طراح طرح اختصاص بنزین به هر فرد با بیان اینکه در پی اجرای «طرح اختصاص بنزین به هر فرد» طبقات محروم جامعه با فروش سهم بنزین خود به دریافتی قابل توجهای میرسند، گفت: این طرح برای همیشه خط بطلانی بر قاچاق سوخت خواهد کشید و البته گرانسازی بنزین بدون عادلانه کردن نظام توزیع تصمیم بسیار غلطی است.
به گزارش نبض صنعت، مالک شریعتی نیاسر به «طرح اختصاص بنزین به هر فرد» با هدف ایجاد عدالت، مدیریت مصرف بنزین و جلوگیری از قاچاق اشاره کرد و گفت: چند گذاره در رابطه با بنزین وجود دارد که هیچ کدام قابل انکار نیست، گزاره نخست؛ بر مبنای مشکل ایجاد شده در تامین بنزین کشور شکل گرفته و بهیقین وضعیت فعلی قابل تداوم نخواهد بود چراکه میزان تولید بنزین جوابگوی نیاز کشور نیست و واردات نزدیک به 5 میلیارد دلار در سال برای کشور هزینه دارد که هزینه در حال افزایش است، همچنین قاچاق بنزین بسیار چشمگیر است چراکه کمترین عدد گزارش شده در رابطه با قاچاق توسط دستگاههای ذیربط، نهادهای نظارتی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، حدود 5 میلیون لیتر در روز است، درواقع اگر میانگین مصرف بنزین در روز 120 میلیون لیتر باشد، روزانه حدود 5 میلیون لیتر آن قاچاق میشود، البته بخشی از عدد را نیز وارد میکنیم.
افراد بدون خودرو هیچ سهمی از یارانه بنزین دریافت نمیکنند/توزیع یارانه بنزین عادلانه نیست
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: گزاره دوم نیز بر مبنای نداشتن خودرو برای بیش از نیمی از جمعیت کشور بنا شده است، بنابراین این افراد هیچ سهمی از یارانه بنزین ندارد لذا یارانهای که برای بنزین توزیع میشود، به هیچ عنوان عادلانه نیست، البته برخی معتقدند افراد بدون خودرو از حمل و نقل عمومی استفاده میکنند اما در پاسخ به این نظریه باید گفت؛ مگر افراد صاحب خودرو منعی در استفاده از حمل و نقل عمومی دارند؟ یا نمیتوانند از این امکان استفاده کنند.
برخی از افراد در کشور بیش از 100خودرو دارند!
به گفته وی برخی از خانوادهها و افراد به دلیل داشتن چندین خودرو به مراتب بهره بیشتری از یارانه خودرو میبرند این در حالی است که افرادی تا بیش از 100خودرو به نام خود ثبت کردهاند.
دولت گرانفروشی نمیکند؛ قیمت هر لیتر بنزین وارداتی حدود 40 هزار تومان است
شریعتی با اشاره به گزاره سوم که مرتبط با دلایل ناعادلانه بودن یارانه بنزین و پرداخت بیش از اندازه یارانه است، افزود: اختصاص یارانه به بنزین قابل انکار نیست در حالی که برخی معتقدند قیمت واقعی بنزین از نرخ کنونی کمتر است و دولت گرانفروشی میکند! اما باید گفت؛ چنین دیدگاهی نادرست است، چراکه حتی با فرض اینکه هزینه بنزین تولید داخل برای دولت صفر تومان تمام شود و فقط 10 درصد بنزین مصرفی کشور وارداتی باشد و قیمت هر لیتر از این بنزین وارداتی را حدود 40 هزار تومان در نظر بگیریم، ارزش وزنی 10 درصد مذکور، معادل هر لیتر 40 هزار تومان، 4 هزار تومان میشود؛ درواقع میانگین نرخ تمام شده بنزین، 4 هزار تومان است، بنابراین بهطورحتم یارانه میدهیم، در حالی که قیمت تمام شده بنزین تولید داخلی اعم از هزینه پالایش، انتقال، ارزش افزوده، مالیاتها، عوارض، توزیع و حقالعمل جایگاهها بیش از مبلغی است که اکنون ارائه میشود، بنابراین گزاره سوم من این است که ما قطعا در حوزه بنزین یارانه میدهیم.
حل مشکل بنزین مصوبه جدیدی ازسوی مجلس نیاز ندارد/دولت اختیار اجرایی در نرخگذاری دارد
این نماینده مجلس تاکید کرد: اکنون علاوهبر پرداخت یارانه، این یارانه را هم بسیار غیرعادلانه تقسیم میکنیم لذا وضعیت فعلی نامناسب است اما سوال این است برای حل این مشکل چه باید کرد؟ در توضیح این مهم باید بگویم؛ حل مشکل فوق به مصوبه جدیدی ازسوی مجلس نیاز ندارد، چراکه دولت طبق قانون هدفمندی یارانهها، در نرخگذاری کاملا اختیار اجرایی دارد و فقط باید در لایحه بودجه این نرخ را مشخص کند.
مطابق طرح؛ سهمیه بنزین (نه پول) افراد خانواده بر روی کارت بانکی سرپرست خانوار شارژ میشود
عضو کمیسیون انرژی مجلس به طرح خود مبنی بر اختصاص بنزین به هر فرد با هدف ایجاد عدالت و مدیریت مصرف بنزین اشاره کرد و گفت: طبق این طرح نخستین کاری که باید انجام شود، تغییر نحوه توزیع یارانه، بدون تغییر قیمت بنزین است، بدین معنا که باید توزیع یارانه از خودروها به توزیع یارانه به هر فرد یا همان کدملی افراد تغییر کند، درواقع براساس تعداد افراد خانوار، هر خانوار سهمیه بنزین خود را دریافت کند، بدین صورت که سهمیه بنزین (نه پول) همه افراد خانواده بر روی کارت بانکی سرپرست خانوار شارژ میشود و قیمت آن نیز همان 1500 تومان خواهد بود.
هر فرد ایرانی میتواند در ماه 20 لیتر سهمیه بنزین داشته باشد
وی با بیان اینکه درصورت اجرای این طرح نظام عادلانه توزیع اتفاق خواهد افتاد، مطرح کرد: محاسبات این طرح نیز کاملا انجام شده است، به طوری که تقریبا هر فرد ایرانی میتواند در ماه از بنزین تولیدی در کشور حدود 20 لیتر معادل روزانه 7 دهم لیتر سهم داشته باشد، بنابراین اگر حداکثر جمعیت کل کشور را 90 میلیون نفر در نظر بگیریم، حدود ۶۳ میلیون لیتر سهمیه بنزین در روز میتوان میان خانوارها توزیع کرد.
خرید و فروش بنزین توسط مردم در یک بازار معتبر
شریعتی در ادامه توضیح داد: اگر افرادی مازاد بر این میزان به بنزین نیاز داشتند میتواند در یک بازار مشخص از افرادی -که نیازی به این مهم ندارد- خرید کنند و عملا قیمت بنزین توسط دولت همان 1500 تومان باقی خواهد ماند، بنابراین این طرح قیمت بنزین را افزایش نمیدهد بلکه افراد میتوانند با قیمت توافقی، بنزین بیشتر مورد نیاز خود را در همان بازار خریداری کنند، البته دولت باید در این مرحله تنظیمگری کند و اجازه ندهند یک کدملی در یک ماه بیش از اندازهی مشخص بنزین خریداری کند تا احتکار اتفاق نیفتد و لذا آنچه مشخص است اینکه این کار جلوی قاچاق را خواهد گرفت.
انتقال سهمیه بنزین از کارت سوخت به کارت بانکی جلوی قاچاق را میگیرد
نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: کارت سوخت نمیتواند جلوی قاچاق را بگیرد چراکه بهطورمثال یک فرد در تهران است اما کارت سوخت خودرو وی در جایی مانند زاهدان یا بندرعباس در حال استفاده است اما انتقال سهمیه بنزین از کارت سوخت به کارت بانکی، جلوی قاچاق را میگیرد چراکه کارت بانکی روی شبکه است و فقط باید انتقال داده شود که دولت میتواند برای میزان انتقال آن نیز محدودیت بگذارد.
طبقات محروم جامعه با فروش سهم بنزین خود به دریافتی قابل توجهای میرسند
وی با تاکید بر اینکه این طرح از جهت مفهومی قابلیت اجرا دارد و جلوی قاچاق را خواهد گرفت، اظهار کرد: اگرچه طرح مذکور در گام اول تاثیر زیادی بر کاهش مصرف ندارد اما در ادامه این تاثیر را خواهد گذاشت چراکه اگر یک خانواده 4 نفر، مثلا 4 خودرو داشته باشند در طول یک ماه صاحب 80 لیتر بنزین میشوند اما درصورت نیاز به بنزین بیشتر باید آن را از افرادی- که خودرو ندارند- و عمدتا جزو طبقات محروم جامعه هستند و به پول این بنزین نیاز بیشتری دارند، خرید کنند -که قاعدتا سهم دیگران را گرانتر خواهند خرید-، بنابراین این کار در میان مدت و بلند مدت مصرف را نیز کنترل خواهد کرد.
زیرساخت فنی پایلوت «طرح اختصاص بنزین به هر فرد» درست، اما محل اجرا کاملا اشتباه بود
این نماینده مجلس با یادآوری اینکه این طرح به صورت پایلوت در کیش و قشم اجرا شده و به لحاظ فنی جواب داده است، مطرح کرد: برخی افراد معتقدند؛ اجرای پایلوت این طرح شکست خورده است در حالی که مدل مفهومی اجرا آن اشتباه بوده، به این دلیل که اولا نباید در قشم و کیش اجرا میشد، چراکه این جزایر نمونهای از کل کشور نیستند و بهیقین مسافتهای کوتاه، جمعیت کم و نداشتن ترافیک دلیل این مدعا است، بنابراین باید در یک شهر بزرگ بهصورت آزمایشی اجرا میشد، ثانیا در اجرای آزمایشی این طرح، سهمیه را تنها به هر فرد اختصاص ندادند، بلکه به فرد و خودرو توامان داده شد، درواقع سهمیه 60 لیتری هر خودرو به همراه سهمیه بنزین هر فرد با هم داده شد، بنابراین این نحوه اجرا نه تنها بازار را اصلاح نمیکند بلکه آسیبهای بیشتری به همراه خواهد داشت، لذا از جهت مفهومی اشتباه اجرا شد درحالی به لحاظ زیرساختی شرایط مناسبی دارد.
خرید و فروش بنزین از طریق کارت بانکی کار ساده است و مانند خرید شارژ گوشی همراه است
عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: زمانی پرداخت یارانه از طریق سامانه اقدامی غیرممکن به نظر میرسید و بسیاری معتقد بود دریافت یارانه از طریق سامانه برای مردم امکانپذیر نخواهد بود یا فعالیت در بورس برای مردم به دلیل دارا بودن سختترین سامانه محقق نخواهد شد، اما این کار هم انجام شد، در حالی که خرید و فروش بنزین از طریق کارت بانکی به مراتب بسیار سادهتر است، ساختار پیچیدهای ندارد و مانند خرید شارژ گوشی تلفن همراه است.
دولت میتواند فروش سهمیه بنزین افراد را با قیمتی مشخص شده برعهده بگیرد
شریعتی ادامه داد: همچنین کافی است برای آسان کردن این فرایند برای مردم به ویژه افرادی -که چندان به امکانات سیستمی دسترسی ندارد- این افراد صرفا از طریق هر مرکزی (مانند اداره پست یا نزدیکترین کافینت) در منطقه خود فقط یک بار در سامانه ثبتنام کند، تا آخر ماه دولت از طرف آنها سهمیهشان را به فروش برساند.
«طرح اختصاص بنزین به هر فرد» برای همیشه خط بطلانی بر قاچاق سوخت خواهد کشید
وی با اعتقاد به اینکه عدم اجرای این طرح به مافیای پشت قاچاق سوخت باز میگردد چراکه بهیقین این طرح برای همیشه خط بطلانی بر قاچاق سوخت خواهد کشید، گفت: در جریان اجرای این طرح کارت سوخت جمع میشود و سهمیه داخل آن به کارت بانکی مردم منتقل خواهد شد که امنیت شبکه بیشتری هم خواهد داشت.
بازار خرید و فروش بنزین میتواند از طریق بورس یا یک بازار مستقل صورت گیرد
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه بازار اشاره شده برای خرید و فروش بنزین میتواند در بورس باشد و شرکتهای بورسی این کار را بر عهده بگیرند یا میتواند بازار مستقلی داشته باشد، یعنی یک طرف شرکت پالایش و پخش یا همان دولت قرار بگیرد تا تنظیمگری کند و طرف دیگر فروشنده و خریدار خواهند بود، بنابراین فقط باید آییننامه اجرای آن نوشته شود.
گرانسازی بنزین بدون عادلانه کردن نظام توزیع تصمیم بسیار غلطی است
شریعتی اضافه کرد: امیدوارم شرایط طوری پیش نرود که مسئولان مجبور به گرفتن تصمیماتی شوند که نادرست است، چراکه بهیقین گرانسازی بدون عادلانه کردن نظام توزیع تصمیم غلطی است و حتی اینکه بگوییم با همین سیستم فعلی صرفا قیمت را بالا برده و در ادامه پول آن را به مردم میدهیم نیز اقدام بسیار اشتباهی است و تبعات جدی خواهد داشت لذا نباید راه اشتباه رفته گذشته را تکرار کنیم.
«طرح اختصاص بنزین به هر فرد» میتواند گام نخست برای توزیع عادلانه کل یارانه انرژی در کشور باشد
وی با تاکید بر اینکه بارها بیان کردم حرف ما افزایش قیمت نیست، بلکه توزیع عادلانه سهمیه سوخت میان تمامی مردم است، اظهار کرد: با این وجود این طرح میتواند گام نخست برای توزیع عادلانه کل یارانه انرژی در کشور باشد البته خوشبختانه در حوزه برق و گاز با توجه دسترسی اکثر خانوادهها به انشعاب، میتوان در رابطه با برق و آب نیز طرح را اجرایی کرد.
افراد مستقل به لحاظ اقتصادی در یک خانواده میتوانند درخواست واریز سهمیه بنزینشان به کارت خودشان را در سامانه ثبت کنند
این نماینده مجلس همچنین درباره نحوه اختصاص سهمیه بنزین هر فرد در خانواده به سرپرست آن خانواده، توضیح داد: اگر افرادی با خانواده زندگی میکنند اما به لحاظ اقتصادی کاملا مستقل هستند نیز میتوانند در سامانه این مهم را درج و اعلام کند تا سهمیه بنزین مدنظر به کارت خودشان واریز شود نه سرپرست خانواده، همانطور که این اتفاق در رابطه پرداخت یارانه نیز افتاده است، یعنی در حال حاضر افرادی که به سن قانونی و استقلال مالی رسیدهاند اما به هر دلیلی همچنان با خانواده زندگی میکنند، میتوانند یارانه خود را جدا دریافت میکنند که این مهم در نحوه دریافت سهمیه بنزین نیز صدق میکند و فقط کافی است در سامانه ثبت شود.
«طرح اختصاص بنزین به هر فرد» صرفا شامل سهمیه اشخاص میشود/سهمیه تاکسیها و وانتبارها را در بر نمیگیرد
وی با تاکید بر اینکه این طرح صرفا شامل سهمیه اشخاص برای خودرو شخصی میشود و سهمیه تاکسیها و وانتبارها را در بر نمیگیرد، گفت: همچنین افرادی که در تاکسیهای اینترنتی فعال هستند، علاوهبر سهمیه فردی، سهمیهای نیز از شرکتی-که زیرمجموعه آن هستند- دریافت خواهند کرد، درواقع میتوان با اجرای یک مدل پیمایشی این مشکل را حل کرد، بدین معنا که مثلا اگر رانندهای در یک ماه 100 کیلومتر پیمایش داشته، میتواند ماه بعد به اندازه 100 کیلومتر سوخت دریافت کند و این عدد هر ماه باتوجه میزان پیمایش تغییر خواهد کرد.
جبران کمبود بنزین با بهرهمندی از تنوع سبد سوخت محقق میشود
عضو کمیسیون انرژی مجلس با اعتقاد به اینکه اصلاح و جبران کمبود بنزین در کشور با اجرای مدلهای مختلف در کنار هم محقق خواهد شد، توضیح داد: کم مصرف کردن خودروهای داخلی و وارداتی و بهره بردن از تنوع سبد سوختی در خودروها مانند استفاده از خودروهای برقی و بهرهگیری از سوختهای CNG و LPG ضروری است، بنابراین باید تمامی این موارد در کنار یکدیگر پیش رود و صرفا اجرای یک مدل جوابگو نخواهد بود، بهعنوان مثال اگر اکنون جلوی فلر شدن (سوزاندن) LPG در پالایشگاهها گرفته شود و مورد استفاده قرار گیرد، میتواند حدود 15 تا 20 درصد جایگزین مصرف بنزین شود.
انتهای پیام
















