نرخ گذاری دستوری؛ مانعی برای واحدهای نورد فولادی

0
مدیرعامل آریان فولاد
مدیرعامل آریان فولاد
مدیرعامل آریان فولاد گفت: نرخ گذاری دستوری مانعی برای تولید واحدهای نورد فولادی است.

به گزارش نبض صنعت، بهمن قاسمی در یک نشست خبری اظهار داشت: نرخ گذاری دستوری مانعی برای فعالیت واحدهای نوردکاری فولاد است و در حال حاضر مهمترین مشکل واحدهای نورد به عنوان واحدهای پایین دست زنجیره فولاد، همین موضوع نرخ گذاری دستوری است.

وی افزود: در شرایطی که شمش بیلت فولاد به عنوان ماده اولیه تولید محصولات نوردی فقط 12 درصد هزینه دارد تا به نقطه سر به سر برسد، اما بورس کالا اجازه می دهد تا قیمت مواد اولیه همراه با 8 درصد اضافه (یعنی چهار درصد زیر قیمت تمام شده) به عنوان قیمت نهایی محصولات ما در نظر گرفته شود.

قاسمی تصریح کرد: در حالی که برخی فولادسازان مانند فولاد مبارکه در هر کیلوگرم محصول نهایی خود بیش از 150 درصد سود می‌کنند، یا این سود برای محصولات فولاد خوزستان 85 درصد است، اما قیمت محصولات نهایی نوردکاران با 4 درصد زیان به رسمیت شناخته می‌شود. در این زمینه بورس کالا نیز به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد.

وی گفت: پیگیری‌های ما در این زمینه از طریق انجمن فولاد هم تاکنون به نتیجه ای نرسیده است.

بورس کالا به نوردکاران هم توجه کند

مدیرعامل فولاد آریان با اشاره به عملکرد قابل توجه بورس کالا در راستای به نظم درآوردن قدرتمندان و صاحبان اصلی بازار، گفت: یک شرکت فولادی محصولی را که برایش ۷۲۰۰ تومان تمام می‌شود، با بیش از ۱۵۰ درصد سود به قیمت ۱۸۳۰۰ تومان به فروش می رساند و واسطه ها نیز همان محصول را با بیش از ۳۰ درصد سود، بالای ۲۵ هزار تومان به مصرف کننده ارائه می‌دهد.

وی ادامه داد: در این شرایط یک شرکت فولادی دیگر با بیش از ۸۵ درصد سود، شمش و اسلب را به بازار می‌دهد، آن هم به صورت قطره چکانی.

عضو انجمن نوردکاران فولادی اظهار داشت: همه اینها در حالی است که هزینه حمل 350 تومان، هزینه گاز، برق و آب 300 تومان، هزینه پرسنلی 300 تومان، هزینه بهره وام بانکی 300 تومان و هزینه اکسید و ضایعات چهار درصد معادل 600 تومان تمام می‌شود که در مجموع هزار و 760 تومان و به عبارتی 12 درصد هزینه است، آن هم بدون در نظر گرفتن استهلاک، سود تولیدکننده و مالیات.

وی خواستار آن شد تا بورس کالا به این موارد نوردکاران توجه کرده و سود مورد تایید را برای این قشر استعلام کند، همچنین با توجه به مضیقه عمومی مالی نوردکاران تا حد ممکن از شرکت‌های فولادی بخواهد تا از سلف‌فروشی به‌ جای تحویل فوری خودداری کنند.

عرضه قطره چکانی شمش، صادرات نوردکاران را محدود کرد

قاسمی تاکید کرد:‌ به دلیل عرضه گران شمش فولادی (به عنوان ماده اولیه)، اما به دلیل عرضه قطره‌چکانی شمش از سوی فولادساز قادر به صادرات محصولاتمان نیستیم.

وی در عین حال گفت: با اینکه پول شمش فولاد مورد نیاز خود را نقدی پرداخت می‌کنیم، اما شرکت فروشنده، شمش را یک ماه بعد به ما تحویل می‌دهد و نظارتی هم در این زمینه وجود ندارد. به این ترتیب بسیاری شرکت‌ها تمایلی به خرید از بورس کالا ندارند و از بازار آزاد شمش مورد نیازشان را تامین می کنند.

مدیر عامل آریان فولاد افزود: به این ترتیب و با خارج شدن خریداران از بورس، شرکت فولادساز به بهانه اینکه خریداری برای محصولاتش وجود ندارد اقدام به صادرات می‌کند که سود و صرفه بالاتری برایش دارد.

اجرای طرح های توسعه ای نوردکاران؛ منتظر تامین سرمایه در گردش

عضو انجمن نوردکاران فولادی در ادامه با اشاره به فعالیت مجموعه آریان فولاد با 25 درصد ظرفیت خود، گفت: کمبود منابع بانکی برای تامین سرمایه در گردش باعث شده تا نتوانیم از 75 درصد باقی مانده ظرفیت استفاده کنیم.

قاسمی خاطرنشان‌ کرد:‌ در صورت رفع مشکل کمبود نقدینگی، قادر به اجرای برنامه‌های توسعه‌ای، جذب نیروهای بیشتر و کاهش هزینه‌های سربارمان خواهیم بود.

وی تاکید کرد: ‌با توجه به اینکه قیمت تمام شده نوردکار معادل قیمت شمش بیلت به علاوه 12 درصد هزینه‌ها می‌شود، اما قیمت‌گذاری محصولات نوردی بر مبنای قیمت شمش بیلت به اضافه 8 درصد تعیین شده است و تقاضا داریم وزارت صت حداقل سود مورد نیاز نوردکاران را اعلام کند تا مورد توجه سیاستگذاران قرار گیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه ما به عنوان بزرگ‌ترین نوردکار خصوصی خاورمیانه با ظرفیت 2 میلیون تن و هزار نفر پرسنل هستیم، گفت: مجتمع آریان فولاد در مساحتی بالغ بر ۸۵۰ هزار متر مربع و دارا بودن دو خط میلگرد ۵۰۰ هزار تنی و یک خط ۵۰۰ هزار تنی در مرحله تولید آزمایشی و دو خط مقاطع با ظرفیت بیش از ۵۰۰ هزار تن توانایی تولید انواع میلگرد ، نبشی ، ناودانی ، تیرآهن ، ورق تا عرض ۵۰۰ میلیمتر و انواع  ریل سبک و ذوب ۲۴۰ هزار تن و ۳۵۰ هزار تن ذوب در مرحله تست گرم و جمعا با ظرفیت ۲ میلیون تن نورد و ۵۹۰ هزار تن ذوب و ریخته گری بیلت و اسلب با حدود ظرفیت ۲۵ درصد به دلیل مضیقه مالی و ۱۰۰۰ نفر پرسنل  فعالیت می‌کند.

قاسمی افزود: خط میلگرد سوم آریان فولاد با ظرفیت ۵۰۰ هزار تن در مرحله تولید آزمایشی است و با هزینه بیش از ۶۵ میلیون یورو و حدود ۷۰ میلیارد تومان از محل منابع داخلی شرکت تامین مالی شده است. همچنین سه خط ذوب القایی ۵۰ تن این شرکت با توانایی تولید اسلب با هزینه بیش از ۴۵ میلیون یورو و ۵۰ میلیارد تومان در مرحله تست گرم و بهره برداری بوده و جمعا ۱۱۰ میلیون یورو و ۱۲۰ میلیارد تومان هزینه داشته است.

وی ادامه داد: ما همه تجهیزات یک خط کامل ذوب و ریخته گری قوس الکتریکی با روش EBT و ظرفیت ۵۰۰ هزار تن با کوره ۷۵ تنی را در محل مجتمع داریم. در حال حاضر به دنبال مکانی با استعداد تامین برق در حدود ۱۳۰ مگاوات هستیم و پیشنهاد مشارکت نیز به دارندگان یا واحدهای نیازمند به چنین امکانی را داریم.

مدیرعامل آریان فولاد تصریح کرد: مجتمع آریان فولاد به عنوان شرکتی پیشرو از اول سال حداقل حقوق را بر پایه ۲۰۰ دلار قرار خواهد داد و در صورت فاصله و رشد دلار بیش از 10 درصد و با ضریب گرد کردن ۵ اصلاح مثبت خواهد کرد.

وی در پایان از دولت خواست تا حداقل حقوق با در نظر گرفتن انصاف، معادل ریالی ۲۵۰ الی ۳۰۰ دلار برای سال ۱۴۰۱ تعیین کند، چرا که این موضوع هیچ بار مالی برای دولت نخواهد داشت و می‌تواند بر روی ارائه خدمات و قیمت تمام شده نهایی و خنثی شود که بسیار کم تاثیر تر از نرخ بهره است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید