احتمال توقف صادرات کلینکر به روسیه در صورت تداوم بحران اوکراین

0
سیمان
سیمان

دبیر انجمن صنفی سیمان از احتمال توقف صادرات کلینکر ایران به روسیه در صورت تداوم بحران اوکراین خبر داد.

به گزارش نبض صنعت، عبدالرضا شیخان اظهار داشت: سیمان و کلینکر هیچ‌گاه به اوکراین صادر نمی‌شد، اما روسیه خریدار کلینکر ایران است که در صورت تداوم جنگ دو کشور طبیعتا صادرات ما به روسیه متوقف می‌شود.

وی توضیح داد: البته صادرات کلینکر به روسیه چندان چشمگیر نبود، اما ادامه تنش‌ها می‌تواند صنعت سیمان را با بحران جدی مواجه کند. زمانی صادرات کلینکر متوقف و وضعیت صنعت سیمان بحرانی می‌شود که بازار عراق و حاشیه خلیج‌فارس هم تنش پیدا کند.

وی ادامه داد: اکنون بخش زیادی از کلینکر ایران به کشورهای بنگلادش، عراق و حاشیه خلیج‌فارس صادر می‌شود. هر چند میزان کمی از کلینکر به روسیه می‌رود اما هنوز صادرات متوقف نیست.

افزایش تقاضا برای خرید سیمان

شیخان تشریح کرد: به طور کلی برای صادرات کلینکر یا حتی سیمان نباید حساب ویژه‌ای روی روسیه باز کرد اما در صورت افزایش تنش‌ها چاره‌ای جز توقف صادرات کلینکر نیست.

وی با اشاره به وضعیت بازار سیمان کشور اضافه کرد: بازار سیمان آرام است اما تقاضای خرید سیمان نسبت به سال گذشته بیشتر شده است. یعنی در این ماه به دلیل نزدیک شدن به پایان سال، سرمایه‌گذاران روی خرید این محصول متمرکز شدند.

وی ادامه داد: سیمان در برخی مناطق با قیمت بیشتری داد و ستد می‌شود که علت آن افزایش قیمت حمل و نقل است.

براساس این گزارش، درگیری‌های اخیر روسیه و اوکراین باعث افزایش نگرانی‌ فعالان اقتصادی شده است. هر چند انتظار می‌‎رفت تقاضا برای خرید سیمان کاهش پیدا کند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد سازندگان مسکن از بازار مصالح ساختمانی عقب‌نشینی نکرده اند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید