بی میلی فعالان حوزه لوازم خانگی به دانش بنیان شدن

0
لوازم خانگی
لوازم خانگی
رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران گفت: تعرفه گمرکی در صنعت خودرو و لوازم خانگی مانعی برای رشد شرکت‌های دانش بنیان است.

به گزارش نبض صنعت، علیرضا کلاهی اظهار داشت: طبق قانونِ جهش تولیدِ دانش‌بنیان، شرکت‌هایی که الزامات اولیه مانند بورسی یا فرابورسی را دارند، می‌توانند قسمتی از سودشان را در قالب مراکز تحقیق و توسعه پروانه دار برای ایجاد فناوری در شرکت‌ها دانش بنیان هزینه و آن را به صورت مستقیم از مالیات کسر کنند، اما دانش بنیان شدن توسط شرکت‌ها به علت ضعف نیروی انسانی، سود حاصل از رانت و ساختار کنونی دشوار است.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران افزود: تولید کنندگان در صنعت خودرو و لوازم خانگی از تعرفه گمرکی سود می‌برند، به علت این ساختار شرکت‌های فعال در این صنایع علاقه‌ای به تولید دانش بنیان ندارند. از سوی دیگر حاشیه سود بالا در صنعت فلزات و پتروشیمی انگیزه‌ای برای توسعه فناوری شرکت‌ها نمی‌گذارد. با این وجود، ابلاغ قانون معافیت از مالیات در ازای صرف همان هزینه برای گسترش فناوری، قدمی رو به جلو برای شرکت‌های دانش بنیان است.

بیشتر بخوانید : قطعه سازی در لوازم خانگی الزام کیفی ندارد

بیشتر بخوانید: تولید موتور هیبریدی با کمک دانش بنیان‌ها

وی ادامه داد: عمده سود و رشد صنایع کشورمان مانند فلزات و پتروشیمی از طریق تفاوت قیمت بین دو یا چند بازار است، اما کشور امارات در صنعت آلومینیوم با اتکا به دانش بنیانی توانست تولید خود را به سه میلیون تن بدون ایجاد آلودگی برساند، اما ایران با سابقه ۶۰ سال در این صنعت برای تولید، متوسل به کشور چین شده است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید