لزوم نوسازی صنايع کوچک و افزايش بهره وري

0
صنایع کوچک
صنایع کوچک
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت میزان سرمایه گذاری در صنعت نسبت به استهلاک برای اولین بار در سال ۹۸ منفی شد.

به گزارش نبض صنعت، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان داشت: عمده مشکلات حوزه صنايع کوچک که رصد مي کنیم در چند محور است؛ یکی از محور‌ها بحث بانکی است؛ حالا چه سرمایه در گردشان باشد یا سرمایه‌ای برای ایجاد آن مجموعه و توسعه آنجا باشد. بخش دیگر از مشکلات در خصوص نوسازی اینهاست.

طاهری گفت: کل صنعت ما این طور است مخصوصاً در این حوزه، به شدت نیاز به نوسازی و بازسازی است یعنی ما بهره وری مان به خاطر کهنه بودن، فرسوده بودن مخصوصاً این دهه‌ای که گذشت میزان سرمایه گذاری در صنعت نسبت به استهلاک برای اولین بار در سال ۹۸ این منفی شد، یعنی ما آن تعدادی که دارند از بین می‌روند نسبت به آن‌هایی که ایجاد می‌کنیم کمتر شد، بنابراین یک سرمایه گذاری هم اینجا در حوزه‌های مالیات، تأمین و اجتماعی و اینهاست.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: یکی از مشکلات که مجلس ورود کرده بحث تسهیل در صدور مجوزهاست. یکی در ادامه این فرآیند است یعنی بعد از ایجاد، تولید می‌کند. مرحله بعد هم انتهای زنجیره است یعنی بازار و فروش اینهاست که ما این قسمت هم خیلی ضعف داریم، هم در تجارت خارجی، هم در داخلمان، بخش کوچکش مربوط به تحریم ها، یک بخش دیگری مربوط به زیرساخت هاست.

وي افزود: در مورد خودرو، اولاً از نظر تولید داخل ما در نظارت هایمان دو سرفصل داریم؛ یکی بحث کیفیت، یکی بحث کمیت، ما یا روزانه یا به صورت هفتگی میزان تولید خودرو چقدر از این به انبار‌ها و پارکینگ می‌رود، چقدر از اینها عرضه می‌شود، به چه صورت دارد می‌رود، را رصد مي کنيم؛ چون امسال وزیر قول دادند یک و نیم میلیون خودرو تولید شود. یک و نیم میلیون تقسیم بر ۳۶۵ هر روز معلوم است که چقدر خودرو تولید شود. ما این را رصد می‌کنیم، چون یکی از نیاز‌های ما این است که امروز عرضه و تقاضا نمی‌خوانند، تقاضا بیش از عرضه است.

وی ادامه داد: اختلاف قیمت بازار و کارخانه وجود دارد و این داستان‌هایی که وجود دارد. یکی از کار‌هایی که مجلس و کمیسیون پیگیرش بوده به خاطر عدم انحصاری بودن و رقابت پذیری بودن بحث واردات خودرو است. در خصوص واردات خودرو هم مجلس مصوبه داشت و هم خود دولت قبل از این که قانون مجلس هم ابلاغ شود، چون فرصت ممنوعیت واردات خودرو تا اردیبهشت ماه بود بعد از اردیبهشت خود هیأت دولت هم مصوب کرده که امسال واردات خودرو داشته باشیم. آیین نامه اجرایی اش را وزارت صمت تهیه کرده در دولت است در صف جلسه هیأت دولت است که مصوب شود، واردات داشته باشیم، حدوداً صد هزار خودرو قرار است وارد شود.

بیشتر بخوانید : دلیل عدم عرضه سهام دولت در ایران خودرو و سایپا

طاهری در مورد واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا گفت: بحث حسابرسی هایش انجام شود دقیق مشخص می‌ شود دولت چقدر اینجا دارایی دارد به نظرم می‌آید اینجا جای تأمل و کار کارشناسی است این بلوکی واگذار شود، به اهلش واگذار شود، به چه کسانی، به صورت خرد واگذار شود، این‌ها مواردی است که بعد‌ها آسیب و زیانش را نشود جمع کرد. الآن دولت است با یک دستور قیمت دستوری یک کار‌هایی دارد آنجا انجام می‌دهد، خوب، بد یا ضعفش را کار ندارم. ولی وقتی واگذار شود دیگر دولت به عنوان یک تنظیم گر بخواهد انجام دهد نقشی نداشته باشد در بخش خصوصی، افزایش قیمت ها، کیفیت، خیلی از موارد دیگر می‌خواهد پیش بیاید که در همین اول کار باید این را دولت ببیند یعنی طوری واگذار کند، به افرادی واگذار کند، تنظیم گری را برای خود طوری نگه دارد که منافع مردم تضییع نشود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید