بازار شب عید در سیطره پوشاک قاچاق

0
پوشاک
پوشاک
نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات پوشاک گفت: سیل پوشاک فروش نرفته در دنیا به سمت بازار ایران سرازیر شده و باعث کاهش توان رقابت تولیدکنندگان داخلی شده است.

به گزارش نبض صنعت، با شروع تب‌وتاب خرید پوشاک برای سال نو، مطالبه تولیدکنندگان داخلی از مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در جهت برخورد جدی و سریع‌تر با متخلفان این حوزه افزایش یافته است.

ورود عمده اجناس ارزان قیمت از کشورهای بنگلادش، ترکیه، چین و سایر کشورها دغدغه‌ی تولیدکنندگان را بیش از پیش افزایش داده است.

در تأیید این موضوع، بهرام شهریاری نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات پوشاک، گفته بود که طی دو سال گذشته با توجه به شیوع کرونا، حجم زیادی از پوشاک فروش نرفته در دنیا به بازار ایران سرازیر شده و از توان رقابت تولیدکنندگان داخلی کم کرده است.

آیا واقعا قاچاق پوشاک کاهش یافته است؟

با این وجود امیر‌محمد پرهام فر، مدیرکل پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، آمار کشفیات قاچاق پوشاک را در ۸ ماهه سال ۱۴۰۰ به میزان ۲ هزار و ۳۱۰ میلیارد ریال اعلام کرد است.

به گفته وی، با توجه به افزایش نرخ ارز و تمام موضوعات پیرامونی دیگر با کمک تولید کنندگان، حجم قاچاق ۳۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است.

این در حالی است که اخیراً سعید قدیری، دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک گفته بود که طرح مقابله با پوشاک قاچاق همچنان در مرحله‌ ابتدایی بوده و برخورد با برندهای محرز پوشاک قاچاق در سطح عرضه و مبادی ورودی متوقف شده است.

مقابله با قاچاق پوشاک همچنان در قدم‌های اول است

بسیاری از فعالان صنعت پوشاک معتقدند که قاچاق پوشاک در سال‌های گذشته افت و خیزهای زیادی داشته است؛ به عبارت دیگر زمانی که دستگاه‌های متولی برخورد با قاچاق، به صورت جدی با این پدیده شوم در سطوح گوناگون مبارزه کرده‌اند، وضعیت بازار پوشاک متحول شده و به تبع آن وضعیت نابسامان صنعت پوشاک تا حد زیادی بهبود یافته است.

بنابر اذعان فعالان صنعت پوشاک از زمان آغاز اجرای طرح برخورد با قاچاق پوشاک در سال ۹۷، ظرفیت تولیدی کارخانجات در آن زمان با افزایش روبه رو شد، به طوریکه گشایش بازار‌های جدید و افزایش اشتغال‌زایی در این صنعت به صورت محسوس قابل مشاهده بود. اما به دلیل اینکه اقدامات صورت گرفته به صورت مستمر ادامه نیافت، بازار پوشاک ایران همچنان با معضل شوم قاچاق دست و پنجه نرم می‌کند.

در همین رابطه، علی جدی رئیس کمیته صنایع نساجی مجلس شورای اسلامی با گلایه از نهادهای متولی بابت عدم برخورد مستمر با قاچاق پوشاک گفته بود: مبارزه جدی با قاچاق پوشاک فراموش شده است؛ در سال های ۹۷ و ۹۸، اقداماتی در این زمینه انجام شده است اما پس از آن بازار پوشاک به حال خود رها شد؛ به طوری که در سال ۹۹، حدود ۵ میلیارد دلار واردات پوشاک غیر قانونی به کشور داشتیم و متأسفانه رتبه سوم واردات کالای قاچاق مربوط به این حوزه است.

راه‌ حل مشکل اشتغال جوانان، برخورد جدی با قاچاق کالا است 

صنعت نساجی و پوشاک را می‌توان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین صنایع ایران نام برد که می‌بایست با اصلاح ساختار و با استفاده از ظرفیت بالای متخصصان داخلی، توان تولیدی آن را افزایش داد؛ به گونه‌ای که افق دید تولیدکنندگان را به سمت صادرات محصولات ایرانی هدایت شود.

با توجه به نیاز جدی کشور به اشتغال‌زایی، سرمایه‌گذاری در صنعت نساجی و پوشاک اهمیت بسزایی دارد. برای مثال، سرانه سرمایه‌گذاری برای ایجاد شغل برای هر نفر در صنعت نساجی، یک پنجم هزینه در صنعت پتروشیمی است‌‌، در صورتی‌ که امروزه با کم لطفی به این صنعت و افزایش قاچاق محصولات خارجی شاهد آسیب جدی به صنعت پوشاک هستیم.

از آنجا که قاچاقچیان پوشاک تعرفه گمرکی نمی‌پردازند، هزینه تمام شده کالاها برای این متخلفان کاهش می‌یابد و در نتیجه کالاهای تولید داخل امکان رقابت با کالاهای قاچاق را ندارند. تأثیر منفی این مسئله را می‌توان در کاهش تولید، تعطیلی کارخانه‌ها و بیکاری جوانان مشاهده کرد.

علی‌رغم اینکه مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادعا می‌کنند که برخورد با قاچاق پوشاک به صورت مستمر انجام می‌شود، اما همچنان شاهد عرضه اجناس قاچاق در بازار شب عید هستیم. پیشنهاد می‌شود که نهاد‌های متولی مبارزه با قاچاق پوشاک از جمله ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق، سازمان تعزیرات، نیروی انتظامی و وزارت صمت تکالیف قانونی خود را با جدیت و پیگیری مداوم ادامه دهند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید