پشت پرده فروش لوازم خانگی با روزی ۵۰ هزار تومان

0
سرای لوازم خانگی
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی گفت: اگر فروشگاه‌های زنجیره‌ای در مواد غذایی به مردم خدمات ارائه می‌دهند فروشگاه‌های زنجیره‌ای لوازم‌خانگی به مردم خیانت می‌كنند و بانك‌ها هم صددرصد از آن‌ها حمایت می‌كنند.

به گزارش نبض صنعت، اكبر پازوكی در مورد آسیب‌شناسی و عارضه‌یابی اقتصادی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در كشور اظهار كرد: مشكل ما در صنعت لوازم‌خانگی، فروشگاه‌هایی است كه به‌صورت قارچ‌گونه رشد كردند و بزرگ‌ترین دلیلش هم بانك است.

وی با بیان اینكه مشكل ما با فروشگاه‌های زنجیره‌ای و توسعه و یا عدم توسعه آن‌ها نیست افزود: چرا باید در رسانه‌ها، بیلبوردها، مترو، اتوبان، خیابان، وسط فوتبال و فیلم سینمایی شاهد تبلیغاتی باشیم كه با روزی ۵۰ هزار تومان كالا می‌فروشند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی تصریح كرد: اگر فروشگاه‌های زنجیره‌ای در مواد غذایی به مردم خدمات ارائه می‌دهند فروشگاه‌های زنجیره‌ای لوازم‌خانگی به مردم خیانت می‌كنند و بانك‌ها هم صددرصد از آن‌ها حمایت می‌كنند.

پازوكی با اشاره به تأكیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینكه بانك‌ها حق بنگاه‌داری ندارند گفت: سؤال اینجاست كه فروشگاه‌های زنجیره‌ای لوازم‌خانگی كه به‌صورت قارچ‌گونه رشد می‌كنند این حجم از سرمایه را از كجا آوردند و اگر این فروشگاه‌ها بدون سود، كالاهای خود را می‌فروشند بهره ۳۱ درصدی بانك را چگونه پرداخت می‌كنند؟!

وی خاطرنشان كرد: بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی، تبلیغات نامتعارف برای فروش كالا ممنوع است؛ اما متأسفانه جلوی این تبلیغات گرفته نمی‌شود. این فروشگاه‌ها ادعا می‌كنند با روزی ۵۰ هزار تومان می‌توان یك یخچال ساید ایرانی با قیمت ۷۰ میلیون تومان خرید كرد؛ اما كسی نمی‌پرسد كه بهره خرید این كالا كه حداقل ۲۵ تا ۳۶ ماه باید پول پرداخته شود چقدر است؟

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی تصریح كرد: چرا یگان‌های نظارتی مانند سازمان صمت، سازمان حمایت از تولیدكننده، سازمان تعزیرات و بازرسی وزارت صمت نظارت نمی‌كنند كه مردم كالاها را با چه بهره‌ای از این فروشگاه‌ها خریداری می‌كنند و چرا قیمت‌گذاری در این فروشگاه‌ها وجود ندارد و چرا قیمت مصرف‌كننده روی این كالاها وجود ندارد؟!

پازوكی با بیان اینكه قدرت خرید مردم به‌شدت كاهش پیدا كرده است گفت: ما تا سال ۱۳۹۵ حتی كالای وارداتی را هم به‌صورت اقساطی و بدون بهره و سود به مردم می‌فروختیم؛ اما امروز شاهد تبلیغات وسیعی هستیم كه یك كاسب خرد با نقدینگی اندك خود نمی‌تواند با این تبلیغات و این حجم از فروش، رقابت كند.

وی افزود: ما به‌هیچ‌عنوان مخالف رشد یك صنف نیستیم؛ اما اعتراض و گلایه‌مندی ما به‌خاطر مردم است. چرا جلوی قیمت‌گذاری دستوری گرفته نمی‌شود و نظارتی بر این فروشگاه‌ها وجود ندارد و چرا فقط بر عملكرد فروشگاه‌های خرد نظارت می‌شود؟!

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی ادامه داد: امروز فروشگاه‌های بزرگ برندسازی می‌كنند و عملاً روی كالاها قیمت می‌گذارند. این فروشگاه‌ها از نداشتن قدرت خرید مردم سوءاستفاده می‌كنند تا بگویند ما مانند دنیا هستیم درحالی‌كه در این شرایط تحریمی، می‌توان این حجم از پول بانك‌ها را در جهت رونق بازار مسكن قرارداد.

پازوكی با تأكید بر اینكه بانك ابتدا باید پول را به حوزه تولید هدایت كرده و از تولیدكنندگان حمایت كند گفت: بانك موظف است نیاز مردم را در هر حوزه‌ای برآورده كند؛ اما متأسفانه با تبلیغات نامتعارف تمام پول به حوزه فروش كالا رفته است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید