دبیر انجمن قطعه سازان دلیل اصلی تداوم رشد قیمت خودروهای داخلی را تشریح کرد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نبض صنعت، مازیار بیگلو در نشست خبری انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو اظهار داشت: افزایش قیمت خودرو در یک دور باطل افتاده و با وجود اینکه مصوبه افزایش قیمت خودرو پس از وقفه ۱۸ ماهه عملی شد اما همزمان با آن، قیمت مواد اولیه تولید قطعات نیز افزایش یافته به طوری که طی یکسال گذشته قیمت فولاد، آلومینیوم، مس، محصولات پتروشیمی و شیشه به طور میانگین ۵۰ درصد افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه زیان این اتفاق به مشتری نهایی وارد می شود، گفت: در جلسه اخیر با وزیر صمت بر لزوم بازنگری در قیمت مواد اولیه تاکید و عنوان کردیم که قیمت مواد اولیه داخلی ۲۵ درصد گرانتر از نرخ های جهانی است.
به گفته بیگلو، مبانی تعیین شده برای بورس کالا این نتیجه را در پی داشت که خودکفایی در تولید هر کالایی باعث گرانتر شدن آن می شود.
وی توضیح داد: در حال حاضر ارز محاسباتی در خرید مواد اولیه چینی ۴۷ تا ۵۰ هزار تومان است در حالی که قیمت مواد اولیه داخلی با ارز بیش از ۷۰ هزار تومان محاسبه می شود و عملا در خرید قطعات از چین، رانت ارزی وجود دارد.
دبیر انجمن قطعه سازان در ادامه با اشاره به برخی گشایش های صورت گرفته در رفع مشکلات صنعت قطعه سازی طی روزهای اخیر، گفت: قیمت فروش قطعات برای ۸۰ درصد قطعه سازان در قرارداد با شرکتهای خودروساز تعدیل شده هرچند ممکن است رقم مطلوبی نباشد. همچنین برات مدت دار از سوی بانک مرکزی فعال شده که کمک خوبی به صنعت قطعه سازی است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه واردات قطعات چینی و مونتاژکاری نتیجه ای جز خروج ارز از کشور ندارد، افزود: از ابتدای سال تاکنون ۷.۵ میلیارد دلار به صنعت خودروسازی اختصاص یافته که بیش از ۴ میلیارد دلار به خودروهای مونتاژی اختصاص داشته است و رقم بالایی است.
به گفته بیگلو، مشکلات موجود باعث شده تا قیمت قطعات و مواد اولیه مانند رینگ و آلومینیوم وارداتی از چین ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزانتر از تولید داخل باشد و در واقع با رشد قیمت مواد اولیه داخلی، رشد ۳۰ درصدی قیمت خودرو عایدی برای صنعت خودروسازی ندارد.
انتهای پیام