بحران اوکراین چه بازارهایی را در اختیار تجار ایرانی قرار می دهد؟

0
اوکراین
اوکراین
بحران اوکراین می تواند تا حدی بر اقتصاد ایران نیز اثرگذار باشد به طوری که جایگزینی محصولات ایرانی به جای تولیدات اوکراین یا روسیه در کشورهایی مانند عراق از جمله این اثرات است.

به گزارش خبرنگار نبض صنعت، شدت گرفتن جنگ روسیه و اوکراین باعث عقب نشینی تجار این کشورها از بازارهای جهانی می شود و این اتفاق، جایگزینی دیگر کشورها را به جای کشورهای درگیر جنگ به همراه دارد.

حمید حسینی، عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در این مورد معتقد است: اوکراین در بحث شوینده‌ها و آبمیوه سهم خوبی در بازار عراق داشت. این موضوع باعث می‌شود به دلیل مشکلات به وجود آمده بازارهای خود را در عراق از دست دهد‌ ما هم می‌توانیم برخی بازارها را به دست آوریم.

وی، این اتفاق را منوط به برخی شرایط دیگر دانست و گفت: بستگی دارد کدام کشور از فرصت استفاده کند و جایگزین کالاهای اوکراینی در بازار عراق شود. این رقابت بین ایران، امارات و ترکیه است. عراقی‌ها هم تمایل دارند مرغ و تخم‌مرغ را از ایران وارد کنند اما ما محدودیت‌هایی داریم و نمی‌توانیم تولید را اضافه کنیم.

ایران تنها صادرکننده فولاد به بازار عراق می‌شود؟

حسینی ادامه داد: اما در بحث میلگرد و فولاد قطعا ایران جایگزین اوکراین می‌شود. همین الان هم اوکراین قدرت اول فولاد است و بعد از ایران و اوکراین، چین و بقیه کشورها حضور داشتند. با توجه به افزایش هزینه حمل‌ونقل به نظر می‌رسد بقیه کشورها شانس زیادی برای رقابت با ایران در این حوزه نداشته باشند.

وی تصریح کرد: تعدادی از میادین نفتی عراق در دست روس‌هاست. دوتا از میدان‌های عراق در دست یک شرکت روسی و دیگری در اختیار یک شرکت نفتی دیگر است. این پروژه‌ها با همراهی دیگر کشورها همکاری می‌کنند. به همین دلیل هم معلوم نیست آیا این پروژه‌ها ادامه می‌یابد و بقیه کشورها حاضر به همکاری با روسیه هستند یا نه.

وی افزود: شرکت‌های روسی در کردستان عراق هم حضور دارند. همه اینها در تولید و توسعه نفت عراق تاثیر می‌گذارد. ما برخی از میادین مشترک با عراقی‌ها داریم که جنگ میان روسیه و اوکراین تاثیر زیادی بر آن می‌گذارد.

عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق ادامه داد: اگر تحریم روسیه اتفاق بیفتد، عراقی‌ها به تحریم‌ها به شدت پایبند هستند. با اینکه رابطه ما و عراق بسیار نزدیک بود اما آنها حاضر نشدند به ما کمک کنند تحریم‌ها را دور بزنیم پس به روسیه هم کمک نمی‌کنند. روسیه سهم 5 درصدی در بازار عراق وارد. هم اوکراین و هم روسیه در بازار عراق تاثیر دارند.

وی افق ایران در بازارهای عراق را روشن دانست و افزود: ما در صنایع فولادی و شوینده‌ها وضعیت بهتری در عراق پیدا می‌‌کنیم. اما در محصولاتی مانند مرغ و تخم‌مرغ مطمئن نیستیم چنین شود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید