قیمت کارخانه ای تراکتور 20 درصد افزایش یافت

0
قیمت تراکتور
در کشمکش قیمت گذاری کالاها طی سال جاری، تولیدکنندگان تراکتور نیز بی نصیب نماندند به طوری که قیمت کارخانه ای تراکتور به تازگی 20 درصد افزایش یافت.

به گزارش نبض صنعت، بخش کشاورزی از آن جهت دارای اهمیت فراوانی است که یکی از زنجیره‌های مهم تأمین مواد غذایی و امنیت غذایی در کشور به شمار می‌رود و تهدید این بخش و یا وارد ساختن شوک به آن می‌تواند ضررهای جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

در این بین ادوات کشاورزی و ماشین آلات مورد نیاز برای کاشت، داشت و برداشت نیز تأثیر فراوانی روی قیمت محصول نهایی دارد و کاهش و یا افزایش قیمت ادوات کشاورزی به صورت مستقیم می‌تواند روی نرخ محصولات کشاورزی نقش ایفا کند.

    با بررسی بازار تراکتور و دیگر ادوات کشاورزی مشخص می شود که در دو هفته اخیر قیمت تراکتور در کارخانه ۲۰ درصد و در بازار آزاد تا ۳۰ درصد افزایش یافته است.

    این افزایش قیمت پس از تائید سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان صورت گرفته و در سامانه ۱۲۴ نیز بارگذاری شده است.

    گفتنی است درخواست افزایش قیمت محصولات تراکتورسازی از حدود یک ماه پیش و بر اساس افزایش هزینه‌های تولید توسط کارخانه تراکتورسازی به سازمان حمایت ارسال شده بود.

    رشد 30 درصدی قیمت تراکتور در بازار

    رضا فرخی ، یکی از فعالان بازار ادوات کشاورزی در این مورد گفت: شرکت تراکتورسازی تبریز به عنوان اصلی ترین تامین کننده تراکتور موردنیاز کشاورزان کشورمان محسوب می شود که چندین ماه بود قصد افزایش قیمت محصولات را داشت و اخیرا با موافقت سازمان حمایت ۲۰ درصد قیمت انواع تراکتور افزایش یافت.

    وی اظهار داشت: در بازار نیز شاهد افزایش قیمت حدود ۳۰ درصدی انواع تراکتور هستیم. البته دلالان نیز دست به کار شده اند و تراکتورهایی که خریده و انبار کرده بودند را با قیمت بالایی در حال فروش دارند.

    وی افزود: به عنوان مثال تراکتور کشاورزی ۳۹۹ جفت دیفرانسیل در کارخانه ۳۸۰ میلیون تومان به فروش می رسد ولی در بازار آزاد نزدیک ۵۱۰ میلیون تومان قیمت دارد. این فاصله قیمت باعث افزایش دلالان در این بازار می شود.

    فرخی ادامه داد: تراکتور ۴۷۵ نیز ۳۵۳ میلیون تومان توسط کارخانه تراکتورسازی قیمت خورده است ولی در بازار آزاد حدود ۴۷۰ تا ۴۸۰ میلیون تومان به فروش می رسد.

    وابستگی قیمت دیگر ادوات کشاورزی به تراکتور

    وی در خصوص دیگر ادوات کشاورزی نیز گفت: قیمت این ادوات نیز وابسته به قیمت تراکتور بوده و چون قیمت تراکتور رشد کرده پس به مرور شاهد افزایش قیمت دیگر ادوات نیز خواهیم بود.

    فرخی ادامه داد: امیدواریم دولت زمینه حذف قیمت گذاری دستوری از بازار تراکتور را فراهم کند، اختلاف قیمت تراکتور در کارخانه با بازار آزاد باعث رواج دلال بازی در بازار ادوات کشاورزی به خصوص تراکتور می شود.

    بدون شک رشد قیمت تراکتور علاوه بر اینکه خرید این ماشین کشاورزی را برای کشاورزان مشکل می‌کند، موجب خواهد شد که قیمت خدمات کشاورزی هم افزایش یابد و از این طریق می‌تواند بر روی قیمت همه محصولات کشاورزی تأثیر بگذارد. تراکتور بیشتر برای شخم زدن زمین‌های کشاورزی به کار می‌رود و رشد قیمت آن قطعاً به رشد قیمت دستمزد برای شخم زدن زمین کشاورزی منجر خواهد شد.

    این مسئله در نهایت موجب افزایش قیمت محصولات کشاورزی از جمله گندم و جو خواهد شد؛ بنابراین از این طریق افزایش قیمت در نهایت امنیت غذایی مردم را به خطر خواهد انداخت و بر روی زندگی عموم مردم جامعه تأثیرگذار است.

    انتهای پیام

    پاسخ دادن

    دیدگاه خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را وارد کنید