واگذاری ایران خودرو به کروز و ادامه بگومگوها

0
خط تولید دناپلاس ایران خودرو
رئیس هیئت تجدیدنظر شورای رقابت در مورد واگذاری ایران خودرو به شرکت کروز گفت: به لحاظ قانونی وقتی رای مربوط به این موضوع تنظیم می‌شود ۱۰ روز فرصت لازم است تا این رای اعلام شود بنابراین انتشار رای محرمانه در فضای مجازی از سوی هیئت نظارت شایسته نبود.  

به گزارش نبض صنعت، گفت وگوی ویژه خبری به بررسی واگذاری ایران خودرو به شرکت کروز پرداخت. در این برنامه صادقی، رئیس هیئت تجدیدنظر شورای رقابت درباره واگذاری ایران خودرو به شرکت قطعه ساز اعلام کرد:به لحاظ قانونی وقتی رای‌ تنظیم می‌شود ۱۰ روز فرصت لازم است  تا این رای اعلام شود بنابراین انتشار رای محرمانه در فضای مجازی از سوی هیئت نظارت شایسته نبود.

رئیس هیئت تجدیدنظر شورای رقابت گفت: آنچه در فضای مجازی درباره رای مجمع واگذاری ایران‌‌خودرو به شرکت قطعه‌ساز منتشر شده است وجاهت قانونی ندارد.

وی ادامه داد: روز دوشنبه 15 بهمن جلسه هیات تجدید نظر تشکیل شد اما بنا بر مستندات قانونی برای ابلاغ این رای 10 روز فرصت وجود دارد تا از طریق مراجع قانونی رای به دو طرف به طور رسمی اعلام شود.

رئیس هیأت تجدیدنظر شورای رقابت تصریح کرد: بنده تا این لحظه رای هیات تجدیدنظر را به طور رسمی اعلام نکرده‌ام.

صادقی شاهدانی با بیان اینکه مجمع عمومی و شورای رقابت دو وظیفه جداگانه بر عهده دارند، افزود: رای وقتی رسمیت دارد که به طرق قانونی ابلاع شود.

رئیس هیأت تجدیدنظر شورای رقابت با انتقاد از اینکه رای هیات به طور غیرقانونی و غیراخلاقی در فضای مجازی منتشر شد، افزود: این کار درست نبود که رای محرمانه هیات نظارت منتشر شود. بنده به عنوان رییس هیات نظارت شکایت خود را ثبت خواهم کرد که چرا فرد یا افرادی به طور غیرقانونی آن را در فضای مجازی منتشر کرده‌اند.

صادقی شاهدانی با تاکید بر اینکه رای همچنان تا الان در فرایند بررسی است و باید انشا شود و تطبیق پیدا کند تا پس از طی مراحل، طبق آیین نامه دادرسی مدنی ابلاغ کنیم.

وی در پاسخ به اینکه گفته شده که این رای به دادستانی ارسال شده است، گفت: ما این رای را به هیچ کس ارسال نکرده ایم و نمی دانیم چه کسی به اطلاع معاون دادستانی رسانده است. آنچه در فضای مجازی منتشر شده است، فاقد وجاهت قانونی است.

صادقی شاهدانی تاکید کرد: اینکه فردی از داخل جلسه یا بیرون جلسه، آرا را شنود کند و چنین مطلبی را بیان کند، غیرقانونی و غیرقابل قبول است.

وی ادامه داد: برخی گفته‌اند صادقی در دسترس نبوده است؛ تلفن من از زمان صدور رای تاکنون در دسترس بوده. تلفن من 500 بار زنگ خورد.

وی با بیان اینکه پرونده های زیادی در شورای رقابت در دست رسیدگی است، گفت: همواره سعی می شود که آرای هیات تحت شعاع قرار گیرد اما ما تحت تاثیر این اقدامات و فشارها قرار نمی‌گیریم.

صادقی شاهدانی در پاسخ به اینکه آیا رای تجدیدنظر که در فضای مجاری منتشر شده است را تایید می کنید، گفت: من درباره ماهیت رای هیچ صبحتی نمی کنم. پس از ابلاغ قانونی رای درباره آن و پیرامون آن اعلام نظر خواهم کرد.

همچنین در ادامه این برنامه حسینعلی حاجی دلیگانی، نایب رییس کمیسیون اصل نود مجلس در مورد واگذاری ایران خودرو به شرکت کروز گفت: از معاونت قضایی دادستان کل کشور خواست تا به مجمع ایران خودرو ورود پیدا کند و مانع ثبت این جلسه غیرقانونی در سامانه ثبت شرکت‌ها شود البته با مقامات دولتی که علی‌رغم دستور قضایی در این جلسه حضور داشته‌اند، برخورد قانونی می شود.

وی در خصوص موضع کمیسیون اصل نود درباره واگذاری ایران‌خودرو به شرکت قطعه ساز  گفت: مجمع بصورت غیرقانونی برگزار شده است و مقامات قضایی باید به آن رسیدگی کنند.

وی با تأکید بر اینکه مجمع مذکور نه برای اجرای دستور اولیه بلکه به‌استناد دستور دوم قضایی برگزار شده است، اظهار داشت: رای تجدیدنظر به صراحت اعلام کرده که باید به رأی بدوی بازگردیم، و بر اساس رأی بدوی، شرکت کروز صلاحیت کسب کرسی سوم را ندارد. بنابراین، برگزاری این مجمع کاملاً غیرقانونی بوده است.

حاجی‌دلیگانی با انتقاد از روند برگزاری این مجمع، از معاونت قضایی دادستان کل کشور خواست تا اولاً مانع ثبت این جلسه غیرقانونی در سامانه ثبت شرکت‌ها شود و ثانیاً با مقامات دولتی که علی‌رغم دستور قضایی در این جلسه حضور داشته‌اند، برخورد قانونی صورت گیرد.

وی تأکید کرد: نماینده سازمان بورس در حالی در این جلسه حاضر شده که دستور اولیه قضایی به او ابلاغ شده بود، اما دستور دوم هنوز به دستش نرسیده بود. بنابراین، حق نداشته در این مجمع شرکت کند، نظارت داشته باشد یا آن را به رسمیت بشناسد.

خصوصی سازی ایران خودرو

نایب‌رئیس کمیسیون اصل 90 با اشاره به انحصاری که در صنعت خودرو شکل گرفته، عنوان کرد: نمی‌توان اجازه داد که یک مافیا با ایجاد انحصار، ده‌ها هزار میلیارد تومان از اموال بیت‌المال را به نفع خود تصاحب کند. چرا باید ایران‌خودرو 180 هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشته باشد؟

وی با اشاره به مدیرانی که تحت حمایت گروه کروز بوده‌اند، گفت: مدیرانی که از این گروه حمایت شده‌اند، امروز در سوئیس، کانادا و دیگر کشورها صاحب ملک و حساب بانکی خارجی هستند. قوه قضائیه باید بررسی کند که دو نفر صاحب شرکت کروز، این سرمایه‌های هنگفت را از کجا آورده‌اند؟

حاجی‌دلیگانی، ورود قوه قضائیه را در این پرونده ضروری دانست و تأکید کرد: با بررسی دقیق تخلفات، حقایق برای مردم روشن خواهد شد.

وی تصریح کرد: اگر قوه قضائیه ورود کند، مشخص می‌شود که در این پنج سال که گروه کروز شرکت بهمن را تصاحب کرده، چه اقداماتی انجام داده و این مجموعه چه منافعی برای مدیرانش داشته است.

در ادامه اين برنامه امیری، وکیل بخش خصوصی درباره مجمع واگذاری ایران خودرو به کروز گفت: مجمع بحث واگذاری سهام را در نظر ندارد. در صورتی که مجمع متشکل از مالکین ایران خودرو است و امورات جاری را دنبال می‌کنند.حدود ۸۰ درصد سهامداران در مجمع حاضر بودند.

وکیل بخش خصوصی گفت: مجمع واگذاری ایران‌‌خودرو به شرکت قطعه‌ساز با دستور مقام قضایی برگزار شده است.

در ادامه این برنامه عظیمی مدير عامل سابق ایران خودرو در مورد واگذاری ایران خودرو به شرکت کروز گفت: آقای صادقی، رئیس هیئت تجدیدنظر شورای رقابت پاسخ نامه استعلام من درباره تشکیل مجمع واگذاری ایران خودرو به شرکت قطعه ساز را که قرار بود هفدهم برگزار شود نداده است‌.

عظیمی افزود :من مخالف خصوصی سازی نیستم و می توانند ایران خودرو را به هر قطعه سازی که می خواهند بدهند اما با بررسی کامل و دقیق این اقدام صورت گیرد.

وی ضمن بیان اینکه مجمع شرکت مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده باید در تاریخ هفدهم بهمن برگزار می‌شد، اظهار داشت: «در تاریخ 16 بهمن، نامه‌ای از سوی آقای ترکی، معاون دادستانی کل کشور، صادر شد که رونوشت آن نیز به اینجانب ارسال گردید. در این نامه، بنده به‌عنوان مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو موظف به اقدام براساس مفاد آن شدم. حال سؤال اینجاست که آیا این نامه یک دستور قضایی محسوب می‌شود یا خیر؟»

وی ادامه داد: در همان تاریخ، از هیئت تجدیدنظر شورای رقابت استعلام کردم و در نامه‌ای رسمی، درخواست کردم که وضعیت رأی صادره مشخص شود. با این حال، پاسخی دریافت نکردم. اگر بنا بر عدم ابلاغ رأی بود، چرا این موضوع به‌صراحت اعلام نشد؟ حداقل پاسخ می‌دادند و می‌گفتند ما ابلاغ نمی‌کنیم.

عظیمی گفت: شورای رقابت مکلف بود در عرض دو ماه جلسه را برگزار و نتیجه را اعلام کند این جلسه را پنج ماه به تعویق انداخت و درست دو روز مانده به مجمع برگزار کرد؟ از طرف دیگر بجای انتشار سریع نتیجه جلسه ، نامه را امضا و شماره کردند و در کشوی میزشان نگه داشتند؟

مدیرعامل ایران‌خودرو با اشاره به چالش‌های موجود در روند برگزاری مجمع، تصریح کرد: در روز برگزاری مجمع، مجدداً نامه‌ای از سوی معاون دادستانی کل کشور ارسال شد که در آن، بر لزوم توقف هرگونه اقدام مرتبط با واگذاری سهام ایران‌خودرو تا زمان ابلاغ رأی قطعی هیئت تجدیدنظر شورای رقابت تأکید شده بود. اما نکته قابل توجه این است که در همین نامه، اعلام شد که رأی قطعی هیئت تجدیدنظر شورای رقابت صادر شده و باید برابر مفاد آن اقدام شود. حال سؤال این است که اگر این رأی همچنان ابلاغ نشده، چگونه در متن این نامه به آن استناد شده است؟

وی با اشاره به وظایف خود به‌عنوان مدیرعامل شرکت ایران خودرو، خاطرنشان کرد: «امروز تکلیف بنده چیست؟ از یک‌سو، وظیفه اجرای رأی صادره را دارم و از سوی دیگر، اگر برخلاف آن عمل کنم، باید پاسخگو باشم. این در حالی است که هنوز وضعیت نهایی رأی از سوی شورای رقابت به‌صورت رسمی و قانونی مشخص نشده است.»

مدیرعامل ایران‌خودرو  بر ضرورت شفاف‌سازی و رفع ابهامات در روند تصمیم‌گیری‌های کلان تأکید کرد و افزود: «اگر قرار بر اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی و خصوصی‌سازی باشد، این فرآیند باید با شفافیت کامل انجام شود. اما اینکه در لحظات پایانی و دو روز مانده به برگزاری مجمع، روند تصمیم‌گیری تغییر کند، جای تأمل دارد.»

وی ادامه داد: سازمان بورس قوانین و مقررات حاکمیت شرکتی را دقیق به ما ابلاغ و پیگیری می‌کند، چطور بدون اینکه مصوبه هیئت مدیره باشد  مجمع را تأیید کردید، از کجا آوردید؟ هیئت مدیره دو نفره! در تمام عالم معنا پیدا می‌کنید که با دو نفر مجمع تأیید شده باشد؟ باید پاسخگو باشند.

وی تصریح کرد: مرجع قضایی گفته تمامی شرکت‌هایی که متعلق به کروز هستند، هیچ‌کدام از این‌ها حق عضویت در هیئت مدیره ندارند. من فقط مجری دستورات بوده‌ام. اگر یکی از این‌ها غیرقانونی است، بگویید. ما هیچ مخالفتی با واگذاری به بخش خصوصی نداریم. همین الان دو قطعه‌ساز دیگر اعلام آمادگی کردند.

در جدیدترین مجمع ایران خودرو، اعضای اصلی هیات مدیره‌ جدید انتخاب و کنسرسیوم سهامداران بخش خصوصی صاحب بیشترین سهام ایران خودرو شدند. این کنسرسیوم شامل شرکت خدمات گستر صبا انرژی، شرکت سرمایه گذاری گنجینه ایرانیان (کروز)، شرکت بهینه ساز بهمن (کروز)، شرکت اعتبار آفرین (کروز) و شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران می‌شود.

این کنسرسیوم در مجموع ۳۱ درصد از سهام ایران خودرو را در اختیار دارد. سازمان بازنشستگی نیز با در اختیار داشتن هفت درصد از سهام ایران خودرو دومین سهام دار عمده‌ی این خودروسازی است. البته ۲۵ درصد سهام شناور نیز وجود دارد که این شرکت‌های خصوصی می‌توانند در آینده آن‌را خریداری کنند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید