2 عضو اتاق ایران بر این باورند که پیش از آنکه قیمت بنزین افزایش یابد، دولت باید علت و زمان آن را به مردم اعلام کند. در این میان بسته های حمایتی غیرنقدی نیز باید برای آنها در نظر گرفته شود.
به گزارش نبض صنعت، «افزایش قیمت بنزین» از نگاه کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی یک ضرورت است و تاخیر در افزایش تدریجی قیمت بنزین طی سال های اخیر را اقدامی اشتباه می دانند.
آرش نجفی و حمیدرضا صالحی 2 عضو اتاق ایران با تأکید بر ضرورت اصلاح تدریجی قیمت بنزین، تاکید کردند که افزایش قیمت بنزین ارتباط چندانی با مکانیسم ماشه ندارد و در صورت افزایش قیمت، باید بسته های حمایتی غیرنقدی برای مردم تعریف شود.
عضو کمیسیون انرژی اتاق ایران با یادآوری یکی از تکالیف برنامه هفتم توسعه مبنی بر تشکیل سازمان عالی انرژی، این سوال را مطرح می کند که چرا در 20 سال گذشته شورای عالی انرژی زیر 20 بار جلسه برگزار کرده است؟
آرش نجفی می گوید: در صورت اصلاح قیمت بنزین، بسته های حمایتی می تواند به صورت غیرنقدی طراحی شود. در واقع دولت باید با استفاده از کارت های سوخت و از طریق همان سیستم، حمایت های لازم را انجام دهد.
حمیدرضا صالحی نیز می گوید: هر سال که اصلاح قیمت بنزین انجام نمی شود، حتی هزار تومان روی آن نگذاریم، در آینده هزینه تغییر بیشتر خواهد شد و چالش های آن هم پیچیده تر می شود.
صالحی: چرا افزایش قیمت بنزین با مردم در میان گذاشته نمی شود؟
حمیدرضا صالحی عضو کمیسیون انرژی اتاق ایران با اشاره به ضرورت اصلاح تدریجی قیمت بنزین، تأکید کرد که این موضوع ارتباط مستقیم به تحریم ها ندارد و اجرای آن بدون شفافیت و اطلاع رسانی کافی می تواند اعتماد مردم را تحت تأثیر قرار دهد. تصمیم افزایش قیمت بنزین از ۲۰ سال پیش و در برنامه سوم توسعه اتخاذ شد و بهطور متعارف نسبت به تورم افزایش می یافت. در برنامه چهارم، موضوع توسط مجلس هفتم متوقف شد. از آن زمان شاهد هیچ افزایش قیمتی نبودیم؛ افزایش واقعی که به نسبت تورم باشد.
وی افزود: در سال 98 که بنزین گران شد دیدیم چه اتفاقاتی در جامعه افتاد. اگر در یک بستر تضمین شده و با یک شیب ملایم همچنین متناسب با درآمد مردم قیمت بنزین افزایش می یافت، شاهد آن اتفاقات نبودیم. اکنون دوباره دولت قصد دارد حرکت اصلاحی انجام دهد، حرکتی که به نوعی اجتناب ناپذیر است و دولت ناچار است چند میلیارد دلار سوبسید پرداخت کند. اما این افزایش ظاهراً تدریجی و با شیب بسیار کم صورت می گیرد. مسئله اصلی این است که این موضوع با مردم در میان گذاشته نمی شود و دلیل آن گفته نمی شود.
به گفته عضو اتاق ایران، همچنین مشخص نیست درآمدهای حاصل از این افزایش کجا صرف می شود. مردم باید بدانند درآمد حاصل از بنزین که یارانه آن به ماشین می خورد نه به فرد، به چه صورتی توزیع میشود.
بخش خصوصی زمانی وارد میدان می شود که اقتصاد در کنترل دولت نباشد
صالحی ادامه داد: با توجه به اینکه مکانیسم ماشه هم فعال شده است، دولت در مورد علت اصلاح قیمت به مردم پاسخ نمی دهد. مثلا درآـمد حاصل از این محل که چندین میلیارد می شود، مشخص نیست در چه اموری صرف می شود. برای سرمایهگذاری در خودروهای برقی کم مصرف هزینه می شود یا صرف یا سایر پروژه های زیربنایی؟
عضو کمیسیون انرژی اتاق ایران تاکید کرد: این مسأله می تواند اعتماد مردم را کاهش دهد، آنها را نگران کند و این عدم اعتماد، کار را از ریل خود خارج کند.
عضو کمیسیون انرژی اتاق ایران درباره اعطای مجوز به چند شرکت خصوصی برای واردات بنزین، گفت: این موضوع درست است اما بحث این بود که بخش خصوصی بنزین سوپر وارد کند که هنوز عملیاتی نشده است. با این حال، زمانی می توان بخش خصوصی را وارد این عرصه کرد که اقتصاد در کنترل دولت نباشد و مشارکت واقعی داشته باشد. وقتی در اقتصاد کنترل دولت باشد و آزاد نباشد بخش خصوصی نمی تواند مشارکت کند.
تبعات عدم افزایش قیمت بنزین
صالحی ادامه داد: هر سال که اصلاح قیمت بنزین انجام نمی شود، حتی هزار تومان روی آن نگذاریم، در آینده هزینه تغییر بیشتر خواهد شد و چالش های آن هم پیچیده تر می شود. اشتباهی که از سال ۱۳۸۴ به بعد انجام شد گریبان جامعه را گرفته است. اگر فارغ از تندروی ها عمل می شد امروز مشکلی به نام برق و بنزین نداشتیم.
وی در پاسخ به سوال که در صورت اتخاذ تصمیم برای افزایش قیمت بنزین، اختصاص بسته های حمایتی به منظور جلوگیری از شوک اقتصادی به مردم چقدر ضروری است، تأکید کرد: بسته های حمایتی ضروری است اما در جنگ 12 روزه هم قرار بود بسته حمایت ارائه شود که نشد. در ایران دایره واژگانی بسته های حمایتی بار منفی دارد. با این حال، می توان مشوق هایی تعریف کرد که درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین به طور مستقیم به جیب مردم برگردد.
صالحی گفت: اگر قیمت بنزین افزایش یابد درآمدی ایجاد می شود. این درآمد می تواند صرف آموزش و پرورش، صرف ساخت بیمارستان ها، توسعه ناوگان کم مصرف، یا حمایت از خرید خودروهای برقی و هیبریدی شود.
صالحی در این باره که بخش خصوصی طرحی برای افزایش قیمت بنزین داده است یا خیر، گفت: مسائل بخش خصوصی از کف میدان در دولت مطرح می شود؛ اینطور نیست که دولت ها اجازه دهند بخش خصوصی وارد عمل شود. به عنوان مثال سازمان بهینه سازی که تشکیل شد، قرار بود نظر بخش خصوصی را بپرسند و از بخش خصوصی نماینده ای در این سازمان قرار دهند اما چنین اتفاقی نیفتاد.
نجفی: قیمت بنزین در هر حالتی باید اصلاح شود
آرش نجفی عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران نیز گفت: اصلاح و افزایش قیمت بنزین ربطی به تحریم ها ندارد و در هر صورت اصلاح قیمت بنزین یک ضرورت است و باید انجام شود.
وی گفت: مردم عادت کرده اند بنزین را با قیمت پایین مصرف کنند و در هر صورت نسبت به افزایش قیمت بنزین اعتراض می کنند. واقعیت امر این است که قیمت بنزین اکنون بیش از حد پایین است و در مقایسه با سایر قیمت ها در کشور نیاز به اصلاح دارد.
نجفی تأکید کرد: پیشنهاد ما این است که این اصلاح قیمت در یک فرآیند پلکانی و طی چند مرحله انجام شود. اگر قرار باشد قیمت بنزین بهصورت قطعی اصلاح شود، لازم است برنامه های حمایتی مشخص و از پیش تعریفشده ای برای اقشار مختلف جامعه در نظر گرفته شود تا شوک اقتصادی به مردم وارد نشود.
عضو کمیسیون انرژی اتاق ایران درباره ضرورت اختصاص بسته های حمایتی برای مردم در صورت افزایش قیمت بنزین گفت: بسته های حمایتی می تواند به صورت غیرنقدی طراحی شود. در واقع دولت باید با استفاده از کارت های سوخت و از طریق همان سیستم، حمایت های لازم را انجام دهد تا پرداخت ها در مسیر مصرف سوخت باقی بماند و ما نباید اجازه دهیم پول وارد سیستم اقتصادی شود.
انتهای پیام