صادرات بی رویه دلیل گرانی فولاد است

0
صنعت فولاد
صنعت فولاد
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: یکی از دلایل گرانی فولاد صادرات بی رویه است که گاها باعث کمبود فولاد شده است.
به گزارش نبض صنعت، رضا تقی پور با بیان اینکه بخشی از دلایل افزایش قیمت آهن آلات مربوط به اقتصاد کلان کشور است که نمی توان خیلی کاری برای آن انجام داد، گفت: از اسفند ماه 1398 که میلگرد 3 هزا رو 700 تومان بوده است به 13 هزار و 500 تومان در مرداد 1399 می رسد. طبیعتا در چنین افزایش قیمتی عوامل کلان اثرگذار نبوده اند.

وی با تصریح بر اینکه متاسفانه دولت وقت عملکرد خوبی در زمینه کنترل قیمت آهن آلات نداشت، افزود: در مورد میلگرد در اواخر سال 1399 حدود 180 هزار میلیارد تومان فاصله قیمت درب کارخانه با قیمت بازار بود و این یک نابسامانی فاجعه بار محسوب می شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از ورود این کمیسیون از مرداد ماه 1399 به موضوع سخن گفت و افزود: کمیسیون در آن زمان طرحی را ارائه داد که بر اساس آن کنترل در بازار آهن آلات ایجاد شود. بر اساس آن طرح، دولت موظف است با ابزارهای کنترلی که در اختیار دارد، بازار را کنترل کند.

وی افزود: یکی از مفاهیم تنظیم بازار، کنترل قیمتها است و مسئول و متولی اصلی آن دولتها هستند. البته این به معنی قیمت دستوری نیست. بر خلاف نظر عده ای که فکر می کنند هر زمان از کنترل قیمتها سخن می گوییم، از قیمت دستوری حرف می زنیم، کنترل قیمت به معنای استفاده از عوامل اقتصادی است.

تقی پور اظهار کرد: بر خلاف دیگر محصولات صنعتی، به اندازه دو برابر نیاز مصرف کشور تولید فولاد داریم. امروز تولید فولاد کشور 31 میلیون تن در سال است؛ در حالی که مصرف کشور 15 تا 16 میلیون تن بیشتر نیست و بنابراین به هیچ وجه کمبود تولید فولاد در کشور نداریم. در حقیقت یکی از دلایل گرانی در حوزه فولاد صادرات بی رویه است که گاها باعث کمبود فولاد شده است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید