گزارش گمرک از رشد ۱۶ درصدی واردات خودرو در نیمه نخست سال در حالی است که انجمن واردکنندگان با ارسال سه نامه رسمی، خواستار اصلاح سیاستهای فروش و تأمین ارز برای قطعات یدکی شده است.
به گزارش نبض صنعت، طبق آخرین آمار منتشر شده توسط گمرک، در شش ماهه اول سالجاری ۲۵ هزار و ۷۹۳ دستگاه انواع خودرو وارد کشور شده است. در مقایسه با سال 1403 و بررسی آمار شش ماه اول سال قبل حدود 16 درصد واردات خودرو افزایش داشته است. در مدت مشابه سال گذشته، واردات خودرو سواری در شش ماهه اول سال ۱۴۰۳ معادل ۲۲ هزار و ۲۵۳ دستگاه و به ارزش ۴۳۸ میلیون دلار بوده است.
بر اساس اعلام منابع گمرکی، هماکنون ترخیص خودرو از 25 گمرک اجرایی کشور انجام میشود و روند ورود خودروهای جدید به بازار در ماههای آینده نیز تابع سیاستهای ارزی و تصمیمات وزارت صمت در خصوص ثبت سفارش و تخصیص ارز خواهد بود. درست است که افزایش واردات خودرو نسبت به مدت مشابه سال قبل را داریم اما نکته مهمی در این میان وجود دارد که همچنان چرخ واردات خودرو به راحتی نمیچرخد. روز 15 و 16 مهرماه، نامههایی از سوی انجمن واردکنندگان خودرو خطاب به چند مسئول دولتی نوشته شد. در این گزارش بررسی خواهیم کرد خواسته واردکنندگان خودرو از دولت چیست.
تأمین ارز قطعات یدکی
انجمن واردکنندگان خودرو 15 مهر نامهای به ضیغمی؛ مدیر پروژه واردات خودرو و همچنین فرهیدزاده؛ رئیس سازمان حمایت نوشت و از تأمین ارز قطعات یدکی گفت. هادی سلیمانی ملکان، رئیس هیأتمدیره انجمن واردکنندگان خودرو در این نامه تأکید کرد: «تأمین ارز قطعات یدکی صورت نگرفته است و واردکنندگان به علت عدم تخصیص ارز قطعات یدکی با مشکل مواجه شدهاند و نمیتوانند به مشتریان خدمات برسانند.» انجمن واردکنندگان خودرو به نیابت از سایر واردکنندگان درخواست داده است؛ تا با استفاده از ارز بازار دوم مبادله(آزاد) امکان ثبت سفارش قطعات یدکی برای شرکتهای واردکننده فراهم شود.
عرضه خودروهای فاقد خریدار
در نامه دیگری که مجدد خطاب به سازمان حمایت و مدیر پروژه واردات خودرو نوشته شد؛ رئیس انجمن واردکنندگان خودرو درخواست کرده است با توجه به اینکه شرکتهای واردکننده دو مرتبه خودروها را در سامانه عرضه کردهاند و برخی خودروها متقاضی خرید ندارند اجازه دهند تا شرکتها به صورت مستقل و خارج از سامانه اجازه فروش خودروهای بدون متقاضی را داشته باشند.
فروش خودرو توسط شرکتها
اما مفصلترین نامه در 16 مهرماه از سوی انجمن باز هم خطاب به رئیس سازمان حمایت و مدیر پروژه واردات خودرو نوشته شده است. رئیس هیأتمدیره انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به جلسه اسفند سال گذشته شورای رقابت مبنی بر غیرانحصاری بودن خودروهای وارداتی، تأکید کرده است که فروش سامانهای به گلوگاه مستهلککننده منابع تبدیل شده است. در این نامه واردکنندگان خواستار فروش خودروها خارج از سامانه شدهاند.
حال باید دید پاسخ به خواستههای انجمن واردکنندگان خودرو چیست؟ البته که باید در نظر گرفت با تمام این سختیها، واردات خودرو روند صعودی داشته است.
انجمن واردکنندگان لیستی بلندبالا شامل ۱۷ ایراد و پیامد منفی عملکرد سامانه یکپارچه را برشمرده است که مهمترین آنها عبارتند از:
- تبدیل نظارت به دخالت مستقیم و ایجاد اختلال در عرضه
- وقفههای طولانی ۳ تا ۶ ماهه در عرضه خودرو و قطعیهای مکرر سامانه
- حبس سرمایه واردکنندگان و خریداران در صفهای انتظار سامانه
- نبود شفافیت در آمار فروش و بیتوجهی به دستور رئیسجمهوری برای حذف قرعهکشی
- سوق دادن خریداران واقعی به بازار آزاد به دلیل فرآیندهای پیچیده و مبتنی بر شانس
- تضعیف رقابت میان شرکتها و کاهش انگیزه برای سرمایهگذاری در خدمات پس از فروش
انتهای پیام