استاندارد دوگانه وزارت صمت در برابر خودروهای تولیدی و وارداتی

0
سازمان توسعه تجارت اعلام کرد به دستور وزارت صمت از ۱۵ شهریور مجوز سازمان استاندارد برای ثبت‌سفارش خودروهای سواری در راستای تسریع واردات حذف شده است.  البته سازمان استاندارد کماکان روی ترخیص خودرو نظارت خواهد داشت.

به گزارش نبض صنعت، این در شرایطی است که هفته پیش وزیرصمت از افزایش استانداردهای ۸۵گانه خودروهای تولید داخل به ۱۲۲ مورد خبر داد.

در این خصوص، کارشناسان سوالاتی را مطرح می کنند که در ادامه می خوانیم:

چرا به نظر می‌رسد مجموع سیاست‌های خودرویی وزارت صمت در سال «سرمایه‌گذاری برای تولید» بیشتر در راستای حمایت از واردات خودرو و سخت‌گیری‌ در برابر تولید داخلی است؟

صمت از یک‌طرف برخلاف برنامه بودجه سال ۱۴۰۴ میزان تعرفه‌های واردات را تغییر داد و از طرف دیگر بر خلاف رأی دیوان عدالت همچنین با تغییر رأی قانونی شورای رقابت و سازمان حمایت، سقف اصلاح قیمتی خودروهای داخلی را نصف کرد.

چرا نظارت استاندارد برای خودروهای داخلی پیشینی و برای وارداتی پسینی است؟

با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و کمبود منابع ارزی، خروج ارز برای واردات خودرو تا چه حد منطقی است؟

خودروهای وارداتی بدون خدمات پس از فروش (تأمین قطعات مصرفی و یدکی، توان عیب‌یابی، تعمیرگاه تخصصی، فقدان نمایندگی و …) چه وضعیتی برای مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کنند؟

بهتر است بدانیم؛

تولید خودرو در پنج‌ماهه ابتدایی امسال ۱۹ درصد کاهش داشت.

سایپا به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز دولتی همچنین تولیدکننده خودروهای اقتصادی در مردادماه ۳۰ درصد و در پنج ماه ابتدایی سال ۳۴ درصد افت تولید داشت و در دومین ماه پیاپی نصف ایران خودرو تولید کرد.

نرخ دلار در مرداد دو برابر مدت مشابه سال گذشته بود که به‌صورت مستقیم روی تورم نهاده‌های تولید اثر دارد و در کنار رشد ۴۵ درصدی دستمزدها از انفجار هزینه تولید خبر می‌دهد.

۶۰ روز تعطیلی در ۵ ماه ابتدایی سال در کنار ناترازی انرژی (قطع برق، افت فشار آب و …) تولید را تهدید می‌کند.

تحریم، اوج‌گیری فشار اقتصادی، جنگ ۱۲روزه و شرایط پساجنگی کشور وضعیت ویژه‌ای را به تولیدکنندگان تحمیل کرده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی اردیبهشت امسال در دیدار هزاران تن از کارگران با انتقاد از مکاتبه یکی از دستگاه‌ها مبنی بر رفع ممنوعیت واردات کالاهای دارای تولید داخل، باز کردن راه واردات را انتخابی آسان اما به‌ضرر کشور و جامعه کارگری خواندند و گفتند: حتی اگر کالایی در داخل کیفیت خوبی ندارد سعی کنید که کیفیت آن را بالا ببرید.

مطالبه امروز خودروسازان این است که رویکرد وزارت صمت در برابر تولید خودرو و واردات خودرو با قوانین، سیاست‌های کلی و بالادستی، فرمایشات مقام معظم رهبری، شعار سال و دست‌آخر واقعیت‌های حاکم بر اقتصاد و بازار کشور در شرایط فعلی منطبق و متناسب باشد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید