با ورود خودروهای وارداتی به بازار، قیمت خودروهای مونتاژی کاهش یافت و در مقابل، قیمت خودروهای داخلی افزایش یافت.
به گزارش نبض صنعت، سعید موتمنی، رئیس پیشین اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودروی تهران به تشریح دلایل کاهش قیمت خودروهای مونتاژی پرداخت. وی اشاره کرد که واردات خودروهای خارجی، بهویژه خودروهایی که فاکتور شده و وارد بازار شدهاند، توانستهاند تقاضای بازار را به سمت خود جذب کنند. فاصله قیمت این خودروها با خودروهای مونتاژی بسیار کم است و همین امر موجب کاهش تقاضا برای خودروهای مونتاژی و کاهش قیمت آنها شده است.
وی افزود: خودروهای چینی که پیش از آزادسازی واردات در بازار ایران غالب بودند، حالا در عرضههای پیشفروش نیز بهدلیل تعهدات ناکافی با مشکلات مواجه شدهاند. حتی برخی از این خودروها در سامانه یکپارچه عرضه خودروهای داخلی خریدار ندارد. اگر روند واردات ادامه یابد، این احتمال وجود دارد که قیمت خودروهای مونتاژی حتی پایینتر از قیمت کارخانهای آنها نیز بیافتد.
موتمنی با اشاره به کیفیت پایین خودروهای مونتاژی و قیمتهای بسیار بالاتر از قیمتهای جهانی آنها در بازار ایران، ادامه داد: این خودروها با وجود هزینههای کم برای واردات قطعات و بدون تحمل هزینههای گمرکی سنگین، در بازار ایران با قیمتهای بالا به فروش میرسند و سازندگان از این طریق سودهای کلانی به دست میآورند.
وی در ادامه، سیاست دولت در زمینه افزایش کیفیت خودروهای داخلی و کاهش قیمت آنها از طریق تقویت واردات را مؤثر دانست و افزود: کاهش تعرفه واردات و عرضه خودروهای وارداتی با قیمت مناسب میتواند به بهبود وضعیت بازار خودروهای داخلی، مانند دنا، سورن و ۲۰۷ نیز کمک کند.
موتمنی تأکید کرد که وقتی خودروسازان داخلی متوجه شوند که محصولاتشان دیگر خریدار ندارد، بهناچار مجبور خواهند شد کیفیت را ارتقا دهند و قیمتها را کاهش دهند. در این صورت، آنها باید بهجای افزایش قیمتها، تلاش کنند تا شرایط رقابتیتری برای جذب مشتریان ایجاد کنند.
تحلیل بازار و پیشبینی آینده
بر اساس اطلاعات فوق، کاهش تقاضا برای خودروهای مونتاژی میتواند ادامه داشته باشد، زیرا واردات خودروهای خارجی و کاهش قیمت این خودروها بازار را تحت تأثیر قرار داده است. از طرف دیگر، خودروسازان داخلی برای رقابت با خودروهای وارداتی و جلب مشتریان باید کیفیت محصولات خود را افزایش دهند و قیمتها را کاهش دهند تا در بازار باقی بمانند.
انتهای پیام