تعطیلی ۷ هزار واحد تولیدی در صنعت نساجی

0
نساجی
کارخانه نساجی
عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی از تعطیلی ۷ هزار واحد تولیدی در صنعت نساجی کشور خبر داد.

به گزارش نبض صنعت، عباس سرشارزاده گفت: علت اصلی فاصله گرفتن صنعت نساجی از اهداف تعیین شده را باید در عدم برنامه ریزی برای این صنعت توسط دولت‌های ادوار مختلف و سیاستگذاری‌های نادرست جستجو کرد که نمود آن در سرمایه گذاری نامناسب، متناسب نبودن ظرفیت‌های صنعتی ایجاد شده در طول زنجیره این صنعت و فرسودگی ماشین آلات و نظام تعرفه‌ای نامناسب قابل مشاهده است.

به گفته وی، این سیاست‌ها باعث شده تا سهم ۱۲ درصدی صنعت نساجی از تولید ناخالص داخلی در اوایل دهه ۹۰ به حدود ۸ و نیم درصد در شرایط کنونی برسد. همچنین، در آمار مربوط به تولید، تولیدات بخش ریسندگی که به طور میانگین در سال‌های گذشته حدود ۴۸۰ هزار تن بود، هم اکنون به علت از رده خارج شدن برخی واحد‌های تولیدی با افت حدود ۱۵ درصدی مواجه شده است.

رئیس انجمن رنگرزی و چاپ و تکمیل افزود: در بخش بافندگی نیز حدود یک میلیارد متر تولید داشته ایم که این رقم نیز هم اکنون به ۸۰۰ میلیون متر رسیده است و علاوه بر آن در اشتغال این صنعت نیز از ۴۵۰ هزار نفر شاغل رسمی در واحد‌های صنعتی نساجی به ۴۲۰ هزار نفر شاغل رسیده ایم.

سرشار زاده با اشاره به آمار صادرات نیز گفت: یک میلیارد دلار صادرات صنعت نساجی است که بخش عمده آن در منسوجات خانگی است که در این میان فرش ماشینی سهم ۹۰ درصدی از مجموع صادرات این صنعت دارد.

وی افزود: در الیاف مصنوعی نیز با توجه به خودکفایی در تولید آن، ۴۵ میلیون دلار صادرات داریم و بقیه زنجیره تولید این صنعت سهم ناچیزی از صادرات دارد.

سرشار گفت: صادرات یک میلیارد دلاری در صنعت نساجی نشان می‌دهد با وجود سرمایه گذاری‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر، اما این صنعت فاصله ۲ میلیارد دلاری با هدف گذاری انجام شده در سند چشم انداز دارد و تحقق صادرات ۳ میلیارد دلاری با توجه به وضعیت موجود این صنعت و افت تولید دور از دسترس است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید