کارشناسان معتقدند هرگونه اصلاح قیمت گازوئیل، بدون توسعه و نوسازی ناوگان حملونقل جادهای و ریلی میتواند باعث از بین رفتن مزیت ایران در حوزه تجارت بینالملل شود.
به گزارش نبض صنعت، فعالان تجاری کشور «افزایش قیمت تمامشده کالاهای صادراتی»، «خروج ایران از چرخه تجارت بینالملل»، «بروز مشکلات صنفی کامیونداران» و همچنین «دورزدن کریدورهای ایران توسط سایر کشورها» را از جمله تبعات احتمالی افزایش قیمت گازوئیل در کشور میدانند.با توجه به نقش حیاتی سوخت در زنجیره تامین کالاهای داخلی و صادراتی، هر تغییر قیمت به طور مستقیم و غیرمستقیم بر هزینههای حملونقل، قیمت تمامشده محصولات و رقابتپذیری اقتصاد ایران تاثیرگذار است. این مساله در نهایت رقابتپذیری ایران در بازارهای بینالمللی را تحتتاثیر قرار میدهد و مسیرهای ترانزیتی کشور را به سمت کاهش مزیت سوق میدهد.
فعالان حوزه انرژی کشور بر این باورند که افزایش قیمت بنزین هفته گذشته میتواند پیشدرآمدی بر اصلاح قیمت گازوئیل باشد و اصلاح ساختار قیمت سوخت اجتنابناپذیر است. آنها بر ضرورت اعمال افزایش قیمت بهصورت پلکانی، اطلاعرسانی و نظارت جدی تاکید میکنند.
آرش نجفی گفت: بسیاری از کالاهایی که امروزه با سوخت ارزان و شاید رایگان حمل و صادر میشوند، اگر با قیمت واقعی جابهجا شوند، مزیت اقتصادی خود را از دست خواهند داد. افزایش قیمت گازوئیل باید به صورت پلکانی اعمال شود و حتما باید پیش از اجرا اطلاعرسانی شود.
فعالان حوزه حملونقل کشور عنوان میکنند که در این صورت هزینه حملونقل جادهای افزایش مییابد و بر قیمت تمامشده کالاهای صادراتی و وارداتی تاثیر مستقیم خواهد گذاشت. این موضوع موجب کاهش مزیت رقابتی مسیرهای تجاری ایران، افزایش تقاضا برای حملونقل ریلی و دریایی و کند شدن تحویل کالا میشود و در نهایت، فروش محصولات ایرانی در بازارهای جهانی کاهش مییابد.
سیده فاطمه مقیمی گفت: افزایش قیمت حاملهای انرژی به صورت مستقیم بر قیمت محصولات صادراتی و وارداتی تاثیر میگذارد. این افزایش قیمت، مانع حضور کالاهای ایرانی در بازارهای جهانی میشود. افزایش هزینههای حملونقل جادهای، تقاضا را برای حملونقل ریلی و دریایی افزایش میدهد و این عوامل به صورت زنجیرهوار منجر به افزایش قیمت تمام کالاهای تجاری میشود.
این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: زمان تحویل کالا با رشد قیمت حاملهای انرژی افزایش مییابد. در صورت کاهش فروش محصولات، میزان دپوی کالاهای تولیدی افزایش مییابد و ریسک عدم عقد قراردادهای بینالمللی بالا میرود.مقیمی در پایان گفت: با افزایش قیمت حاملهای انرژی، فشار اقتصادی برای رانندگان افزایش مییابد و مشکل نوسازی وسایل نقلیه، حملونقل بهروز و تامین لوازم یدکی بیش از پیش تشدید میشود. افزایش قیمت بنزین میتواند پیشدرآمدی بر اصلاح قیمت گازوئیل تلقی شود، اما هرگونه تغییر قیمت باید به شکل پلکانی و با اطلاعرسانی شفاف انجام شود تا مزیت رقابتی ایران در تجارت بینالملل حفظ شود.
انتهای پیام
















