سیمان ایران تنها بازار صادراتی را هم از دست می دهد؟

0
سیمان
سیمان

کارخانه های سیمان این روزها در شرایطی با دپوی تولیداتشان روبرو هستند که تنها کشور مقصد صادراتی سیمان ایران، افغانستان است و در این وضعیت دولت قصد دارد بر صادرات کلینکر (ماده اولیه سیمان) مالیات وضع کند. این اتفاق می تواند صادرات صنعت سیمان را تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش نبض صنعت، در حال حاضر رکود ساخت و ساز در کشور به دلیل نوسان نرخ ارز و بالا رفتن قیمت مصالح ساختمانی در کشور حاکم است و همین موضوع باعث شده تا حجم زیادی سیمان در کارخانه ها دپو شود.

در این میان اما به دلیل مازاد تولید کلینکر، دولت در نظر دارد از تولیدکنندگان این صنعت به ازای صادرات این کالا مالیات دریافت کند. این در حالی است که تولیدکنندگان مخالف اجرای این قانون هستند و می‌گویند در صورت اجرای این طرح، بازارهای صادراتی از دست می‌رود و ارزی برای تامین و تعمیر قطعات صنعت سیمان باقی نمی‌ماند.

اجرای این مسئله علاوه بر تحمیل هزینه به تولیدکنندگان باعث از دست دادن تنها بازار صادراتی سیمان ایران یعنی افغانستان نیز خواهد شد.

تنها بازار صادراتی را هم از دست می دهیم

عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن سیمان در این مورد می گوید: تنها مقصد صادراتی سیمان کشور، افغانستان است. البته مصالح ساختمانی تا چندی پیش به عراق هم صادر می‌شد اما به دلیل افزایش هزینه حمل‌ و نقل، صادرات سیمان به عراق دیگر صرفه اقتصادی ندارد.

وی ادامه داد: البته برخی کشورها مانند کویت و عراق مشتری کلینکر ما هستند. این کالا در برخی کارخانه‌های کویت و عراق استفاده می‌شود. با این حال طرح اخذ مالیات از کلینکر می‌تواند منجر به حذف کلینکر از سبد صادراتی ایران شود.

وی تصریح کرد: در این شرایط، خود سیمان به دلیل افزایش هزینه‌های بسته‌بندی در بازارهای منطقه‌ای گران تمام می‌‌شود. از این رو برخی کشورها مانند عراق ترجیح می‌دهند این کالا را از عربستان تهیه کنند.

به گفته شیخان، به دلیل درگیری‌های اخیر در افعانستان و بازسازی برخی زیرساخت‏‌ها در دولت جدید، آن‌ها همچنان خریدار سیمان ایران هستند.

صادرات به روسیه از سر گرفته می شود

در این شرایط، اخیرا و در پی سفر رئیس جمهور به روسیه، قرار شد این کشور بازار تازه ای برای صادرات محصولات صنعتی ایران به ویژه فولاد و سیمان باشد.

جلیل جمالی فر، عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در این مورد گفت: ممنوعیت صادرات سیمان و میلگرد از ایران به روسیه پس از 3 سال لغو می شود.

در واقع ۳ سال است که صادرات اقلام سیمانی و فولادی به روسیه ممنوع بود که با توجه به سفر اخیر رئیس جمهور به مسکو، بار دیگر صادرات این کالاها از سر گرفته می‌شود.

در حال حاضر هر کیلو سیمان در بورس کالا در محدوده قیمتی ۵۳۰ تا ۵۳۵ تومان عرضه می‌شود. هر تن سیمان در بازار آزاد نیز در محدوده قیمتی ۴۷۵ هزار تا ۵۵۰ هزار تومان قرار دارد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید