دبیر انجمن قطعه سازان با تشریح جزئیات تصمیمات جدید خودروسازان و قطعه سازان برای کاهش قیمت تمام شده تولید خودرو، گفت: با اتمام تعطیلات سال نوی چین، تامین قطعات الکترونیکی سرعت گرفته و با ورود این قطعات به کشور، دست خودروسازان برای تکمیل خودروها باز تر شده است.
به گزارش نبض صنعت، مازیار بیگلو با اشاره به نشست اخیر قطعه سازان با مدیرعامل ایران خودرو، اولین مشکلات مطرح را مربوط به تامین نقدینگی قطعه سازان و مطالبات سررسید شده زنجیره تامین عنوان کرد و از قول مساعد مدیرعامل ایران خودرو برای تزریق مالی و پرداخت مطالبات معوق قطعه سازان خبر داد.
وی با بیان اینکه مشکلات مالی و ناتوانی خودروسازان در تامین نقدینگی موجب تاخیر در پرداخت مطالبات قطعه سازان و کاهش تولید شده است، تاکید کرد: در نشست با مدیرعامل ایران خودرو مطرح شد که افزایش تیراژ تولید باعث کاهش قیمت تمام شده خودرو می شود اما با توجه به اینکه هر گونه افزایش تیراژ مستلزم تامین نقدینگی مضاعف است، مدیرعامل ایران خودرو وعده مساعد داد که منابع مالی قطعه سازان برای افزایش تیراژ را تامین خواهد کرد.
بیگلو، با ابراز بی اطلاعی از جزئیات روش های تامین مالی قطعه سازان تصریح کرد: در این نشست قطعه سازان تاکید کردند که هر گونه افزایش تیراژی برای کاهش قیمت کارخانه ای خودروها نیازمند تزریق مالی است که در این زمینه مدیرعامل ایران خودرو قول مساعد داد که این تزریق مالی به زودی انجام خواهد شد.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران افزود: اینکه چه مکانیزم هایی برای تامین مالی قطعه سازان پیش بینی شده است هنوز مشخص نیست اما همزمان با خودروسازان، وزارت صمت و شخص وزیر با جدیت تامین مالی زنجیره تولید را پیگیری می کند.
اصلاح قوانین و رفع موانع دست و پاگیر تامین مالی زنجیره تولید
بیگلو با اشاره به اینکه هر گونه تلاش خودروسازان و دولت برای تامین مالی نیازمند مساعدت و همکاری بانکهاست، گفت: در صورت تامین منابع مالی زنحیره تولید، به زودی بخش زیادی از مشکل مطالبات معوق قطعه سازان رفع می شود و با پرداخت مطالبات و تامین نقدینگی قطعه سازان، باقی مشکلات نیز حل خواهد شد.
وی با توجه به برنامه تامین مالی زنجیره تولید به عنوان یکی از پروژه های وزارت صمت و پیگیری جدی وزارتحانه در این ارتباط، به پرشین خودرو گفت: وزارت صمت از طریق بانکها و با استفاده از روش های فاکتورینگ و انتقال اعتبارات به دنبال تامین منابع مالی زنجیره تولید است و در جلسات هفتگی که با شرکتهای بزرگ و انجمن ها دارند روند کار توضیح داده می شود و امیدواریم در این مسیر قوانین و موانع بانکی، دست و پاگیر پروسه تامین منابع مالی نشود.
بیگلو در همین خصوص به برخی نگرانی ها در عدم همکاری بانک ها برای تامین منابع مالی خودروسازان اشاره و اظهار کرد: بانک ها صنعت خودرو را از صنایع زیان ده و با ریسک بالا می دانند و از این رو به لحاظ مالی چندان اجازه ندارند که سقف های اعتباری را افزایش دهند و با توجه به صورت های مالی خودروسازان خیلی از تسهیلات بانکی را نمی توانند اختصاص دهند. این موضوع جای نگرای دارد اما امید است با توجه به پیگیری های وزیر صمت و تعاملات وتوافقات احتمالی دولت و بانک مرکزی، این نگرانی ها برطرف و منابع مالی به سرعت تامین شود.
تسهیلات 10 هزار میلیارد تومانی شورای پول و اعتبار در حد حرف باقی ماند
دبیر انجمن قطعه سازان همچنین به موضوع اختصاص تسهیلات شورای پول و اعتبار اشاره و تاکید کرد: قرار است شورای پول و اعتبار بنا بر مصوبه ای رقمی حدود 10 هزار میلیارد تومان را به عنوان تسهیلات به خودروسازان پرداخت کند در واقع در صورت چنین مصوبه ای به هر یک از دو خودروساز 5 هزار میلیارد تومان توسط بانک ها پرداخت می شود. سنتی که هر ساله با توجه به زیان دهی خودروسازان به روش سقف اعتباری تعیین می شود تا در قالب تسهیلات بانکی به خودروسازان پرداخت شود که در دو سه سال اخیر این اتفاق افتاده است و قرار بود برای امسال نیز صورت گیرد اما تاکنون خبری از پرداخت این تسهیلات نیست و فعلا در حد حرف مطرح شده و اتفاق قابل توجهی در این خصوص رخ نداده است.
بیگلو با اشاره به تاکید وزیر بر اصلاح رابطه خودروساز و قطعه ساز و از سویی تاثیر این ارتباط در تکمیل خودروهای ناقص، افزود: اینکه روند تکمیل خودروهای ناقص کف پارکینگ خودروسازان سرعت گرفته و با افزایش همراه شده به موضوع اصلاح رابطه خودروساز و قطعه ساز ارتباطی ندارد بلکه با اتمام تعطیلات سال نوی چین، تامین قطعات عموما الکترونیک که عامل نقص خودروها است سرعت گرفته و با سرریز شدن آنها به کشور، دست خودروسازان برای تکمیل خودروها باز تر شده است.
وی در پایان با اشاره به کاهش موقتی تیراژ تولید خودروسازان تصریح کرد: به موازات تامین قطعات اتفاق دیگری که رخ داده کاهش موقتی تیراژ تولید خودروسازان است که این مساله باعث شده که بخشی از قطعات به سمت خودروهای ناقص سوق یافته و خودروهای در کف با سرعت بیشتری تجاری و عرضه شوند.
انتهای پیام