عرضه خودروی تولیدی با ارز دولتی به 10 برابر قیمت

0
رئیس سازمان ملی استاندارد
رئیس سازمان ملی استاندارد از اجباری شدن استاندارد خدمات پس از فروش خودرو خبر داد و گفت: خودروسازان خودرو را با ارز دولتی تولید می کنند اما 10 برابر قیمت می فروشند.

به گزارش نبض صنعت، مهدی اسلام پناه با بیان اینکه اوایل دهه 80 با تکمیل استانداردها رفته رفته ما به 85 استاندارد اجباری دست یافتیم، اظهار داشت: البته بعضی از این استانداردها به طور فصلی تعلیق می شدند.

وی توضیح داد: آخرین تعلیق در دولت قبل بود که 9 استاندارد مهم خودرو که ایمنی عملکردها را افزایش می داد تعلیق شد. جالب اینجاست بعضی از استانداردهای پیش پا افتاده را تعلیق نکردند یا اصلا گفتند اینها باشد اما بعضی استانداردهای خیلی مهم که در ایمنی خودرو می‌تواند موثر باشد را تعلیق کردند.

خودروسازان سرگل استانداردها را تعلیق کردند

رئیس سازمان ملی استاندارد افزود: تعلیق این استانداردهای مهم با فشار تولید کننده و عوامل داخلی ایجاد شد. به عبارتی خودروسازان سرگل استانداردها را تعلیق کردند. یکی از مهم ترین آنها آزمون تست تصادف و ترمز بوده است. تست ترمز که بعضاً باید در همه خودروها باشد را تعلیق کردند. علاوه بر این مباحث احتراقی و الکترونیکی درون خودرو که تعیین کننده بود هم مورد تعلیق قرار گرفت.

وی تأکید کرد: کنترل و نظارت بر اجرای استانداردها در حوزه ایمنی عملکردی تقریباً مهمترین راهبرد ما در استانداردهای 85 گانه است. مابقی موضوعات کیفیتی که باید در حوزه خودرو ایجاد شود به تولیدکننده مربوط است. به عبارتی شاخص‌های کیفیت صندلی، هوای داخل، طول عمرخودرو، خلاقیت درون کابین به همراه نوآوری، خدمات پس از فروش و قیمت متوجه خودروساز است.

اسلام پناه تصریح کرد: وقتی خودروساز می بینید که یک بازار انحصاری دارد و اصلاً هیچ رقابتی در آن متصور نیست، دلیلی نمی‌بیند که خلاقیت خودش را برای بالابردن کیفیت اعمال کند. این در حالی است که خودروساز باید اول خودش را مکلف  و پاسخگو بداند.

وی ادامه داد: طی چند سال اخیر بعضی از این خودروهای اصطلاحاً چینی که در داخل کشور مونتاژ و وارد بازار می شوند. با همه پایین و بالاهایی که دارند می‌بینید آپشنال زیادی در آنها تعریف شده است. به عنوان نمونه ام وی ام 60 که تولید مونتاژی آن در داخل کشور متوقف شده آپشن هایی دارد که مهمترین خودروهای تولید داخل ما ندارند.

خودروسازان دیگر نمی توانند استانداردهای اجباری را تعلیق کنند

وی افزود: خودروسازان دیگر نمی توانند تعلیق کنند. تعلیق استانداردهای اجباری صرفاً در شورای عالی استاندارد ممکن است. شورای عالی استاندارد در دولت جدید بعد از 20 سال در بهمن 1400 با حضور شخص رییس جمهور تشکیل جلسه داده و آقای رییس جمهور بعد از اینکه گزارش لازم و کامل را دریافت کرد، دستور داد که 9 استاندارد تعلیق شده برگردد.

خدمات پس از فروش هم به جرگه استانداردهای اجباری اضافه شد

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: در حال حاضر استانداردهای اجباری ایمنی و نظارتی عملکرد خودروهای تولید داخل 85 مورد است و تعلیق ندارد. این یکی از کارهای مهمی بود که انجام شده است.  به غیر از این ما خدمات پس از فروش را هم به جرگه استانداردهای اجباری اضافه کرده ایم.

وی تصریح کرد: این تقریبا از مهمترین کارهایی است که تا حالا اصلاً اتفاق نیفتاده بود. ما چیزی به عنوان خدمات پس از فروش به عنوان استاندارد نداشتیم و می گفتند یک آپشن است. شما دقت کرده باشید وقتی یک خودرو می‌خرید کارتی به شما می دادند و می گفتند این کارت مثلاً خدمات طلایی پس از فروش است. حالا بماند که چقدر نسبت به آن متعهد بودند یا نبودند.

وی در ادامه به تسنیم گفت: امروز این موضوع به عنوان یک استاندارد اجباری قرار گرفته است. تولید باید منطبق با نظام ارزیابی کیفیتی خودرو باشد. شما وقتی خودروی نو می‌خرید می‌بینید که زود از ریخت می افتد. این در حالی است که خودرو نباید به همین راحتی از ریخت و قیافه بیفتد حداقل باید 5 سال رو پا باشد و مسئولیت این کیفیت به عهده خودروساز است. ما امروز می گوییم خدمات پس از فروش باید اجباری باشد زیاد خوشایند نیست. چرا؟ چون می گوییم خودروساز از یک تابعی تبیعت نمی کند و ما در امتداد آن خدمات را توسعه می دهیم.

اسلام پناه افزود: در برخی از موارد خودروساز می گوید که ما می خواهیم استاندارد را اعمال کنیم اما هزینه دارد. شما که هزینه اش را از ملت می گیرید. با توجه به این همه رانتی که به شکلهای مختلف از جیب مردم اخذ می کنید آیا در اختیار قراردادن یک خودروی کیفی حق ملت نیست.

ارز دولتی می گیرند اما خودرو را 10 برابر گران تر می فروشند

وی تصریح کرد: اینکه می گویید من کوپنی ماشین را می فروشم همین است. مصرف کننده خواست، خواست. نخواست هم  نخواست. خودروساز دارد با بالاترین قیمت تمام شده و بعضاً با ارز دولتی 4200 تومانی محصول را  در بازار با 10 برابر قیمت می‌فروشد. اگر بنا است که با ارز آزاد بفروشید چرا ارز دولتی می گیرید؟

وی ادامه داد: قرار شده انطباق تولید با قطعات زمینه ای که خودروساز به ما اعلام کرده است نیز انجام شود. اما مهم اینجاست در جلسه می گویند ما این محصول را با این شاخص های قطعات تولید می کنیم اما وقتی ما از جلسه بیرون می رویم کار خودشان را می کنند. شما در نظر بگیرید به ما می گویند که این را تولید می کنیم بعد که ما همیشه شاهد و ناظر نیستیم، یک دفعه می بینیم تایید نوع باطل می شود یعنی آن چیزی که به ما گفتند اظهار نکردند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید