هشدار فعالان اقتصادی در مورد تامین غلات و روغن همزمان با بحران اوکراین

0
غلات
بحران تامین غلات
فعالان اقتصادی نسبت به لزوم تامین غلات مورد نیاز کشور به ویژه ذرت و همچنین روغن آفتابگردان همزمان با جنگ اوکراین و روسیه هشدار می دهند.

به گزارش خبرنگار نبض صنعت، در شرایطی که بحران اوکراین برخی بازارهای جهانی را تحت تاثیر خود قرار داده، کارشناسان نسبت به عواقب این بحران برای کشورمان هشدار می دهند.

به گفته فعالان اقتصادی، بحران اوکراین باعث خواهد شد در تامین برخی محصولات مانند ذرت و دانه‌های سویا با مشکل مواجه شویم. این افراد معتقدند مسئولان باید هرچه سریعتر مجوز واردات از سایر مبادی تامین از جمله آرژانتین، کانادا و آمریکای شمالی را صادر کنند.

کاوه زرگران، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در این مورد با اشاره به افزایش شدید قیمت جهانی غلات بعد از ایجاد بحران اوکراین، گفت: دولتمردان کشور باید تدابیر لازم برای تامین و واردات غلات مورد نیاز را داشته باشند.

وی در این مورد در سی‌‌و‌دومین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: از حدود یک سال گذشته کشور روسیه محدودیت‌هایی را در مورد صادرات غلات تعیین کرد که کسی توجه نکرد که کشوری که اولین صادرکننده غلات و گندم در دنیا است چرا چنین اقدامی انجام می دهد و تقریبا همگی در سایه کرونا فکر کردند که این اقدام ناشی از کرونا است و در نهایت متوجه شدیم که بالا بردن ذخایر کشور به علت شرایط جنگی است که توسط این کشور پیش بینی می‌شده است.

وی افزود: کشور ما نیز توجه خاصی به این موضوع نداشتند و سیاستگذاران ما نیز مانند سایر کشورها برنامه ریزی خاصی برای این موضوع انجام ندادند تا اینکه امروز شاهد افزایش چشمگیری در قیمت‌های جهانی هستیم و این در حالی است که قیمت گندم در بورس شیکاگو در یک سال گذشته حدود 70 درصد افزایش داشته است که حدود 35 درصد از افزایش قیمت در روزهای اخیر اتفاق افتاده است.

افزایش قیمت جهانی غلات

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: اگرچه اوکراین فقط تامین کننده 14 درصد ذرت دنیا است اما اکنون فصلی است که تامین ذرت دنیا توسط اوکراین انجام می‌شود و در فصل برداشت کشورهای نیمه کره جنوبی نیست بنابراین این موضوع اثر بسیار مستقیمی در افزایش قیمت ذرت داشته و در یک هفته اخیر قیمت ذرت 100 دلار  افزایش یافته است.

زرگران تصریح کرد: سالانه حدود 10 میلیون تن ذرت به کشور وارد می شود و ماهانه نیز حدود 900 هزار تن نیاز است. لذا تا اوایل جولای که بتوانیم ذرت را از کشورهای دیگری غیر از روسیه و اوکراین تامین کنیم حدود 3.5 میلیون تن ذرت نیاز داریم که امیدواریم دولت پیش‌بینی‌های لازم را برای تامین انجام داده باشد و بتوانیم تا اردیبهشت و خرداد سال آینده نیاز دامداران و مرغداران را تامین کنیم.

زرگران
کاوه زرگران

وی افزود: در مورد تامین گندم با توجه به شرایط بحرانی بین روسیه و اوکراین باید گفت که اگرچه روسیه اولین صادرکننده دنیا و اوکراین سومین صادرکننده دنیا است اما منابع دیگری در دنیا برای تامین این محصول وجود دارد و حتی اگر ذخایر کشور تا فصل برداشت های آتی نیز مناسب نباشد و اگر هم محصول تولیدی گندم کشاورزان ما مناسب باشد خیلی نگرانی خاصی در زمینه تامین گندم وجود ندارد و صرفا باید این محصول گران خریداری شود.

زرگران بیان داشت: همانطور که اشاره شد در مورد ذرت شرایط مانند گندم نیست و حتی گران خریدن ذرت هم امروز برای کشورهای وارد کننده سخت شده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران اظهار داشت: در مورد روغن خوراکی نیز مشکلات بسیار زیادی بوجود آمده است زیرا اوکراین و روسیه هر دو جزء سه صادرکننده بزرگ روغن آفتابگردان هستند و پیش بینی می شود در اتحادیه اروپا تامین روغن افتابگردان در ماه های آینده دچار مشکل شود. اثر مستقیمی که بحران روسیه و اوکراین به وجود آورده افزایش شدید قیمت آفتابگردان و روغن پالم بوده است به طوریکه قیمت هر تن روغن پالم از 1400 دلار به 2 هزار دلار رسیده است.

وی افزود: با توجه به این شرایط باید دولتمردان باید توجه ویژه ای به تامین محصولات مذکور داشته باشند تا خوراک و غلات مورد نیاز کشور را بتوانیم تامین کنیم.

 بانک مرکزی باید به صورت روزانه ارز نهاده‌های دامی را تامین کند

محمد مهدی نهاوندی، عضو هیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور نیز در این مورد با بیان اینکه اوکراین و روسیه جزو تامین‌کنندگان اصلی نهاده‌های دامی و غلات در دنیا محسوب می‌شوند، گفت: بحران اوکراین به معنی توقف کامل واردات ذرت و گندم به ایران نیست. بخشی از نیاز ما که حدود 30 درصد است از این کشور تامین می‌شود که ما باید تلاش کنیم در شرایط جنگی کسری  نیاز خود را از منابع و مبادی دیگر جبران کنیم.

وی با اشاره به افزایش جهانی قیمت نهاده‌های دامی، افزود: دستگاه‌های مربوط باید سازوکارهای اجرایی لازم را در این خصوص پیش‌بینی و اصلاح قیمت‌های ارزی برای تدوام خرید و واردات را انجام دهند.

این فعال صنفی با بیان اینکه مهم‌ترین تاثیر جنگ روسیه و اوکراین در عرضه ذرت خود را نشان خواهد داد، گفت: در این فصل برزیل ذرتی برای عرضه ندارد چراکه خارج از فصل برداشت است و جهان برای تامین ذرت مورد نیاز متکی به نیمکره شمالی است و در حال حاضر به دلیل  شرایط جنگی کشور مبدا، شاهد کاهش و یا عدم بارگیری بخشی از کالاهای خریداری شده از بنادر اوکراین و روسیه  هستیم.

اوکراین
اوکراین

نهاوندی پیشنهاد داد: برای تامین ذرت و دانه‌های سویا در درجه اول مسئولان مربوط باید مجوز واردات از سایر مبادی تامین از جمله آرژانتین و آمریکای شمالی را صادر کنند تا مشکل ایجاد شده حاد نشود. تغییر کشورهای واردکننده تا زمانی که تکلیف جنگ روسیه و اوکراین مشخص نشده است و امکان بارگیری از دریای سیاه وجود ندارد باید به عنوان اولویت ویژه در دستور کار قرار بگیرد.

به گفته وی، در حوزه تامین روغن خام، دانه‌های روغنی و جو مشکلی زیادی در داخل کشور به وجود نخواهد آمد چرا که می‌توان از مرزهای دیگر نیاز خود را تهیه و تامین کنیم. صرفا قیمت‌های جهانی افزایش یافته است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور گفت: سازوکارهای اجرایی ثبت سفارش، تخصیص ارز و ترخیص برای کالاهایی که در مسیر هستند باید به سرعت انجام شود. بانک مرکزی باید به صورت روزانه نسبت به تامین ارز نهاده‌ها به ویژه محموله‌های ذرت دامی اقدام کند تا بهانه‌ای برای لغو قراردادها به فروشندگان خارجی داده نشود. مسئولان باید از شرایط ویژه پیروی کنند دنبال کردن روند مدیریت گذشته نمی‌تواند تضمین‌کننده تامین‌ ذرت در کشور باشد البته ذخایر موجود برای ذرت مطمئن هستند.

در هر حال، آنچه مهم است اقدام به موقع برای تامین محصولات غذایی استراتژیک برای کشور است تا در شرایط و زمان های مختلف با چالش تامین این محصولات روبرو نشویم و امنیت غذایی کشور به مخاطره نیفتد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید