ایران‌خودرو در تاسیس پارک علم و فناوی پیشگام می‌شود
پارک علم و فناوری چه تاثیری در رشد صنعت خودرو دارد؟

0
پارك علم و فناوری
رشد روز افزون صنعت خودروسازی در جهان، حرکت در جهت ارتقای تولیدات و دانش فنی در صنعت خودروی کشور را بیش از پیش ضروری می سازد. در این راستا ایجاد پارک های علم و فناوری از نقش مهمی در صنعت خودرو داشته و می تواند خودروسازان را با سرعت بیشتری به اهداف کمی و کیفی خود نزدیک کند.

به گزارش پایگاه خبری نبض صنعت، پارك‌های علم و فناوری به عنوان یكی از نهادهای اجتماعی موثر در امر توسعه فناوری و به تبع آن، توسعه اقتصاد دانش‌مدار و اشتغال‌زایی تخصصی مورد توجه بسیاری از كشورهای جهان قرار گرفته است.
پارك‌های علم و فناوری، محیط‌هایی مناسب برای استقرار و حضور حرفه ای شركتهای فناوری كوچك و متوسط، واحدهای تحقیق و توسعه صنایع و موسسات پژوهشی است كه در تعامل سازنده با یكدیگر و با دانشگاه­ها به فعالیت های فناوری اشتغال دارند. هدف نهایی این هم‌نشینی، ایجاد چشمه‌های فناوری و تسهیل فرآیند جذب، ارتقا و انتشار آن است، به نحوی كه تمامی و یا بخش‌های عمده‌ای از فعالیت های منتهی به محصولات فناوری در این پارك­‌ها به صورت حرفه‌ای قابل انجام باشد.
اهم این فعالیت ها شامل بازار سنجی، ایده پردازی، پژوهش علمی، طراحی مهندسی، نمونه سازی، طراحی صنعتی، استانداردسازی، تدوین دانش فنی، ثبت مالكیت فكری، فروش و عملیات مستشاری بعدی برای تحقق محصولات فناوری در عرصه تولید صنعتی و همچنین عرضه سایر خدمات تخصصی است.
در عین حال، همكاری های بین‌المللی برای استفاده از تجارب جهانی و همچنین حضور موثر در بازارهای فناوری جهان از اهداف راهبردی پاركهای علم و فناوری به شمار می رود.

آمادگی ایران خودرو برای ایجاد پارک علم و فناوری صنعت خودرو

اخیرا همایشی با عنوان همایش ظرفیت‌های همکاری شرکت‌ها و نهادهای دانش‌بنیان و گروه صنعتی ایران‌ خودرو توسط گروه صنعتی ایران خودرو برگزار شد. در این همایش رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بر لزوم فعال شدن پارک های علم و فناوری در بخش های مختلف به ویژه در صنعت خودرو تاکید کرد و گفت: یکی از محل‌های مورد نظر مجلس که برای رشد شرکت های دانش‌بنیان‌ بسیار کمک کننده است، ایران خودرو است که با توجه به استخدام مهندسان کارآمد و نخبه می‌تواند نظر مقام معظم رهبری مبنی بر دو برابر شدن شرکت‌های دانش‌بنیان را تامین کند.
در این زمینه مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو از آمادگی این گروه صنعتی برای ایجاد پارک علم و فناوری صنعت خودرو خبر داد و گفت: تشکیل پارک علم و فناوری در صنعت خودرو باعث افزایش سهم نسبی شرکت های دانش بنیان در تولید خودرو می شود و ایران خودرو در راستای اهداف صنعت خودرو آمادگی دارد در این زمینه با بهره مندی از ظرفیت نخبگان و دانشجویان همکاری لازم را به عمل آورده و محلی را برای احداث پارک علم و فناوری صنعت خودرو اختصاص دهد.

آیین نامه تاسیس و راه اندازی پارك های علم و فناوری

بر اساس آیین نامه تاسیس و راه اندازی پارك های علم و فناوری، چنین پارکی در واقع سازمانی است كه به‌وسیله متخصصان حرفه‌ای مدیریت می‌شود و هدف اصلی آن افزایش ثروت در جامعه از طریق ارتقای فرهنگ نوآوری و رقابت سازنده میان شركت‌های حاضر در پارك و مؤسسه های متكی بر علم و دانش است.
برای دستیابی به این هدف یك پارك علمی، جریان دانش و فناوری را در میان دانشگاه ها، موسسه های تحقیق و توسعه، شركت‌های خصوصی و بازار به حركت انداخته و مدیریت می‌كند و رشد شركت‌های متكی بر نوآوری را از طریق مراكز رشد و فرآیندهای زایشی تسهیل می‌كند. پارك‌ها همچنین خدمات مناسب دیگری به همراه فضاهای كاری و تسهیلات با كیفیت بالا فراهم می‌کند.
در مورد اهداف ایجاد پارک های علم و فناوری می توان به كمك جهت افزایش ثروت در جامعه از طریق توسعه اقتصاد دانش محور، تجاری سازی نتایج تحقیقات و تحقق ارتباط بخش های تحقیقاتی، تولیدی و خدماتی جامعه، افزایش قدرت رقابت و رشد شركتهای متكی بر دانش و همچنین كمك به جذب دانش فنی و سرمایه های بین المللی و داخلی اشاره کرد.
در عین حال، افزایش حضور و مشاركت تخصصی شركت های فناوری داخلی در سطح بین‌المللی و حمایت از ایجاد و توسعه شركت‌های كوچك و متوسط فناوری و حمایت از موسسه ها و شرکت‌های تحقیقاتی و مهندسی نوآور با هدف توسعه فناوری و كارآفرینی از دیگر اهداف ایجاد پارک های علم و فناوری به شمار می رود.
به این ترتیب، احداث پارک های علم و فناوری در صنعت خودرو علاوه بر رشد تکنولوژی تولید در شرکت های خودروساز باعث رشد کمی و کیفی تولیدات شده و افزایش رضایتمندی مشتریان را نیز به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید