ادعای تازه در مورد ممنوعیت واردات خودرو

0
خودرو خارجی
خودرو خارجی
نایب‌ رئیس مجلس با اشاره به اصلاح مصوبه بودجه ای واردات خودرو گفت: هیأت رئیسه مجلس این موضوع را با شورای نگهبان قطعی کرده، نه با هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص که باب جدیدی برای قانونگذاری باشد.

به گزارش نبض صنعت در جلسه علنی امروز مجلس، سید غنی نظری نماینده مجلس با ارائه تذکر آیین‌نامه‌ای با استناد به بند 11 ماده 22 آیین‌نامه داخلی مجلس با موضوع حفظ شأن و جایگاه مجلس، به حذف بخشی از مصوبه مجلس در قانون بودجه 1401 درباره واردات خودروهای سواری انتقاد کرد و اظهار داشت: مجلس با هدف ساماندهی بازار خودرو این مصوبه را گذراند و مردم هم خواستار استفاده از خودروهای وارداتی هستند، چرا که محصولات ضعیف و بنجل سایپا و ایران خودرو، ملت را بیچاره کرده است.

وی ادامه داد: بارها درباره ضعف خودروسازی تذکر داده‌ایم، اما آنها هیچ اقدامی برای بهبود کیفیت تولیداتشان نکرده‌اند، چرا که هیچ رقابتی در بازار خودرو نیست و دو شرکت ایران خودرو و سایپا هر کاری بخواهند می‌کنند و به کسی هم پاسخ نمی‌دهند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: اینکه مصوبه مجلس بدون اطلاع اعضای کمیسیون تلفیق و نمایندگان مجلس حذف شود، قابل قبول نیست. تنها مجلس باید قانونگذاری کند و نمایندگان نباید اجازه دهند نهادهای دیگر در قانونگذاری وارد شوند. این موضوع وهن مجلس است و ناکارآمدی قوه مقننه را نشان می‌دهد.

نظری تصریح کرد: نه هیأت رئیسه مجلس و نه اعضای کمیسیون تلفیق این اجازه ندارند که بدون هماهنگی با سایر نمایندگان مصوبه‌ای را حذف کنند، لذا هیات رئیسه این موضوع را شفاف کند. شأن مجمع تشخیص مصلحت نظام هم مشخص است و تعریف خاص خودش را دارد و باید متناسب با همان رفتار کند.

بند قانونی واردات خودرو را خودمان حذف کردیم؛ نه مجمع

پس از تذکر این نماینده، علی نیکزاد نایب رئیس مجلس که اداره جلسه علنی را برعهده داشت، در پاسخ به وی گفت: در رابطه با موضوع واردات خودرو در قانون بودجه، در صحن رأی مشروطی از نمایندگان گرفته شد که اگر شورای نگهبان در این مورد نظری داشت، هیأت رئیسه بتواند آن را اعمال کند. لذا هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص نظام هم نظر خودش را به شورای نگهبان داد، بنابراین اینکه عده ای تصور کنند هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بند مربوط به واردات خودرو را حذف کرده درست نیست.

نایب‌ رئیس مجلس افزود: هیأت رئیسه مجلس این موضوع را با شورای نگهبان قطعی کرده، نه با هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص که باب جدیدی برای قانونگذاری باشد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید