دلیل عدم تحقق کامل اهداف میزهای تعمیق ساخت داخل خودرو چه بود؟

0
نشست خبری قائم مقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایران‌ خودرو
قائم مقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایران‌ خودرو گفت: تحقق همه اهداف میزهای تعمیق ساخت داخل صنعت خودرو نیازمند سرمایه گذاری است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نبض صنعت، کیانوش پورمجیب در یک نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار نبض صنعت در مورد اینکه آیا میزهای تعمیق ساخت داخل که در زمان وزارت رحمانی وزیر اسبق صنعت برگزار شد، به نتیجه قابل قبولی رسیده است؟ اظهار داشت: برگزاری این میزها اقدام خوبی بود که بخشی از این میزها به نتیجه عملی رسیدند.

وی تصریح کرد: ممکن است برخی شرکتها به دانش تولید نمونه قطعات رسیده باشند اما برای تولید انبوه نیازمند سرمایه گذاری بالایی هستند.

پورمجیب با بیان اینکه در این زمینه توفیقات خوبی داشته ایم، گفت: تولید انبوه موتور DC از جمله این موارد بود و در زمینه تولید ترمز ABS و مدولاتور ABS نیز به زودی مراسمی برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: موتور توربوشارژ و ECU نیز از جمله خروجی های میز تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو بوده است.

وی تاکید کرد: برخی هدف گذاری های میز تعمیق صنعت خودرو محقق شده ولی در حال حاضر آمار و رقمی در این مورد ندارم.

جدیدترین آمار از خودروهای ناقص

قائم مقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایران‌ خودرو در ادامه اظهار داشت: امسال را با ۶۲ هزار دستگاه خودروی ناقص آغاز کردیم و در حال حاضر وارد کانال ۲۲ هزار دستگاه شده ایم. امیدواریم تا پایان مردادماه به رقم صفر برسیم به طوری که از ابتدای خردادماه همه تولیداتمان به صورت عبور مستقیم، تجاری می شوند.

وی با اشاره به برنامه ریزی انجام شده برای تولید ۷۵۰ هزار دستگاه خودروی سواری و تجاری طی سال جاری، افزود: ۲۵ هزار خودرو تجاری و ۷۲۵ هزار دستگاه نیز خودروی سواری خواهد بود که از این تعداد، ۱۰۰ هزار دستگاه به صورت CKD و SKD تولید می شوند و ۶۲۵ هزار دستگاه خودروی سواری ساخت داخل خواهیم داشت.

پورمجیب در ادامه با اشاره به توقف تولید پژو ۴۰۵ از دو سال پیش، گفت: سمند نیز امسال از مدار تولید خارج می شود و در عین حال، تولید تارا، دناپلاس، پژو ۲۰۷، پژو ۲۰۶، رانا، پژو پارس و هایما را در دستور کار داریم.

وی در ادامه از اجرای طرحی ویژه در جهت حمایت از صاحبان خودروی تارا خبر داد و گفت: اطمینان ما در مورد کیفیت موتور و گیربکس تارا به حدی رسیده که به مشتریان اعلام کردیم که موتورهای تارا تا ۶ ماه پس از تحویل بابت خدمات پس از فروش به دلیل عیوب موتور و گیربکس مراجعه ای نخواهند داشت و اگر احیانا این اتفاق افتاد، بسته جبرانی برای مشتری لحاظ خواهد شد.

پورمجیب همچنین با بیان اینکه تولید خودروهای ناقص در ایران خودرو به یک عرف تبدیل شده بود، گفت: با حذف این رویه در دوره فعلی، از افت ۲۵ درصدی کیفیت خودروها جلوگیری شد و در واقع ارتقای کیفیت پیدا کردیم که در کنار این مسئله، نظام سخت افزاری تشخیص عیوب را نیز در کارخانه مستقر کردیم.

برنامه تولید خودروهای برقی و هیبرید

وی در ادامه با اشاره به برنامه های ایران خودرو برای تولید محصولات برقی و هیبرید به عنوان بخشی از نقشه راه تولید محصول، اظهار داشت: این خودروساز بیش از سه سال است که تولید خودروی برقی را در برنامه های خود دارد و امسال نیز خودروی تارای تمام برقی را رونمایی خواهد کرد.

پورمجیب گفت: این خودرو دارای هزینه های بالای تولید است زیرا برخی از قطعات و مجموعه های آن وارداتی بوده و فناوری بالایی می طلبد. همچنین برای عرضه به شکل گسترده نیازمند ارایه برخی یارانه و حمایت های دولتی و حاکمیتی و نیز فراهم بودن زیرساخت های شهری است.

وی افزود: در صورت تحقق این پروژه و تولید خودروی هیبرید که بخشی از تامین آن با تامین کنندگان داخلی و بخشی نیز خارجی است، شاهد کاهش ۱۰ درصدی مصرف سوخت خواهیم بود.

به گفته وی، بر اساس هدف گذاری های صورت گرفته، محصول هیبرید ایران خودرو در نیمه دوم سال آینده رونمایی خواهد شد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید