عضو کمیسیون صنایع و معادن گفت: سوالی از وزیر صمت در سامانه مجلس بارگذاری کردهام که حدود ۱۰۰ نفر از نمایندگان هم آن را امضا کردهاند. باید وزیر را درباره شرایط خوردوسازی کشور و افزایش قیمتها پاسخگو کنیم.
به گزارش نبض صنعت، مصطفی پوردهقان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره افزایش قیمت خودروسازان گفت: درباره افزایش قیمت خودروهای داخلی آش شورتر شده است. اخیراً سوالی از وزیر صمت در سامانه مجلس بارگذاری کردهام که حدود ۱۰۰ نفر از نمایندگان هم آن را امضا کردهاند. باید وزیر را درباره شرایط خوردوسازی کشور و افزایش قیمتها پاسخگو کنیم.
این نماینده مجلس افزود: چند سال پیش نگران آن بودیم که انحصار در بازار خودرو وجود دارد و باید با آزادسازی واردات، این انحصار را برطرف کنیم تا رقابت و در نتیجه افزایش کیفیت ایجاد شود. اما اکنون پرسش این است، چگونه میتوان جلوی افزایش قیمت خودرو را گرفت؟ زیرا بهجای یک پله پیشرفت، یک پله عقب برگشته ایم.
هدف از واگذاری خودروسازیها در قانون برنامه هفتم توسعه پاسخگوتر کردن خودروسازان بود
پوردهقان با اشاره به مصوبات برنامه هفتم توسعه درباره خودروسازیها عنوان کرد: هدف ما در بحث واگذاری خودروسازیها در قانون برنامه هفتم توسعه پاسخگوتر کردن خودروسازان بود یعنی هم از یک سو واردات را آزادتر کنیم و هم از سوی دیگر از دولت بخواهیم که قیمتگذاری را کنترل کند. اما در حال حاضر علاوه بر اینکه واردات صفر شده است و سهام خودروسازیها که سهام مردم بود را از دست دادهایم، نمیتوانیم برای بالا نبردن قیمت خودرو بر آنها اعمال فشار کنیم.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: بهنظر من، در این حوزه نیاز جدی به قاطعیت وجود دارد؛ زیرا نمیتوان کار را به همین شکل ادامه داد. آقایانی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام نشستهاند و مانع کاهش تعرفه واردات خودرو شدهاند، باید امروز پاسخگو باشند. همچنین، کسانی که جلوی واردات خودرو به کشور را گرفتهاند، باید توضیح دهند. آقای فرزین نیز که با تخصیص ارز برای واردات مخالفت کرده است، باید پاسخ دهد. در شرایطی که قیمت خودرو تنها طی چند ماه حدود دو میلیون تومان افزایش یافته، انتظار پاسخگویی کاملاً بجاست.
عضو کمیسیون صنایع مجلس درباره بهبود نیافتن کیفیت خودروها و در مقابل افزایش سرسامآور قیمتها گفت: کیفیت و آپشنهای خودروها بهروز نمیشود؛ برای نمونه، برخی خودروها تنها «زه» و برخی دیگر «قالپاق» اضافه کردهاند. وقتی به خودروها نگاه میکنید، میبینید نوشتهاند مثلاً ۲۰۶ «قالپاقدار» یا «زهدار»؛ گویی تنوعی عجیب و ظاهری، نه واقعی، در محصولات خودرویی ایجاد شده است.
پوردهقان در ادامه تاکید کرد: درباره شرایط خودروسازیها، افزایش قیمتها و کیفیت خودروها حتما وزیر صمت را به کمیسیون دعوت میکنیم و از او توضیح خواهیم خواست. هرچند که میدانیم وزیر محکم در مقابل این مباحث ایستاده است اما چون متولی حوزه خودرو ایشان هستند باید به مجلس پاسخ دهد.
در بحث خودرو، یک لشکر مقابل وزیر صمت ایستاده است
این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که اگر واقعا وزیر در مقابل خودروسازها و این سازوکارها ایستاده پس چرا وضعیت به این شکل است و قیمتها آنچنان افزایش پیدا میکند، گفت: دلیل این وضعیت آن است که تمام اختیارات در دست وزیر صمت نیست. در واقع، عوامل متعددی از جمله مسائل مربوط به گمرک، تصمیمهای آقای فرزین در بانک مرکزی، نقش مجمع تشخیص مصلحت نظام، فشارهای خودروسازان و همچنین مداخلات شورای رقابت و دیوان عدالت اداری در این حوزه تأثیرگذارند. بهعبارتی، مجموعهای از نهادها و افراد در برابر وزیر صفآرایی کردهاند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه موضوع ما این است که چرا سهام یک خودروساز پیش از انجام واردات واگذار شد، افزود: ابتدا باید واردات انجام میشد و سپس، در صورت تمایل به واگذاری سهام، فرد، گروه یا شرکتی با اهلیت فنی و تخصصی انتخاب میشد تا دچار مشکل نشوند و هر دو روز یکبار بیانیه صادر نکنند و در نتیجه، امکان دفاع از حاکمیت و حقوق مردم فراهم باشد
انتهای پیام