طرح تنظیم بازار کالاهای بورسی رانت زاست

0
بورس کالا
نائب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی گفت: طرح تنظیم بازار کالاهای بورسی به جز تیره کردن فضا و تعریف یک سری رانت برای یک عده عملاً خاصیت دیگری ندارد.

به گزارش نبض صنعت، کامران وکیل در رابطه با طرح تنظیم بازار کالاهای بورسی در مجلس اظهار داشت: مکانیزم بورس، مکانیزمی است که نیازی به اخذ مجوز و امضای طلایی و رانت ندارد. در واقع مکانیزم بورس، کشف قیمت بر اساس عرضه و تقاضا و یک مکانیزم کاملاً شفاف در تمام دنیاست که احتیاجی به برشمردن مزایای آن وجود ندارد.

وی اظهار کرد: تصمیمات دولت های مختلف در طول چهل سال گذشته همیشه همراه با رانت و منافعی برای عده ای بوده است.

نائب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی تصریح کرد: در هیچ کشور دنیا اینطور نیست که وزارت صنعت معدن و تجارت، مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام و سایر ارکان حاکمیت برای یک موضوع مانند خودرو تصمیم بگیرند و خروجی آن هم ورشکستگی خودروساز و بدهکاری قطعه ساز و نابودی مصرف کننده باشد.

وکیل این طرح را مانند سایر تصمیمات مدیران دولتی دچار اشکال دانست و افزود: وقتی آقایان دولتی دیدند که از مکانیزم بورسی چیزی عایدشان نمی شود تصمیم گرفتند که بورس را به تنظیم بازار تبدیل کنند و به عقب برگردانند.

وی با بیان اینکه طرح تنظیم بازار کالاهای بورسی به جز تیره کردن فضا و تعریف یک سری رانت برای یک عده عملاً خاصیت دیگری ندارد، اظهارکرد: نماینده اتاق بازرگانی در کارگروهی که قرار است تشکیل شود، نهایتاً یک رأی دارد و بنابراین بود و نبود اتاق بازرگانی عملاً خاصیتی نخواهد داشت.

مهرداد صابری، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و فعال حوزه صنعت فولاد نیز در این مورد گفت: این طرح چندین بار از اوایل دولت سیزدهم هم مطرح شده بود.

وی افزود: طی چندین جلسه که با وزیر صنایع و معاونان ایشان داشتیم این موضوع مطرح شد که کارگروهی متشکل از نهادها و انجمن های مختلف برای بورس و تنظیم بازار تشکیل شود اما همان اول سال بدون مشورت با ما عوارض صادراتی گذاشتند و ظرف 32 روز هم 6 بار روی عوارض صادراتی بخشنامه زدند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهارکرد: پیش نویس این طرح حاکی از حضور تشکل های مختلف مانند اتاق بازرگانی و نهادهای دولتی در این کارگروه است و به نظر نمی رسد که یک نفر و یک نهاد به نام دولت بخواهد برای تنظیم بازار تصمیم گیری کند.

صابری با بیان اینکه طرح مذکور پیشنهاد اتاق بازرگانی بود گفت: اگر کارگروهی که در این طرح قرار است تشکیل شود متشکل از وزارت صنایع و اتاق بازرگانی و دیگر نهادها باشد و با نظر ما اجرایی شود کار خوبی است اما متأسفانه این کار نمی شود و از ما هم مشورتی گرفته نمی شود.

وی افزود: اتاق بازرگانی در بهترین حالت خود نقش مشورت دهنده دارد و از این بیشتر نمی تواند نقش آفرینی کند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید