چشم‌انداز مبهم صنعت خودرو

0
یک کارشناس صنعت خودرو گفت: در سال گذشته حدود ۷۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده است و در همان زمان نیز خودروسازان یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کرده‌اند؛ اما به نظر می‌رسد که در سال جاری این رکورد‌ها محقق نشود.

به گزارش نبض صنعت، در حالی که در پی موج آفرینی‌های پیرامون موضوع مکانیسم ماشه، قیمت‌ها در بازار خودرو بار دیگر صعودی شده است؛ اما به نظر می‌رسد که در بازار دیگر خریداری وجود ندارد و قیمت‌ها صرفا فقط در حد آگهی باقی می‌ماند. در این میان اخبار منتشر شده حاکی از برداشته شدن شرط مجوز سازمان استاندارد برای واردات خودرو است؛ در حالی که روند واردات نیز به نظر چشمگیر نمی‌آید.

از طرفی دیگر با وجود گزارش‌های مثبت خودروسازان با توجه خاموشی پیش آمده در تابستان، روند تولید نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. با این وجود این سوال مطرح می‌شود که بازار و صنعت خودرو در حال حرکت به چه سویی است.

حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو به بررسی چشم‌انداز بازار، تأثیر تحریم‌ها و وضعیت واردات خودرو پرداخته است و با اشاره به روند ناپایدار قیمت خودرو در بازار، عنوان کرد: بازار خودرو با نوعی بلاتکلیفی مواجه است؛ به‌گونه‌ای که گاه قیمت‌ها صعودی می‌شوند، اما به دلیل نبود کشش در بازار، مجدد عقب‌نشینی اتفاق می‌افتد. از سوی دیگر، وضعیت واردات خودرو نیز مبهم است و هنوز مشخص نیست که رقابت در این حوزه به چه صورت خواهد بود و واردات با چه مقیاسی انجام می‌شود.

عدم واردات گسترده با وجود حذف مجوز استاندارد

وی با اشاره به حذف مجوز‌های استاندارد برای واردات خودرو افزود: یکی از نشانه‌های این بلاتکلیفی، عدم واردات گسترده با وجود حذف مجوز استاندارد برای واردات است که ابهامات زیادی درباره تصمیم‌گیری‌های آتی دولت ایجاد کرده است. به هر جهت بازار ظرفیت و کشش افزایش قیمت را ندارد، اما تشنه عرضه است.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه با اشاره به شرایط تحریمی کشور گفت: هر چند که سال‌ها شیوه دور زدن تحریم‌ها را به خوبی آموخته‌ایم و دیگر این مورد سدی در برابر توسعه صنعت خودروسازی محسوب نمی‌شود، اما باید بپذیریم شرایط تحریمی کار را برای خودروسازان و تجار کمی سخت می‌کند.

وی افزود: اگر تحریم‌های جدید شورای امنیت مجدداً اعمال شود، انتقال پول کمی دشوار خواهد شد و واردات تحت تأثیر قرار می‌گیرد؛ همچنین درآمد‌های ارزی کشور به‌ویژه از محل فروش نفت ممکن است با کاهش مواجه شود که این موضوع تامین ارز برای واردات خودرو را کمی مشکل خواهد کرد.

وی ضمن تاکید بر اثر گذاری بسیار محدود تحریم‌های بین المللی بدبینانه‌ترین سناریو را ورود کشور به دوره‌ای از ریاضت اقتصادی دانست و افزود: در صورت اجرایی شدن تحریم‌ها، کشور وارد دوره‌ای سخت از نظر اقتصادی خواهد شد. در چنین شرایطی، اگر دولت بخواهد عاقلانه رفتار کند و تحت تأثیر فشار گروه‌ها یا دستگاه‌های مختلف قرار نگیرد، باید در این فرصت باقی‌مانده شرایط را برای افزایش واردات فراهم کند.

به گفته کریمی سنجری، مردم در حال حاضر به دو دسته تقسیم شده‌اند؛ بخشی از آنها امیدوارند تا پایان هفته تحولاتی مثبت رخ دهد، و بخشی دیگر با توجه به از دست رفتن قدرت خرید، توان پرداخت قیمت‌های فعلی بازار را ندارند، اما در هر صورت در بازار فعلی خودرو هر تغییر قیمتی صرفا اسمی است و تحول خاصی در بطن بازار رخ نمی‌دهد.

تحولات در خودروسازی داخلی

کریمی سنجری با اشاره به تحولات اخیر در خودروسازان داخلی نظیر ایران‌خودرو اظهار کرد: تحولاتی هرچند محدود در برخی خودروسازان مانند ایران‌خودرو رخ داده، اما نمی‌توان این تحولات را به‌تنهایی کافی دانست. همچنان وابستگی صنعت خودرو به واردات قطعات بالاست.

وی با اشاره به میانگین ارزی مورد نیاز برای واردات قطعات گفت: در حال حاضر برای تولید هر خودرو به‌طور میانگین ۲۵۰۰ دلار قطعه وارد کشور می‌شود، که این عدد قابل توجهی است؛ به هر جهت دولت تلاش کرده است که با افزایش تعداد واحد‌های فعال و توسعه واردات، کسری تولید داخلی را جبران کند، اما در صورت تداوم یا تشدید تحریم‌ها، هر دو بخش عرضه یعنی واردات و تولید داخلی همچنان با شرایط دشوار برای توسعه تولید مواجه خواهند بود.

آمار واردات و تولید

در ادامه، کریمی سنجری با ارائه آماری از وضعیت تولید و واردات خودرو گفت: از مرداد سال گذشته تاکنون حدود ۷۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده است. این در حالی است که تولید سال گذشته حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه بود، اما با توجه به شرایط فعلی، بعید می‌دانم تولید امسال به یک میلیون دستگاه برسد.

وی افزود: با توجه به این وضعیت می‌توان گفت که روند تولید در نیمه نخست سال مطلوب نبوده است و نیازمند تلاش بیشتری برای توسعه تولید در کشور هستیم.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید