنندگان بود، شرایط بهتر بود و هیچ ضرری از این تجربه حاصل نشد اما پس از مدتی مشخص نشد چرا مصوبه ستاد تنظیم بازار که اختیار تعیین قیمت را به خود ما سپرده بود، از انجمن سلب شد.

وی گفت: به ما گفته شده است که مستندات برای افزایش قیمت را پس از تعطیلات عید نوروز پذیرش خواهند کرد و پس از پذیرش، بررسی‌ها آغاز می‌شود. مشخص نیست این بررسی چقدر طول بکشد و تا آن زمان صنعت مجبور به پرداخت هزینه مازاد و زیان خواهد بود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید