رایزنان دولتی معمولاً در معرض فساد قرار می‌گیرند

0
فساد
رئیس كمیسیون مقررات زدایی كنفدراسیون صادرات ایران گفت: كارمندانی كه به عنوان رایزن به كشورهای هدف اعزام می شوند معمولاً در معرض یك موضوع اقتصادی كلان و همچنین در معرض فساد قرار می گیرند.

به گزارش نبض صنعت، ساجد نیك مهر حضور رایزنان بازرگانی را در كشورهای هدف ضروری دانست و اظهار داشت: در شرایط تحریمی اینطور نیست كه درخواستی به ایران منعكس و طرف تجاری پیدا شود. در حقیقت پیچیدگی های همكاری به قدری زیاد شده كه فرد رایزن حتماً باید مجرب و كاركشته باشد و حداقل یك بار این پروسه را طی كرده باشد.

وی با بیان اینکه رایزنان دولتی معمولاً در معرض فساد اقتصادی قرار می‌گیرند، افزود: ما در حال حاضر در تعدادی از كشورهای همسایه رایزن داریم و در تعدادی هم رایزن نداریم. هر یك از كشورهای بازار هدف سیستم های بانكی متصل به سوئیفت و سیستم های بانكی مشخصی دارند و به راحتی نمی توانیم اسناد و هویت قابل اعتماد و ساختار مورد نیاز را تهیه كنیم.

رئیس كمیسیون مقررات زدایی كنفدراسیون صادرات ایران اظهار كرد: كارمندانی كه به عنوان رایزن به كشورهای هدف اعزام می شوند معمولاً در معرض یك موضوع اقتصادی كلان و همچنین در معرض فساد قرار می گیرند.

بیشتر بخوانید: سقوط 20 پله ای ایران در شاخص ادراک فساد

نیك مهر درمورد نقش رایزنان بازرگانی در افزایش عملكرد صادراتی كشور، گفت: تاثیر رایزنان اقتصادی بر صادرات و تجارت یك موضوع اثبات شده در سطح دنیاست اما موضوعی كه در ایران كار را تا حدودی سخت كرده عدم هم افزایی است.

وی با بیان اینكه دیدگاه اقتصادی سفرای ما كمی ضعیف است، افزود: البته در سالهای اخیر با تشكیل معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه این فرآیند كمی تغییر كرده و سفرا تقویت شدند اما به دلیل ادغام وزارتخانه ها و كمبود بودجه در موضوع رایزن ها عقب گرد داشتیم و متاسفانه تجربیات خود را هم از دست دادیم.

نیك مهر اظهار كرد: آنچه كه درمورد دفاتر تجاری و رایزنان باید رعایت شود این است كه قواعد و ساختارهای داخلی را به طور كامل بشناسند و موارد را در داخل كشور و در تعاملات خارجی اصلاح كنند.

دفاتر توسعه تجارت در مجارستان راه اندازی می شود

عبدالوهاب سهل آبادی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در مورد رویكرد جدید وزارت صمت و تأثیر آن بر افزایش صادرات گفت: تولیدكنندگان ایرانی طی دو سه سال اخیر بیشتر به دنبال تولید كالاهای صادرات محور هستند تا در بازارهای جهانی امكان رقابت داشته باشند كه البته امروزه تولید ما هم از نظر كمی و هم كیفی مطرح است.

وی افزود: یك زمانی ما امكان رقابت كمی با چین و رقابت كیفی با دیگر كشورهای پیشرفته صنعتی دنیا را نداشتیم اما در حال حاضر در این حوزه به درجه و رتبه خوبی رسیده ایم.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران یادآورشد: قرار بود كه بخشی از درآمد حاصل از هدفمند كردن یارانه ها به تولید اختصاص داده شود اما با گذشت ۱۴ سال از این موضوع نه تنها یك ریال هم به كمك صنعت نیامده بلكه حاشیه هایی هم برای آن ایجاد شد.

سهل آبادی درمورد وعده تخفیف های مالیاتی به بخش تولید گفت: بهتر است كه دولتمردان واحدهای تولیدی را كه نیروی كارشان را جذب و حفظ كردند و یا افزایش دادند تشویق كنند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال كه رتبه بندی صادركنندگان تا چه حد در افزایش صادرات غیرنفتی و افزایش كیفی صادرات غیرنفتی موثر است اظهاركرد: در حال حاضر عمده واحدهای تولیدی ما كوچك و متوسط هستند كه باید اینها را دریابیم و اگر هم قرار باشد رتبه بندی كنیم باید ببینیم كه آیا اینها در رتبه بندی قرار می گیرند یا خیر.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران از راه اندازی دفاتر توسعه تجارت در برخی كشورها از طریق خانه های صنعت و معدن و با همكاری سازمان توسعه تجارت سخن گفت و افزود: ما دفاتر توسعه تجارت را در كشور عراق، تركیه، دبی راه اندازی كردیم كه در مجارستان هم در حال مذاكره و راه اندازی این دفاتر هستیم.

سهل آبادی، كاركرد توسعه تجارت در كشورهای هدف را بسیار موثر و مثبت ارزیابی كرد و گفت: این دفاتر تجاری هیچ بار مالی برای دولت ندارند و توسط بخش خصوصی هم ایجاد می شوند.

وی تصریح كرد: رایزنان ما در سفارتخانه های بیشتر سیاسی هستند و ما به دنبال رایزنانی هستیم كه بیشتر كار اقتصادی انجام دهند و با تغییر دولت جابجا نشوند. ارتباطات این رایزنان باید با صادركنندگان خوب باشد و بازار دو طرف را هم بشناسند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید