نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس با تاکید بر اهمیت قیمت گذاری عادلانه خودروهای تولید داخل، گفت: موضوع قیمت گذاری خودروهای تولید داخل در آینده ای نزدیک مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد تا نرخ جدید خودرو بر مبنای قیمت تمام شده، تعیین شود.
سید جواد حسینیکیا در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری نبض صنعت در مورد ضرورت تعیین قیمت جدید خودروهای داخلی، اظهار داشت: با گذشت مدتی از شروع سال جدید، شورای رقابت می تواند وضعیت صنعت خودرو را رصد کند و با درنظر گرفتن هزینه تولید، فرمول تعیین قیمت خودرو را به روزرسانی کند تا خودروسازان نیز از محل رشد هزینه تولیدات متضرر نشوند.
حسینی کیا افزود: در نهایت، شورای رقابت و سازمان حمایت مصرف کنندگان با اعلام فرمول و آنالیز قیمت تمام شده خودرو، میزان افزایش قیمتی که بر روی هر خودرو قابل اعمال است را اعلام می کنند و خودروسازان می توانند به همان میزان، قیمت محصولات خود را افزایش دهند.
وی تصریح کرد: شورای رقابت و سازمان حمایت در آینده ای نزدیک، موضوع قیمت گذاری خودروهای تولید داخل را مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهند داد تا نرخ جدید خودرو بر مبنای قیمت تمام شده، تعیین شود.
نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس در مورد ضرورت تعدیل به موقع قیمت خودرو و پرهیز از تاخیرهای شش ماهه در این خصوص نیز اظهار داشت: با توجه به ناترازی بازار، تعدیل قیمتها کمی با تاخیر صورت می گیرد و نیازمند گذشت زمان است اما در نهایت باید قیمت عادلانه تعیین شود تا خودروسازان نیز متضر نشوند.
وی در مورد نقش تعدیل قیمت خودرو در فعالیت شرکت های قطعه ساز و جلوگیری از افت تولید این صنعت نیز گفت: در صورتی که خودروسازان افزایش تولید داشته باشند و در عین حال، به دنبال گشایش های اقتصادی بتوانند با خودروسازان بزرگ دنیا همکاری کنند، قابلیت زیادی در صنعت قطعه سازی کشور فعال خواهد شد و با تولید قطعات کیفی در کنار به روزرسانی قیمت قطعه و خودرو، زمینه توسعه صنعت قطعه سازی فراهم خواهد شد.
حسینی کیا در مورد الزامات آزادسازی قیمت خودرو نیز گفت: آزادسازی قیمت گذاری خودرو در صورتی امکان پذیر است که تعرفه واردات خودرو صفر باشد و مشتریان امکان خرید خودروی دلخواه خود را از بازاری رقابتی داشته باشند.
نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: در حال حاضر با مشکل محدودیت تامین ارز برای واردات و رفع ناترازی بازار خودرو روبرو هستیم و به همین دلیل تعادل لازم بین عرضه و تقاضای خودرو وجود ندارد. به همین دلیل قیمت خودرو بر مینای فرمول شورای رقابت و ارزیابی سازمان حمایت تعیین می شود و البته این شورا نیز سالانه یک یا دو مرتبه می تواند قیمت خودرو را تعدیل کند.
انتهای پیام