قیمت گذاری سیمان تغییر کرد؟

0
سیمان
سیمان
قیمت سیمان در روزهای پایانی بهمن ماه در حالی روند باثباتی را داشت که برخی فعالان صنعت سیمان از حذف قیمت‌گذاری دستوری سیمان خبر می دهند.

به گزارش نبض صنعت، قیمت سیمان در تمام طول بهمن، ثبات خود را حفظ کرد و افزایشی نداشت. بر این اساس هر کیلو سیمان در آخرین روز کاری هفته آخر بهمن ۱۴۰۰، با قیمت ۵۳۳ تومان در بورس کالا به فروش رسید. هر پاکت سیمان نیز در بورس کالا، ۲۶ هزار و ۶۵۰ تومان عرضه شد.

هر پاکت سیمان در بازار آزاد، طی آخرین هفته بهمن ماه مانند هفته‌های قبل بین ۳۷ هزار تا ۴۸ هزار تومان قیمت داشت.

گرچه طی بازه مورد بررسی، قیمت سیمان تغییری نداشت، اما قطع برق و گاز صنایع، فشار زیادی به واحدهای تولیدی تحمیل کرد. پیش از این دولت وعده داد که با کاهش دما و کم شدن بار شبکه، برق واحدهای تولیدی هم وصل شود. اما حالا بیش از دو ماه است که این واحدها گاز و برق ندارند.

اطلاعیه‌های دولت مبنی بر سهمیه‌بندی برق و گاز نیز راه به جایی نبرد. چنانکه قطعی برق صنایع سیمان بدون اطلاع قبلی شروع شد.

همچنین مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق کشور، پیش از این از رفع مشکلات خبر داد. اما پیگری‌ها نشان از ادامه قطعی‌ برق صنایع دارد.

هزینه‌های حمل کاهش نیافت

البته تمام بدعهدی‌های دولت در قطعی برق و گاز خلاصه نمی‌شود. چراکه قرار بود کرایه حمل مازوت تا در کارخانه‌ها تقلیل یابد؛ اما حالا دولت از انجام این کار سر باز می‌زند. روندی که قیمت تولید سیمان را تا حد زیادی بالا می‌برد.

آن‌طور که عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن سیمان، می‌گوید، کرایه حمل مازوت تا کارخانه از خود مازوت گران‌تر تمام می‌شود.

قیمت‌های دستوری سیمان حذف شد؟

قیمت‌گذاری دستوری سیمان از دیگر عوامل بی‌انگیزگی تولیدکنندگان بود که به نظر می‌رسد این مشکل رفع شد. نادر غفاری، عضو انجمن سیمان، در همین زمینه گفت: پس از برگزاری جلسات متعدد دولت از قیمت‌گذاری دستوری سیمان دست کشید.

البته به‌ رغم حذف قیمت‌گذاری دستوری، قیمت سیمان در بورس کالا تغییری نداشت. حال باید منتظر ماند و دید آیا دولت واقعا دست از دخالت در قیمت سیمان برمی‌دارد یا خیر؟

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید