قیمت کارخانه ای خودرو کاهش نمی یابد

0
مازیار بیگلو
مازیار بیگلو
دبیر انجمن قطعه سازان ایران با بیان اینکه قیمت کارخانه ای خودرو کاهش نمی یابد، گفت: در سال جاری حدود 10 تا 15 هزار میلیارد تومان از محل تعدیل و اصلاح قیمت ها به کل مطالبات 40 هزار میلیاردی قطعه سازان افزوده خواهد شد.

به گزارش نبض صنعت، مازیار بیگلو از افزایش این رقم به بیش از 40 هزار میلیارد تومان خبر داد و اظهار داشت: 15 هزار میلیارد تومان از این رقم مطالبات بالای 120 روزه سررسید شده است که در صورت اصلاح قیمت و افزایش حداقل 40 درصدی قیمت قطعات مطابق برنامه تورمی بودجه، پیش بینی می شود حدود 15 هزار میلیارد تومان به رقم مطالبات اضافه شود.

وی همچنین به پیگیری های صورت گرفته برای پرداخت ارقام بالای مطالبات سازندگان اشاره و خاطرنشان کرد: به رغم پیگیری ها، متاسفانه سیگنال های مثبتی در خصوص حل این مشکل دریافت نمی شود و در چنین فضایی امیدی به متولیان برای رفع مشکلات مالی قطعه سازان نداریم.

وعده پرداخت تسهیلات 10 هزار میلیاردی به خودروسازان عملی نشد

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران در ادامه در واکنش به خبر اخیر معاون حمل و نقل وزیر صمت در خصوص پرداخت تسهیلات 10 هزار میلیاردی سال گذشته شورای پول و اعتبار گفت: ماه هاست که وعده پرداخت این تسهیلات به صنعت خودرو داده می شود اما تاکنون هیچ کدام از این وعده ها عملی نشده است این در حالی است که امروز دیگر برای خرید مواد اولیه و قطعات از قطعه سازان رده 2 و 3، اعتبار جایگاهی ندارد و به دلیل شرایط تورمی در اقتصاد کشور، فقط پول نقد است که در هر معامله ای حرف اول را می زند.

بیگلو با تاکید بر اینکه با وعده و وعید نمی توان صنعت خودرو را به حرکت درآورد، افزود: با وجود صحبت ها و وعده هایی که هر روز مسئولان در خصوص صنعت خودرو مطرح می کنند تا این لحظه هیچ سیگنال و حرکت مثبتی را مشاهده نکردیم در حالی که هر روز اوضاع قطعه سازان بحرانی تر می شود با این حال وزارت صمت کماکان مسیر خود را می رود و به رغم راهکار و تذکرات فعالان و متخصصان، هیچ تغییری در مسیر اشتباهی که آغاز کرده، نمی دهد.

قیمت خودرو درب کارخانه کاهش نخواهد یافت

وی در ادامه به برنامه وزیر صمت در خصوص کاهش 15 درصدی قیمت تمام شده خودرو و رشد 50 درصدی تیراژ تولید خودرو در سال جاری پرداخت و تصریح کرد: به هیچ وجه قیمت خودرو در کارخانه کاهش نخواهد یافت و قیمت خودرو در بازار نیز با توجه به اینکه این مساله تابع مولفه های زیادی است نمی توان در این ارتباط نیز نظر دقیقی را ارائه کرد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه برای افزایش تیراژ تولید خودروسازان در سال جاری هیچ امیدی ندارم، افزود: چنانچه افزایش تولید هم اتفاق بیفتاد، درصد بسیار کمی خواهد شد و وعده رشد 50 درصدی تیراژ تولید به هیچ وجه در سال جاری محقق نخواهد شد.

دبیر انجمن قطعه سازان کشور در همین ارتباط به حمایت و تلاش قطعه سازان از جریان تولید اشاره و تاکید کرد: برای تحقق برنامه رشد تولید در سال جاری و تکمیل خودروهای در کف تا به امروز قطعه سازان با وجود مشکلات شدید مالی از خودروسازان حمایت کرده اند و با حداکثر توان قطعات مورد نیاز را تامین کرده است البته خودروسازان با کاهش تولید روزانه، قطعات مورد مصرف برای تیراژ روزانه را برای تکمیل خودروهای ناقص استفاده کرده است چرا خودروسازان در شرایط کنونی قادر نیستند همزمان افزایش تیراژ تولید و تکمیل خودروهای ناقص را عملی کنند.

صدمات ناشی از افت تولید خودرو برای قطعه سازان

بیگلو با توجه به تداوم مشکلات تولید، خرید خارجی قطعات الکترونیکی را از اصلی ترین مشکل تولید خودروسازان عنوان کرد و اظهار کرد: اگر چه قیمت جهانی این قطعات چند ده برابر شده است و از سویی در شرایط تحریمی سازندگان را ناگزیر کرده که تمامی خریدهای را به صورت پیش پرداخت انجام دهند و خرید اعتباری دیگر معنایی ندارد اما همچنان قطعه سازان در وسط میدان قرار دارند و با وجود تلاش برای تامین و تکمیل خودروهای ناقص، تاکنون مشکلات در این صنعت حل نشده است این در حالی است که کاهش تولید مکانیکی نیز صدمه بسیار شدیدی را در 2 ماه اول امسال به قطعه سازان وارد کرده است حتی پولی که از محل فروش خودروها قرار بود تزریق شود تاکنون نه به خودروساز و نه حتی به قطعه سازان پرداخت نشده است.

وی معتقد است: نتیجه سیاست های اشتباهی که یکی پس از دیگری اعمال می شود، امروز به وضوح در صنعت خودرو کشور مشاهده می شود.

وی در پایان به اظهارنظر یکی از نمایندگان ملت در خصوص سهم قطعات چینی در خودروهای داخلی اشاره و تاکید کرد: طرح این مطلب که 100 درصد قطعات خودروهای داخلی چینی است ناشی از ارائه اطلاعات نادرست به نمایندگان و یا نقل قول اشتباه از صحبت های وی باشد. زیرا با توجه به شناختی که از وکلای ملت وجود دارد بعید است چنین مطلبی را مطرح کرده باشند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید