وزیر صمت: دولت از سهامداری خودروسازان خارج نمی شود

0
وزیر صمت
وزیر صمت
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دولت از سهامداری ایران خودرو و سایپا خارج نمی شود، بلکه این شرکتها از خودسهامداری در بنگاه های خود خارج می شوند.

به گزارش خبرنگار نبض صنعت، در حالی که واگذاری ایران خودرو و سایپا یکی از محورهای 8گانه فرمان خودرویی رئیس جمهور طی روزهای اخیر بود، سید رضا فاطمی امین وزیر صمت امروز اعلام کرد که دولت فعلا قصدی برای کنار رفتن از سهامداری شرکت های خودروساز ندارد و آنچه که مدنظر است واگذاری سهامی است که ایران خودرو و سایپا در بنگاه هایشان، خودسهامدار هستند.

وی تصریح کرد: ارزیابی سهام خودروسازان آغاز شده و یکی از شرکتها در این مورد قراردادی را منعقد کرده است.

وی با بیان اینکه اوایل سال آینده سهام خودروسازان در بورس تهران عرضه خواهد شد، گفت: به این ترتیب هم ما از اتهام اداره کردن دولتی خودروسازیها خلاص می شویم و هم یکی از مافیاها به طور کامل حذ می شود. در عین حال، نصف یکی دیگر از مافیاها نیز می تواند حل و فصل شود.

فاطمی امین ادامه داد: 10 درصد سهام سایپا متعلق به ایمیدرو است که در وثیقه است اما ما نمی خواهیم این سهام را واگذار کنیم بلکه قصد داریم 25 درصد سهام ایران خودرو و 40 درصد سهام سایپا که در اختیار خود این شرکتها است را واگذار کنیم.

وی ادامه داد: رئیس جمهور نگفتند فروش سهام دولتی ایران خودرو و سایپا، بلگه گفتند واگذاری مدیریت ایران خودرو و سایپا.

به گفته وی، کسی که 40 درصد سهام ایران خودرو و سایپا را داشته باشد حداقل 2 تا 3 صندلی را در هیات مدیره این شرکتها خواهد داشت و علاوه بر این، یک صندلی هم متعلق به صندوق بازنشستگی فولاد است.

وزیر صمت تصریح کرد: کسی که این 4 صندلی را در اختیار داشته باشد عملا مدیرعامل را تعیین می کند. بنابراین لازم نیست وثیقه ای آزاد شود. البته در مراحل بعد قصد واگذاری سهام دولت را نیز داریم.

به گزارش نبض صنعت، رئیس سازمان خصوصی سازی چندی پیش گفته بود واگذاری سهام دولت در خودروسازیها قابل انجام نیست چرا که این بخش از سهام در وثیقه است و ابتدا باید از وثیقه آزاد شود.

وزیر صنعت مدتی است که وعده کاهش قیمت خودرو در سال 1401 را داده و اخیرا در این مورد گفته است که قیمت تمام شده خودرو 15 درصد زیر نرخ تورم سال بعد خواهد بود.

به نظر می رسد دولت قصد دارد با بازی با الفاظ، بازار خودرو را مدیریت کند که تا به حال موفق نبوده است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید