خریداران بابت تاخیر خودروساز چقدر مالیات باید بپردازند؟

0
خودرو
تاخیر در تحویل خودرو از سوی خودروسازان این بار عاملی برای اجبار خریداران به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده بابت انتقال سند از خودروساز به خریدار شده و هزینه اضافی را به مشتریان تحمیل می کند.

به گزارش خبرنگار نبض صنعت، بر اساس ماده 30 قانون جدید مالیات برارزش افزوده که از 13 دی ماه اجرایی شده، انتقال سند خودرو از کارخانه خودروساز به خریداران مشمول مالیات یک درصدی می‌شود.

با توجه به تاخیری که مدتهاست در تحویل خودرو از سوی خودروساز به مشتریان وجود دارد، بدعهدی خودروسازان باعث شده تا خریدارانی که موعد تحویل خودروی آنها قبل از 13 دی ماه بوده نیز حالا به دلیل تاخیر در تحویل، ملزم به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده شوند.

سیدناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این مورد معتقد است: خودروسازان باید مالیات بر ارزش افزوده خودروهایی که دیرتر از موعد مقرر تحویل دادند، را بپردازند زیرا خودروساز به دلیل تاخیر در تحویل خودرو مقصر بوده است.

وی ادامه داد: صنعت خودروسازی کشور در سال‌های گذشته با مشکلات عدیده‌ای از جمله بدهی به قطعه‌سازان و کیفیت نامطلوب خودروها روبه‌رو بوده است.

وی با اشاره به انتقاد مقام معظم رهبری از کیفیت خودرو، افزود: کیفیت خودروهای تولیدی در سال 90 یا 91 با خودروی تولیدی در سال 1400 قابل مقایسه نیست چراکه کیفیت خودروهای تولیدی در سال‌های گذشته بهتر است.

وعده توخالی وزیر صمت برای تولید 3 میلیون خودرو

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اظهارات وزیر صمت در جلسه رای اعتماد، اضافه کرد: وزیر صمت وعده افزایش کیفیت و کمیت تولید خودرو را داد و دم از تولید سالانه 3 میلیون دستگاه خودرو و به روز شدن معوقات زد اما اکنون شاهد هستیم با وجود وعده‌های توخالی وزیر صمت، خودروسازان در تحویل خودرو تاخیرهای 3 تا 4 ماهه دارند از سوی دیگر کیفیت خودرو نه تنها بهتر نشده بلکه اُفت نیز داشت و قول افزایش تیراژ تولید خودروسازان نیز عملیاتی نشد.

وی ادامه داد: علاوه بر اینکه مصرف‌کنندگان به دلیل تحویل دیرهنگام خودرو و نداشتن وسیله نقلیه دچار مشکل شده‌اند، با آغاز اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده از 13 دی ماه، ملزم به پرداخت این مالیات نیز هستند که این رویه ظلم بزرگی به مصرف کننده است زیرا در صورتی که خودروسازان خودروهای فروخته شده را به موقع تحویل می‌دادند مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نبودند.

موسوی لارگانی با بیان اینکه در شرایطی که خودروسازی‌ها اجازه رقابت نمی‌دهند چرا روزانه شاهد تصادفات زنجیره‌ای و تلفات جاده‌ای بسیار به دلیل کیفیت نامطلوب خودروها هستیم؟ ادامه داد: خودروسازی‌ باید رقابتی شوند و تحقق این امر در گرو ورود بخش خصوصی به میدان است

خودروسازان هزینه بی تددبیری خود را بپردازند

سیدجواد حسینی کیا، نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این مورد با انتقاد از بدعهدی خودروسازان در تحویل خودروهای فروخته شده در طرح‌های فروش فوری، گفت: با توجه به اینکه خودروسازان نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند و خودروهای فروخته شده را دیرتر از موعد مقرر یعنی پس از ۱۳ دی ماه به خریداران تحویل دادند، باید هزینه ناشی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به ازای انتقال سند خودرو از کارخانه تولیدکننده به خریداران را پرداخت کنند.

وی افزود: خودروسازان همانطور که در برخی طرح‌ها سود مشارکت را -هرچند کم- به مشتریان پرداخت می‌کنند، باید مالیات بر ارزش افزوده خودروهایی که مقرر بود پیش از 13 دی تحویل داده می‌شد را نیز بپردازند و هزینه جدیدی را به مردم تحمیل نکنند.

وی با بیان اینکه هرچند تحریم بر تحویل به موقع خودروهای فروخته شده اثرگذار است اما عامل اصلی بی تدبیری خودروسازان است، اضافه کرد: از آنجا که مردم پول خرید خودرو را به موقع پرداخت کرده اند، نباید ملزم به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به دلیل بی برنامگی خودروسازان شوند.

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره خلف وعده خودروسازان در تحویل خودرو‌های پیش فروش شده، تصریح کرد: خودروسازان باید متناسب با ظرفیت تولید خود طرح‌های فروش فوری و پیش فروش اجرایی کنند. امیدواریم مدیران جدید ایران خودرو وسایپا تعهدات معوق را به روز کرده و خودروهای فروخته شده را به موقع تحویل دهند.

به هر حال ضروری است تا وزارت صمت و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان چاره ای برای این موضوع بیندیشند تا هزینه اضافی بابت بدعهدی خودروسازان به خریداران تحمیل نشود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید