عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام دلایل مخالفت با واردات خودرو را اعلام کرد.
به گزارش نبض صنعت، سید مصطفی میرسلیم گفت: در چند سال اخیر تبادلات تجاری عادی با خودروسازان خارجی در بخش تولید مشترک، و واردات خودرو به صورت مستقیم و از طریق نمایندگیهای رسمی داخل کشور، متوقف و غیرممکن شده است و در صورت تصمیم بر واردات خودرو مجبوریم از طریق واردکنندگان غیر رسمی و دلالان دسته چندم کشورهای همسایه اقدام کنیم که با قیمتهای گران تمام میشود، ضمن اینکه صرفه اقتصادی، خدمات نمایندگی مجاز، ضمانت و ارائه خدمات آن از بین خواهد رفت.
وی، دلیل دوم را ظرفیت تولیدی خودروسازان داخلی عنوان کرد و افزود: واردات 70 هزار دستگاه تاثیری بر قیمتهای غیر عادلانه بازار و رفع انحصار در این صنعت نخواهد داشت و در عمل باعث ویژه خواری حدود 60 هزار میلیارد تومانی دلالان و واسطهها میشد.
میرسلیم اضافه کرد: با در نظر گرفتن قیمت ارز در کشور، حقوق گمرکی و تعرفه واردات خودرو، قطعا واردات خودروهای اقتصادی و رده متوسط سود سرشاری برای واردکنندگان نخواهد داشت و واردکنندگان به سمت واردات خودروهای تجملی و گران قیمت که قابلیت خرید برای عموم مردم ندارند و گروه خاصی استفاده میکنند، خواهند رفت که این موضوع علاوه بر گسترش شکاف طبقاتی، احساس بیعدالتی اجتماعی و نارضایتی شهروندان را نیز به دنبال دارد.
وی، دلیل چهارم برای ممنوعیت واردات 70 هزار دستگاه خودرو را ارز بری حدود 2 تا 3 میلیارد دلاری عنوان کرد و گفت: با توجه به شرایط خاص ارزی کشور و دشواریهایی که در زمینه تامین ارز برای تامین مایحتاج اساسی و دارویی وجود دارد، قطعا اولویت تخصیص ارز باید با کالاهای اساسی و دارویی شهروندان باشد و انتظار 70 هزار متقاضی خودروی تجملی خارجی برای تخصیص ارز به واردات خودروی مطلوب آنها، به جای تامین کالای اساسی و دارویی 80 میلیون نفر، بی عدالتی و اجحاف در حق مردم است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، همکاری با شرکتهای خارجی برای وارد کردن فناوریهای نوین صنعت خودرو را ضروری دانست و افزود: منطقی است که منابع ارزی محدودمان برای خرید و وارد کردن فناوریهای نوین صنعت خودرو مانند فناوریهای دوستدار محیط زیست به کار گرفته شود.
انتهای پیام