ادامه نامه نگاری ها برای افزایش قیمت لوازم خانگی

0
لوازم خانگی
لوازم خانگی
تولیدکنندگان لوازم خانگی در حالی خواستار صدور مجوز افزایش قیمت محصولاتشان هستند که وزارت صنعت تاکنون با این درخواست موافقت نکرده و در عین حال، افزایش قیمت برخی محصولات را نیز ناشی از اقدام خودسرانه واحدهای تولیدی می داند.

به گزارش نبض صنعت، عباس هاشمی، دبیر کل انجمن صنایع لوازم‌خانگی در این مورد گفت: ماه‌هاست که نامه‌هایی در راستای افزایش قیمت تمام‌شده محصولات به مسئولان نوشته شده اما اصلاً به آن توجهی نمی‌شود. این در حالی است که نمی‌توان به‌ صورت دستوری بنگاه‌های اقتصادی را سودده نگه داشت.

وی افزود: استفاده از عبارت «اقدام خودسرانه تولیدکنندگان مبنی بر افزایش قیمت» چندان شایسته نیست. به هر صورت بخش خصوصی در فضای اقتصادی کشور سرمایه‌گذاری می‌کند و هزینه می‌دهد. در بسیاری از شرکت‌ها بیش از ۱۰۰۰ خانواده ارتزاق می‌کنند.

وی به یک دهه شعار حمایت از تولید اشاره کرد و عنوان کرد: این شعار نشان می‌دهد اعتقاد کل آحاد کشور بر این است که توسعه پایدار اقتصادی و صنعتی کشور اتفاق نمی‌افتد مگر با توسعه تولید. بنابراین وظیفه دولت این است که فضایی را برای توسعه تولید فراهم کند.

چرا قیمت لوازم خانگی افزایش می‌یابد؟

هاشمی افزایش ۳۵ درصدی حمل‌ و نقل، ۵۷ درصدی حقوق و دستمزد، افزایش شش برابری نرخ ارز گمرکی و افزایش حدود ۱۷ درصدی نهاده‌های تولید را از جمله دلایل افزایش قیمت تمام‌شده تولید ذکر کرد.

وی با بیان اینکه این افزایش قیمت نیست، بلکه تعدیل قیمت است، گفت: تولیدکننده برای اینکه بتواند ادامه حیات دهد باید اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کند. در غیر این صورت نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی تاکید کرد: هیچ تولیدکننده‌ای از افزایش قیمت لوازم خانگی خوشحال نیست.

وی ادامه داد: مکانیزم عرضه و تقاضا بهترین روش برای گردش اقتصادی کشور و معیشت مردم است. اگر معیشت مردم دچار مشکل می‌شود، نمی‌توان یک طرف دیگر را سرکوب کرد، بلکه باید برای معیشت مردم چاره‌ای اندیشید.

هاشمی درباره دخالت وزارت صمت در بازار توضیح داد: بنگاه‌های اقتصادی به صورت دستوری نمی‌توانند سودده باشند. تولید لوازم خانگی هم دیگر انحصاری نیست. در هر گروه کالایی، حداقل ۲۰ تولیدکننده فعالیت دارد. باید اجازه داد که فضای رقابتی متعادل شکل بگیرد و مصرف‌کننده حق انتخاب داشته باشد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید