صدور دادخواست برای واردات غیرقانونی ۳۰۰ خودرو هایلوکس

0
دیوان محاسبات کل کشور طی گزارشی مجموعه عملکرد و اقدامات خود را در سال ۱۴۰۰ به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تقدیم کرده است و براساس این گزارش دیوان با ورود به پرونده‌های مهمی از جمله قراردادهای حوزه نفت و انرژی، ۱۵ هزار میلیارد تومان حقوق دولتی معادن بلاوصول، واردات غیرقانونی خودرو، تعداد ۱۸۱۶ فقره گزارش تخلف و … احکام مهمی را صادر کرده است.

به گزارش نبض صنعت، کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس براساس وظایف نظارتی خود در اولین جلساتش در سال جدید با دعوت از سازمان برنامه و بودجه و دیوان محاسبات کل کشور، مجموعه عملکرد و اقدامات این دستگاه‌ها را در سال قبل و برنامه‌های آنها را در سال جاری مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد.

دیوان محاسبات کل کشور نیز در جلسه روز یکشنبه (28 فروردین ماه) این کمیسیون مجموعه اقدامات و عملکرد خود را در سال 1400 در قالب گزارشی با عنوان رویکردهای تحولی در دیوان محاسبات و در 16محور به کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تقدیم کرد. عملکرد حوزه رسیدگی دیوان در بخش دادسرا و هیئت‌های مستشاری یکی از محورهای مهم این گزارش است که اهم اقدامات و پرونده‌های حسابرسی شده در دادسرای دیوان محاسبات را در 12 بند مطرح کرده است.

1- اولویت بندی پرونده های مهم ارجاعی با هدف مهم رسی

2- نظارت مستمر بر کار شعب دادیاری به منظور کاهش زمان رسیدگی ها

3- دریافت تعداد 1816 فقره گزارش تخلف (اعم از گزارش بخش‌های فنی و حسابرسی، گزارش مردمی و گزارش مراجع رسمی) و ارجاع آن به شعبات دادیاری و تشکیل پرونده جهت رسیدگی.

4- تعیین تکلیف تعداد 1275 فقره پرونده اعم از صدور دادخواست بطرفیت مسئولان ذی‌مدخل و یا صدور قرار مقتضی، که تعداد 305 فقره از آنها با صدور دادخواست جهت ادامه رسیدگی به هیات‌های مستشاری ارسال گردیده و تعداد 970 فقره نیز با صدور قرار مقتضی و تذکرات لازم به سرانجام رسیده است.

5- تعیین تکلیف تعداد 325 پرونده در اجرای احکام دادسرا و اجرای آراء قطعی آنها اعم از مجازات‌های اداری و جبران ضرر و زیان و یا انجام تکالیف مقرر عهده مسئولین.

6- وصول جمعاً مبلغ 10000 میلیارد ریال ناشی از اجرای احکام و واریز آن به حساب‌های خزانه‌ای اعم از حساب رابط مربوط به رسیدگی‌های دیوان و سایر حساب‌های خزانه‌‏ای  و حساب‏‌های دولتی. شایان ذکر است، رقم مذکور نسبت به سنوات مشابه بیش از دو برابر افزایش داشته است.

7- رسیدگی و صدور دادخواست در خصوص موضوع واردات غیرقانونی 300 دستگاه خودرو هایلوکس دو کابین.

8- رسیدگی و ورود به موضوعات خصوصی سازی و واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی.

9- ورود به ترک فعل در خصوص عدم دریافت حقوق دولتی معادن در سطح 31 استان کشور که رقمی بالغ بر 152.000 میلیارد ریال بلاوصول مانده بود که تاکنون 130.000 میلیارد‏ ریال آن وصول و به حسابهای مربوط واریز گردیده است.

10- رسیدگی به موضوعات و قراردادها در حوزه نفت و انرژی و میادین نفتی در قالب چندین پرونده.

11- پیگیری و بررسی موضوع استقرار 23 سامانه دولت الکترونیک که باید در سال پایانی برنامه ششم توسعه (سال جاری) بصورت صددرصد عملیاتی گردد.

12- رسیدگی به موضوع توزیع نهاده های دامی با ارز ترجیحی

جدول

همچنین هیئت‌های مستشاری و محکمه تجدیدنظر دیوان محاسبات کل کشور در سال 1400 در مجموع در خصوص پرونده‌های بررسی شده، 633 رای صادر کرده که برای 420 پرونده قرار و برای 8 پرونده تصمیم صادر شده و 80 رای نیز برای اعاده دادرسی صادر شده است.

در این گزارش آراء صادره توسط هیئت‌های مستشاری و محکمه تجدیدنظر در سال‌های 1399 و 1400 مورد مقایسه قرار گرفته است که براساس جدول آن میزان توبیخ کتبی با درج در پرونده استخدامی، کسر حقوق و مزایا به مدت 1 ماه الی یکسال، انفصال موقت 1 ماه الی یکسال، انفصال دائم و جبران ضرر و زیان و خسارت وارده در سال گذشته نسبت به سال 99 افزایش داشته است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید