نبض صنعت گزارش می دهد؛
آینده خودروهای هیبریدی در ایران

0

فروش خودروهای تمام برقی و هیبریدی در اروپا تا سال 2035 به صورت کامل جایگزین خودروهای بنزینی و دیزلی خواهد شد. این موضوع تلنگی است تا در ایران نیز تمرکز تولید بر خودروهای هیبریدی قرار گیرد و سیاست گذاری صنعت خودرو به گونه ای رقم بخورد که جذابیت تولید این نوع محصولات را برای شرکت های خودروساز ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نبض صنعت، در دنیای امروز، ضرورت توجه به حمل‌ونقل پایدار و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی بیش از هر زمانی حس می‌شود. یکی از راهکارهای مؤثر در این راستا، افزایش سهم خودروهای هیبریدی در کل وسایل نقلیه کشورها است. این پیشنهاد نه تنها به کاهش آلاینده‌ها کمک می‌کند بلکه بهینه‌سازی مصرف سوخت و کاهش وابستگی به منابع انرژی فسیلی را نیز به همراه دارد.

روند جهانی در توسعه خودروهای هیبریدی

طی چند دهه اخیر، جهان با تغییرات اقلیمی و آلودگی هوا مواجه شده و در پی راه‌حل‌های نوین برای کاهش اثرات منفی حمل‌ونقل بر محیط زیست بوده است. خودروهای هیبریدی که ترکیبی از موتور ICE (احتراق داخلی) و موتور برقی هستند، یکی از گزینه‌هایی است که توانسته در کاهش آلاینده‌ها و مصرف سوخت نقش مؤثری ایفا کند.

در همین راستا، توسعه بازار خودروهای هیبریدی طی سال‌های اخیر روند صعودی داشته است. در کشورهای توسعه‌یافته، مانند ژاپن، اروپا، و آمریکا، قوانین سخت‌تری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای وضع شده و دولت‌ها مشوق‌های اقتصادی و سیاست‌های حمایتی برای توسعه خودروهای پاک ارائه کرده‌اند.

برای نمونه، ژاپن با تولید و عرضه گسترده خودروهای هیبریدی برند تویوتا، در صدر این روند قرار دارد و سیاست‌های تشویقی مانند معافیت‌های مالیاتی، تسهیل در دسترسی به پارکینگ، و تسهیلات جهت خرید و واردات خودروهای برقی و هیبریدی را اجرا می‌کند.

در عین حال، اتحادیه اروپا نیز با وضع استانداردهای سختگیرانه در زمینه انتشارات گازهای گلخانه‌ای، سازمان‌های خودروسازی را ملزم به توسعه مدل‌های هیبریدی و برقی کرده است. هدف این است که تا سال 2035، فروش خودروهای تمام برقی و هیبریدی به صورت کامل جایگزین خودروهای بنزینی و دیزلی شود.

در آمریکا نیز سیاست‌های فدرال و ایالتی قالب‌هایی برای تشویق به خرید خودروهای هیبریدی از جمله تسهیلات مالی، کاهش مالیات و ایجاد امکانات زیرساختی مانند ایستگاه‌های شارژ در نظر گرفته شده است. این اقدامات سبب شده که سهم خودروهای هیبریدی در بازار خودروهای جدید در این کشور رو به افزایش باشد.

در ایران چه می گذرد؟

در ایران نیز کارشناسان صنعت خودرو همواره تاکید زیادی بر لزوم توسعه تولید محصولات هیبریدی داشته اند اما تحقق این تاکیدات نیازمند برنامه ریزی جدی دولت و خودروسازان است تا با وجود موانع بسیار اقتصادی موجود در کشور، زمینه لازم برای سهم دهی به تولیدات هیبریدی فراهم شود و خودروسازان نیز انگیزه لازم را برای به روزرسانی تولیداتشان داشته باشند.

کارشناسان صنعت خودرو معتقدند خودروسازان داخلی، امکان دسترسی به تولید خودروهای هیبریدی را دارند اما با کندی در این زمینه حرکت می‌کنند. از سوی دیگر مطرح می‌شود که با گران شدن قیمت سوخت اقبال عموم به خودروهای هیبریدی افزایش خواهد یافت و این اتفاق قطعی خواهد بود. اگر سوخت با قیمت واقعی خود به مردم فروخته شود، تقاضا برای خودروهای هیبریدی در کشور زیاد می‌شود.

خودروی هیبریدی

پیرمحمدی، مدیرعامل ایران خودرو در این مورد با اشاره به ناترازی انرژی و آلودگی هوا، تولید خودروی هیبریدی را یکی از الزامات عنوان کرده و از جدی بودن برنامه‌ریزی برای آن خبر داده است.

وی به همکاری‌های بین‌المللی در حوزه انتقال تکنولوژی، افزایش داخلی‌سازی (بیش از ۲۰ درصد) و طراحی موتور و گیربکس‌های جدید برای تولید در بازه هفت‌ساله آینده اشاره کرده و می گوید: برنامه تولید گیربکس خودروهای هیبریدی نهایی شده و با همکاری شرکای خارجی در حال اجراست.

پیرمحمدی اوایل امسال گفته بود: در مورد موتور نیز در حال نهایی‌سازی طراحی و تولید داخلی هستیم تا آن را به مزیتی برای محصولات تبدیل کنیم.

در عین حال، عرضه خودروهای هیبریدی توسط شرکت های مونتاژکار نیز در حد محدودی صورت می گیرد که می توان به عرضه لاماری ایما هیبریدی توسط شرکت آرین پارس موتور اشاره کرد. اما در مجموع، هنوز عرضه ها در حدی نیست که سهم قابل توجهی در بین خودروهای تولیدی کشور داشته باشد.

اعمال سیاست های حمایتی از تولید و داخلی سازی این نوع محصولات می تواند علاوه بر صرفه جویی ارزی برای کشور از محل واردات خودرو، صرفه جویی در مصرف سوخت را نیز به همراه داشته باشد.

استانداردهای دنیا در منطقه‌بندی و سیاست‌های حمایتی

قوانین و استانداردهای بین‌المللی نقش مهمی در هدایت توسعه خودروهای هیبریدی دارند. کمیسیون های اروپایی و سازمان‌های بین‌المللی محیط‌زیست در قالب معیارهای مربوط به انتشار گازهای گلخانه‌ای، استانداردهای EURO برای خودروها، و محدودیت‌های مربوط به آلایندگی، سیاست‌های سختگیرانه‌ای وضع کرده‌اند.

در همین راستا، کشورهای پیشرو، اقداماتی مانند تعیین هدف‌های کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در حمل‌ونقل را انجام داده اند که به طور خاص افزایش سهم وسایل نقلیه سبز را هدف قرار می‌دهد.

همچنین در این کشورها مقررات مربوط به استانداردهای خودروهای هیبریدی شامل حداقل عمر باتری، عملکرد برقی، و بهره‌وری سوخت تعیین شده و در این رابطه، ارائه یارانه‌ها و تخفیف‌های مالی برای خریداران خودروهای هیبریدی و همچنین توسعه زیرساخت‌های شارژ برقی در نظر گرفته شده است.

با گذشت زمان و تغییر برنامه تولید خودروسازان جهانی، توجه بیش از پیش به تولید و عرضه خودروهای هیبریدی در ایران ضروری است و در این راستا تشکیل کمیته های خاص در بخش های مختلف دولت و مجلس برای حمایت از این نوع تولیدات، مسیر حرکت به سمت اهداف جهانی را کوتاهتر خواهد کرد.

گزارش از نرگس نیک ضمیر

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید